Landslagen 2009

• Fälttävlan
  • Trådstartare Trådstartare Waterstock
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 92
  • Visningar Visningar 11 888
Sv: Landslagen 2009

Jag har som vanligt rätt dålig koll på ponny, men på Stora Wäsbys hemsida står det att tre av deras ponnyryttare är med i landslaget; Anna Bredberg, Meja Hedrenius & Cassandra Lind.

Det låter ju som ett klokt omtänk då, att han tagit med lovande ekipage som bara gått CNCP* (som två av de ovanstående) men som är på väg upp, då är det ju ännu mer spännande att få lite nya namn...kom igen och skvallra nu då!:bump:

Jag har som vanligt rätt dålig koll på ponny, men på Stora Wäsbys hemsida står det att tre av deras ponnyryttare är med i landslaget; Anna Bredberg, Meja Hedrenius & Cassandra Lind.

Oj, här går det undan - i landslaget efter plac. i lätt klass...
härliga tider...

Grattis Ebba det är du värd!!!

Anna Hilton är helt överkörd av landslagledning i fälttävlan.
Att Anna Hilton inte togs ut till OS, då Dag Alberts andra häst gick före!
Trots att Anna Hilton på Mr Dalby var första reserv är än idag obesvarad.
Gunilla Fredriksson frågade Anna H inför landslag 2009. Anna H svarade
då att hon inte ville åka på resor som inte gav något för henne.
Men Anna H svarade Gunilla F att hon ville rida i Sveriges landslag i fälttävlan.
Anna Hilton är en av få Svenskar som har många framskjutna placeringar i CCI*** fältävlan under 2008. Anna Hilton tackade ja till Gunilla Fredriksson, men trots detta är hon inte med i fälttävlanslandslaget 2009! Jag hoppas att dom ändrar denna miss omgående.

Vad gäller OS uttagningen så tycker jag att den var helt rätt. Man utgår ju från faktorer som hästens hälsotillstånd samt resultat, du kan ju gå in på www.britisheventing.com och jämföra hästarnas resultat så kan du se att Tubber Rebel inte har haft ett enda fel i terrängen och kom dessutom 12a i år i Saumur jämfört med Dalby som har haft fall och stopp i terrängen, sedan har vi faktorer som hälsotillstånd och det vill jag inte ens gå in på.

Men då var det ju helt fel att ens ha Mr Dalby som första reserv :confused:

Det fanns ju inte direkt en uppsjö av kvalade fräscha hästar att välja på, så vem vet? Fast tittar man i backspegeln så var väl valet rätt :)

Vad gäller OS uttagningen så tycker jag att den var helt rätt. Man utgår ju från faktorer som hästens hälsotillstånd samt resultat, du kan ju gå in på www.britisheventing.com och jämföra hästarnas resultat så kan du se att Tubber Rebel inte har haft ett enda fel i terrängen och kom dessutom 12a i år i Saumur jämfört med Dalby som har haft fall och stopp i terrängen, sedan har vi faktorer som hälsotillstånd och det vill jag inte ens gå in på.

Å andra sidan fanns det ju fler hästar med tveksamma hälsotillstånd redan innan avresan, som det sen visade sig i Hong Kong.

Å andra sidan fanns det ju fler hästar med tveksamma hälsotillstånd redan innan avresan, som det sen visade sig i Hong Kong.

Hur menar du? Kan inte tänka mig att varken Viktorias eller Magnus hästar var skadade INNAN OS :confused:

Fast Keymaster hade ju varit borta väldigt länge just pga skador.

Skall man se det så gäller det ju i allra högsta grad Stand By Me oxå isåfall. Hästarna måste väl ändå anses som friska när dom blir uttagna får man ju hoppas.
Den skada Keymaster ådrog sig under OS hade väl inte så mkt med hans tidigare skada att göra eller hade den?

Skall man se det så gäller det ju i allra högsta grad Stand By Me oxå isåfall. Hästarna måste väl ändå anses som friska när dom blir uttagna får man ju hoppas.
Den skada Keymaster ådrog sig under OS hade väl inte så mkt med hans tidigare skada att göra eller hade den?

Ja vem vet, men den var ju extremt sparsamt tävlad innan OS, så man kan ju anta att allt inte var som det skulle just därför.

Det är ju som Sigismund beskriver att landslag formeras per tillfälle utifrån en grupp av ryttare, ledningen har valt att i början på varje år formera den i en spetsgrupp och en utmanargrupp, främst eller enbart på tävlingsmeriter ifrån föregående säsong. Men jag saknar i det upplägget ett talang - topp tänk med framförhållning, långsiktighet och stöttning ifrån landslagsledningen för framför allt JR/YR som är vår framtid och kommande seniorer.

