Ländtäcke som knäpps upp/lossnar

Liten

Trådstartare
Är det någon mer än jag som har problemet? Jag försöker undvika att använda ländtäcken, då jag generellt upplever att ridtäcken sitter bättre, men reflexridtäcket är fodrat och på tok för varmt för min häst att ridas med ännu. Följaktligen har han/vi ett tunt (men inte helt ofodrat) reflexländtäcke istället. Problemet är att det är snäppet för litet - men full blir med största sannolikhet ett tält istället.

Till poängen. Till förra hästen hade jag ett fleecefodrat ländtäcke från Hööks, som knäpptes genom att banden drogs genom metallringar. Det täcket åkte på stryk en eftermiddag, då det knäpptes upp på ena sidan, gled av och blev trampat på.. Härom veckan var den historien på väg att upprepas med min nuvarande häst - som inte alls har samma självförtroende som den förra hade vid incidenten - och ovan nämnda reflexländtäcke. Det blåste lite grann, och hästen fjantade lite. Efter en stund märker jag att täcket, som knäpps med band som dras igenom och "kläms" fast i ett plastspänne (som jag tror är den vanligaste typen av knäppe på ländtäcken ?), knäppts upp på ena sidan och är på väg att glida av. Min häst håller på att tränas på "konsten att bli riden i mörker, utan att bli rädd för allt och ingenting", och får han ett fladdrande tygstycke hängandes från ena sidan av sadeln vet jag i nuläget inte hur det skulle sluta.. :cool:

Vad vill jag ha ut av tråden? Tips om modifiering av ländtäcke? Andras erfarenheter? Tips på ländtäcken med annan typ av knäppning?

Sv: Ländtäcke som knäpps upp/lossnar

Jag har också haft det problemet de gånger jag haft ländtäcken.

Man får dra terylenebandet en extra gång genom spännet så det håller! riktigt kassa spännen. Och dessutom är ländtäcken ofta väldigt lätta, vilket gör att är det inte ordentligt fastspänt så står det som ett tält upp då det nästan alltid blåser här på västkusten. Jag har funderat på att ländtäcke med lite insydda tyngder i , eller kanske i samma material som en oljerock så det inte blir så flygigt.

Jag undviker ländtäcke det får bli riktigt kallt innan jag ska använda det, alternativt att hästen är nyklippt över länden då måste man ju ha. Och blåser det använder jag inte heller det får då far det bara omkring.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 515
F
Träning Lägger min tråd här med då jag inte fått hjälp under Hästhantering (ursäkta ni få som svarat, men ni har ju inte kunnat ge mig någon...
Svar
5
· Visningar
1 052
Senast: Francess
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 081
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet