Lång klinikrapport ang valacken & åringen

Re: Lång klinikrapport ang valacken & åringen

Var länge sedan jag läste om dig och dina hästar nu. Trist med Vision men hoppas att det ordnar sig till det bästa för er båda (och för lilla Kele med).

Skulle kunna fråga min hovis om hon skor med PG. Tror att hon gör det (bor i S-linge) annars borde hon veta någon som gör. Har du T (från u-tuna)som skor? Anars ska det finnas en kille i S-berg som jobbar på samma ställe som henne(M, kanske honom du har :confused:). Någon av dessa borde ha möjlighet iaf. Ska jag PM:a dig nr om jag får veta något?

Får hålla tummarna för er tills dess iaf :)
 
Re: Lång klinikrapport ang valacken & åringen

Håller verkligen tummarna för att du och Vision hittar en nivå där han håller och där han trivs att vara.
 
Re: Lång klinikrapport ang valacken & åringen

Jag har M, som inte bor i S-berg längre utan Hillebola. Jag är kanonnöjd med honom och byter INTE om det inte är absolut nödvändigt. Men skulle det bli så att han inte lyckas lösa med att fixa PG-beslag får jag väl byta, men då åker jag nog hellre ner till MK och slår på PG:t faktiskt.
 
Re: Lång klinikrapport ang valacken & åringen

Min opererades ju i september.När hon kom hem var det sjukhage (4*4 meter) som gällde i 2 veckor, samt skritt vid hand 20 min/dag. Efter det utökade jag promenaderna till 45-60 min/dag, och om hon var ok 1:a november så tyckte ju veterinärerna att jag kunde börja skritta försiktigt.
Men pga av andra orsaker (efterdyningar från erlichiosen) så har jag väntat med skritten tills nu. Idagsläget har jag skrittat henne hela 2 gånger, uuuuunderbart :banana:
 
Pratat med \'min\' vet nu

Nu har jag pratat med 'min' vet.

Och han sa ju ungefär som opererande vet gjorde, att defekten faktiskt var ännu större än den såg ut på röntgen, att det fanns lite pålagringar och inflammatoriska processer men de beräknas störa mindre än defekten i sig. Och att det inte finns mer de kan göra åt hasen.

Man kommer spruta hasleden med tuppkam om ungefär tre veckor, och avvakta och se vad sprutningen av framknäna gör och hur Vision reagerar på lätt igångsättning. Fungerar inte den får man 'diskutera om hästen kommer hålla för träning eller ej'.

Hovslagarna var inte där, men han skulle prata med dem när de kom och höra om de hade grejer hemma så de kunde slå på PG fram och hans vanliga skor bak, annars får de slå på hans vanliga skor igen runt om. Jag tänker inte ta hem honom oskodd, han bryter benen av sig bara jag lastar ut då.

Konvalescensen var inte rolig efter artroskopin, 14 dagars boxvila och sedan 14 dagar i liten sjukhage (10 *10 meter). Skrittpromenade vid hand under tiden. Stygnen tas om ett par veckor.

Så, nu är det tom från veterinärhåll tumhållning som gäller, förutom att vi då ska spruta hasleden om några veckor för att ytterligare hjälpa den.

Och det fanns enligt min vet ingen tvekan om att det är defekten som ger problemen.

Vision mådde iaf bra och allt var som det skulle så han kommer hem ikväll =)
 
Re: Pratat med \'min\' vet nu

Skönt att det är gjort och "över", nu är det bara resten kvar. Vi fortsätter självklart hålla tummar, hovar, tassar....(slår vad om att min Toyota härute står o håller däck med...)
Kram på er
 
Re: Pratat med \'min\' vet nu

Måste han stå inne i 2 veckor? Min skulle aldrig ha fixat det, så jag gjorde en "box" i hagen(fick tillstånd av vet.) som hon faktiskt inte sprängde en enda gång *s*. Men satans pigg var hon på promenaderna :). Gissar att du kommer att få quadrisol också, smärtstillande. Min blev risig i magen, så det var bara att avbryta dag 2, så hon fick vara utan smärtstillande. Men hon verkade inte ha speciellt ont trots det.

Håller tummarna för att sprutningarna gör någon nytta, och att han som sagt håller för det han trivs med.
Skönt at få hem dem iaf, det måste vara tomt hemma när båda är borta :)
 
Re: Pratat med \'min\' vet nu

Han får säkert stå i boxhage ute, MEN det är ju omöjligt att få ner en enda stolpe här nu, så han får tyvärr stå inne. Jag byggde ju en permanent boxhage just för att slippa sådant här, men den demolerade ju Kele under en av sina stängselintrasslingseskapader, och den går ju inte laga förrän tjälen släpper =/

Men han brukar vara jättelugn även i boxhage ute så så är det inga problem (och jag brukar försöka ha dem ute). Men jag får inte ner några pinnar till den =/

han är väldigt snäll att ha på boxvila, och blir inte explosiv, efter två månader på total boxvila (inga promenader) gick han fint och stilla på löst grimskaft ut till hagen. När jag släppt honom däremot - ujuj ;)

Så han blir aldrig stökig eller så, däremot blir han DEPPIG =(

Värst blir det väl för Kele att lalla själv, men det som inte dödar härdar eller hur det var :devil:


Tack för tummarna, jag är rädd de behövs!
 