Vi har inga genomtänkta program för hur vi ska ta hand om och matcha fram fler ekipage till en viss nivå (vad den nu ska vara). Utmanargruppen borde även i vårt "lilla" land kunna omfatta fler ekipage som med stöttning får bättre möjligheter att ta sig till den nivån vi vill ha t.ex. JR int *-ig nivå för YR int **-ig nivå. Utmanargruppen ska väl innehålla ekipage som under aktuell säsong har möjlighet att ta sig till kommande säsongs spetsgruppsnivå eller till kommande säsongs utmanargrupp i högre ålderskategori. Utmanargruppen är i första hand inte till för att vara reserver till spetsgruppen. Den är väl basen för att få fram fler och bra spetsgruppsekipage varifrån landslaget sedan tas ut vid respektive tillfälle.

Spetsgrupp = nettolista, relativt få ekipage på rätt nivå NU, hanteras av respektive förbundskapten
Utmanargrupp= bruttolista talangfulla ekipage som med rätt coachning kan nå rätt nivå kommande år. Dela upp dem i regioner t.ex. syd, mitt, norr anlita regional coach som tar hand om och utvecklar respektive grupp, återkoppla till landslagsledning. Har koll på läget i stort, ryttare, hästmaterial, övergång ponny - häst, föräldrarkontakter etc. etc.
.
Tänkte mest på hästekipage nu men upplägget i stort borde vara lika för ponny.

Lite snabba tankar kring detta, kanske blev för snabba :angel:

Anna Hilton är helt överkörd av landslagledning i fälttävlan.
Att Anna Hilton inte togs ut till OS, då Dag Alberts andra häst gick före!
Trots att Anna Hilton på Mr Dalby var första reserv är än idag obesvarad.
Gunilla Fredriksson frågade Anna H inför landslag 2009. Anna H svarade
då att hon inte ville åka på resor som inte gav något för henne.
Men Anna H svarade Gunilla F att hon ville rida i Sveriges landslag i fälttävlan.
Anna Hilton är en av få Svenskar som har många framskjutna placeringar i CCI*** fältävlan under 2008. Anna Hilton tackade ja till Gunilla Fredriksson, men trots detta är hon inte med i fälttävlanslandslaget 2009! Jag hoppas att dom ändrar denna miss omgående.

Jag hoppas du har detta uttalande i första hand, dvs fått det från Anna direkt, och inte lägger ut hörsägen här...inte smart isåfall.

ursäka men jag undrar fortfarande vart Oskar tog vägen i YR truppen`!?!
han har ju till och med nolla på hinder i 2* och de är de ju många av de andra som inte har...

Vi vet inte och därför har vi inte svarat :D
Hästen kanske är skadad :confused:

Men vaddå tom en nolla i ** , är inte det ett krav att rida felfritt åtminstonde i den klass som SM går i för att komma med i truppen :confused:

Eller vänta lite nu , vi är på fälttävlansforumet va :devil:

haha smart.. Jo men jag vet inte säkert men jag tror inte alla som är uttagna till utmanartruppen har ridit 2*, men de kanske de har. Ja e inte hundra:S
Själv e man ju glad om man lyckas ta Ft kortet på häst:P

Hur menar du? Kan inte tänka mig att varken Viktorias eller Magnus hästar var skadade INNAN OS :confused:

Victorias häst var inte felfri i benen under tiden i karantän. Vad det var eller varför vet jag inte så det låter jag vara osagt. Men jag vet att det var ytterst nära att reserven fick åka.

Och sen så håller jag med Novali01 i hennes inlägg.

Vad jag har hört så tror inte ledningen på hästen, Tycker minder kvalificerad ekipage har kommit med så klart att han skulle varit med.

Vad jag har hört så tror inte ledningen på hästen, Tycker minder kvalificerad ekipage har kommit med så klart att han skulle varit med.

Tycker det är synd att man resonerar så, sänder verkligen ut signaler om att det är lönlöst att satsa om man inte har en häst som faller in i mallen dvs fullblod el halvblod. Hade ekipaget i fråga lyssnat på råd från de "kunniga", hade de aldrig kunnat stoltsera med SM och NM medaljer.

Nu har jag inte alls koll på folks resultat längre, men om det är som ni säger att flertalet uttagna inte är i närheten av O & S resultat, måste det verkligen kännas som att någon slår undan benen på dem.

Jaha jag trodde det var resultaten man hade gjort som räknades, eller tydligen är det ju inte så med tanke på hur dom tagit ut spetstruppen :grin:

Såg ett skitfint föl häromdagen, man kanske får plats i spetstruppen nästa år om jag visar upp det :devil:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Bergsyra
  • Ormbett
Tillbaka