Bukefalos 28 år!

Lång häst

V

Vilda123

Jag köpte en ny häst för någon månadsen.. kommer inte ihåg när det va men i alla fall han är världens mysigaste :D
När man rider honom så är han väldigt stark och skjuter gärna ut bogarna lite.. han känns också väldigt lång att rida och jag har ingen aning om hur jag ska göra för att få ihop honom. Eftersom som han är så pass stark så får man trava i intervaller för att orka :p
Är det någon som har ett förslag på nån bra ridövning? :)
 
Sv: Lång häst

Voltarbete brukar vara bra för att "få ihop" hästen. Jag brukar försöka centrera mig på volten. Den ska alltså vara lika stor hela tiden. Ett bra sätt är att sätta en kon i mitten och sen hålla samma avstånd till den hela tiden! svårare än vad det låter.

Börja med att få koll på hästens bogar, -vilket man måste ha för att kunna centrera sig på volten. Där får man det verkligen svart på vitt om man har koll på hästens ben.

Blir hästen stark så driv mer! driv hästen fram till bettet. Du ska absolut inte försöka dra ihop hästen, då kommer den bara bli ännu starkare och gå emot, spänna halsen och ryggen och du får motsatt effekt.

Försök alltså att driva hästen fram till bettet. MEN den får inte gå fortare! Sen gäller det samtidigt att hålla koll på bogarna och bakbenen på hästen.
 
Sv: Lång häst

Volter är ett jätte bra sätt, gör mycket halvhalter och börja i skritt och arbeta men hästen tills den får ett lugnt tempo och böjer sig bra och forsätt sedan i trav. När hästen ger sig och får ett lugnt tempo och börjarta bettet och aceptera dina hjälper så avslutar du.:laugh:
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 554
Senast: Fiorano
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 673
Senast: JohannaB
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 103
Senast: DeCloe
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 203
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp