Jag tänker att man provar alla gångarter för att se vad man har, efter visuell inspektion givetvis.
Det har hänt mig en gång att hästen gick omkull innan jag ens kom upp. Jag vet inte exakt vad som hände, jag tror att han halkade på gräset eller något, men han stupade rakt in i mig, så jag for med huvudet före rakt ner i backen, bokstavligt talat, och när jag får syn på honom nästa gång så ligger han på rygg 1,5 meter från mig. Han måste halvt slagit knut på sig själv för att inte landa på mig i den situationen. Det är nog enda gången jag har "avslutat" direkt (ja, jag hann ju aldrig börja). Annars rider jag mest ut, och har man tagit sig till punkt A så måste man också ta sig hem. Att jag avslutade den gången berodde uteslutande på min hjärnskakning. Hästen var det inga fel på, och om jag inte minns fel så betäckte han senare samma dag.
Kanske är ni andra vana vid allvarligare omkullridningar? Jag har aldrig varit med om att hästen har skadat sig när den har gått omkull. Någon gång har fick en häst ett skrubbsår på mulen, efter visuell inspektion av munhåla, tänder osv så vände vi hemåt helt enkelt. Men avsluta ridpasset och ringa någon som kan komma med transport, nej det har aldrig hänt.