Re: Pratat med \'min\' vet nu

Två hästar är nu hemma i sina egna boxar igen. Pratade med min vet igen när jag kom ner till kliniken, och fick mer information.

För det första så hade de hittat mer när de gick in i leden. De trodde faktiskt att de hade hittat orsaken till allting och att de skulle kunna åtgärda det. I anslutning tilld en brutalt stora defekten finns det nämligen en spricka som går nääästan ända ut, dvs biten är nästan helt loss. Jippi tänkte veterinärerna, den tar vi bort. Bara det att det är Vision vi talar om. Vision nöjer sig inte med att vara som andra hästar. Så biten som de trodde skulle gå lätt att bara plocka bort eftersom benkvaliten brukar vara porös (sockerkvalitet kallade d det) var ju med riktigt ben med tätbenmassa och sitter som berget. De hade försökt bända loss den ett tag innan de gav upp. I övrigt var det som sagt pålagringar och inflammationsförändringar, men det visste jag ju.

Han är skodd med PG båda fram, och ska ha två veckors boxvila med skrittpromenad nu samt ha Quadrisol två ggr/dag samt bandagefix varje dag (benet är bandagerat med jättestort bandage från kronranden upp över hasen). Sen ska han ha liiiten sjukhage i två veckor. Sen vet jag inte efter det men det får jag reda på på återbesöket. Han ska på återbesök om två veckor då de ska plocka stygnen och spruta hasleden med tuppkam (den är spolad och har fått kortison igår).

Jag frågade vet om prognos och den var i ärlighetens namn kass. Med tanke på hur dåligt han svarat hitills, eller snarare hur fort han blivit dålig igen så.. Tog upp T-märkning med vet och han tyckte det var en 'väldigt bra ide med tanke på omständigheterna'..

Frågade också om de kunde 'datera' defekten. Och är det från oestochondros så är den sen ettårsåldern ungefär, är det en cysta kan de inte säga. Men de kan INTE säga säkert när den är ifrån, vilket är BRA. För kan de inte det så kan ju försäkringsbolagets veterinär försöka. Kom ihåg att det är en typ av defekt som INGEN ens sett något liknande av *flin*

Vision var vääldigt glad att se mig när jag kom på MK, och är väääldigt glad åt att vara hemma.

Och så det jag glömde när jag skrev första ggn:

Defekten 'tar i' när benet när det blir 90 graders vinkel förresten. De hade visst 'lekt' lite när de ändå hade kamera inne, och där hakade det tydligt i och tog emot..

vet var BESVIKNA att de inte hittat något de kunde åtgärda i hasen och i princip 'ursäktade sig' flera ggr. Menade att de har ju inte gjort något alls mer än vad som blivit om vi sprutat bara, tyvärr. Men vi VET mer. De hade skrapat bort lite ojämnheter mest för att göra NÅGOT i ren frustration men ansåg det osannolikt att det skulle hjälpa =/
 
Re: Pratat med \'min\' vet nu

Nej, det låter rätt illaja.. Men än tänker jag inte ge upp som sagt.

T-märkning är triangelmärkning. Hästen döms ut som ridhäst men bedöms utan att strida mot djurskyddet (dvs utan smärta etc) kunna leva kvar. T ex som sällskapshäst eller promenadhäst. Så istället för att avliva den (en T-märkt häst ÄR utdömd och man kan valt avlivning istället men ägaren har velat ha hästen kvar ändå) så begär man 'delersättning' från livförsäkringen. Dvs man får ut livbeloppet minus 10 000 kr för häst och minus 8 000 kr för ponny (undras vad V räknas som, han är precis ponnymått..) och sen ändras försäkringen så du kan livförsäkra för max det återstående beloppet, och dessutom får du reservationer för det den dömdes ut för och alla komplikationer till detta. I Visions fall får han reservationer på alla fyra benen för förslitningsskador, ledinflammationer etc. Men om han genom en olyckshändelse bryter benet i hagen (men det inte går av pga att det är svagare ben där eller liknande) så får jag ut det sista av livvärdet. Om han tas bort för hasledsdefekten eller förslitning elelr kompl till hasledsdefekten får jag inte ut de sista pengarna.

En T-märkt häst får aldrig mer tävla på någon nivå och om man är strikt heller inte tävla för träning. En del T-märka hästar kan bara skrota i hagen, andra kan man tiden komma tillbaka till någon form av arbete (det är solskenshistorierna och man ska inte räkna med det, T-märkningen görs ju för att VETERINÄREN och försäkringsbolaget anser att hästen aldrig kommer bli bra, dvs prognosen är körd).

I slutändan är det precis som vid en vanlig utdömning försäkringsbolaget som bestämmer.

Men enkelt sagt är en T-märkt häst en häst som är utdömd men som ägaren valt att behålla som sällskapshäst elelr ev promenadhäst istället, och man har fått ut större delen av livförsäkringen.
 
Re: Pratat med \'min\' vet nu

:(
Men de tror fortfarande att han håller för skritt och trav iaf? Fasiken då att de inte fick bort biten, måste kännas drygt som sjutton.. Går den inte att typ såga bort eller nåt? :o
Jag hoppas verkligen att PG-beslag, sprutningar och senare tuppkammen gör gott ialla fall, så han kan hålla för ett liv han trivs med.
Usch, tycker så synd om er :(

Jag fortsätter att hoppas på att det går bra, håller alla tummar så hårt jag bara kan!
 
Re: Pratat med \'min\' vet nu

De lovar ingenting mer än 'hagfrisk' just nu tyvärr. Förhoppningsvis ska han funka i skritt och trav, det är det vi kämpar för nu, men det kräver ju att vi får honom fräsch till att börja med.

Eftersom biten om den lossnar gör defekten ännu större och fulare så vill de hellre att den sitter kvar när den nu sitter så fast. Hade den däremot varit som de trodde, med sämre benvävnad etc kunde den legat och stört 'extra' men nu gör den inte det och det är sämre att ta bort den.

Och nu har Vision misstänkt kolik med, inte skitit senaste 12 h iaf... =(
 
Re: Pratat med \'min\' vet nu

Kolik som pricken över i:t dessutom, suck?
Perfekt då när han ska gå på quadrisolen, som är RÄTT stark för magen! Jag fick ju avbryta dag 2 som sagt, hon blev ju superlös i magen.
Hoppas du får tag i vet. snart då.
 
Re: Pratat med \'min\' vet nu

Hej
En undring; såg de "rent ben" där det inte skall vara; jag menar är det ben mot ben så smärtar det. Och du säger att din häst är extremt smärttålig, det brukar man bli om man redan har ont någonstans. Så jag undrar om inte din häst går omkring med konstant smärta?
:confused: P
 
Re: Pratat med \'min\' vet nu

Nej, det SKA vara ben där (de ska vara mer ben där än det är tom). Defekten består ju i att det 'saknas' benmassa där det borde vara. Men där vid själva defekten trodde (Hoppades) de att de skulle hitta mer poröst ben av sämre kvalitet, som det ofta blir, och kunna skrapa bort det och hjälpa honom. Men det är nomral, bra benkvalitet.

om du tittar här http://hem.passagen.se/xyplex/hasbild2.jpg (klistra in adressen omd et inte fungerar att klicka). Där jag ritat en liten ring så är det istället för sådär halvcirkelformat en inbuktning, 2 cm lång (och i änden på den lite mer men strunt i det). Och själva benkvaliten där är god, och det finns inget poröst ben eller så att skrapa bort, utan benet är av den kvaliten som friskt ben (skelett alltså) är.

SÅ att det är normal benvävnad är inte negativt för hästen, det förvånade dock veterinärerna och var lite nedslående eftersom då finns det inget de kan göra för att hjälpa.

Han går INTE omkring med konstant smärta, det är helt fastslaget, däremot stör den där defekten i vissa lägen och retar leden med en ledinflammation som följd.

(Och han har varit smärttålig sen barnsben, hans pappa är likadan, en hel del syskon med. It runs in the family så att säga ;))
 
Re: Pratat med \'min\' vet nu

Pratat med vet nu som sa att promenera honom försiktigt, men MAX 30 minuter. Och så ska jag köpa paraffinolja och ge via munnen. Släpper det nte är jag välkommen in om jag inte får ut dumpuckodistriktaren som kan slanga.

Efter 20 minuters promenad kom det en hög *phu* men jisses var torr den var. Så jag ska köpa paraffinolja när jag hämtar ut receptet på Quadrisol. och sen ska jag slänga ut Kele så han blir lite orolig med här mitt på dagen tänkte jag.

Vision har (elelr har iaf HAFT) plåtmage när det gäller mediciner, så förhoppningsvis går det bra med Quadrisolen. Men jag ger magtarmbalans samtidigt för säkerhets skull (gör jag alltid vid magelak medicinering)
 
Re: Pratat med \'min\' vet nu

För att få i hästarna här ordentligt med vätska vid vissa tillfällen brukar jag ha ca ½kg hippoalfa och hälla på en 5 liter vatten, låta det stå ung 10 minuter, sen dricker hästen gärna upp allt.....så gör jag ända tills dom inte orkar dricka mera...brukar få i dom runt 15 liter på det viset(eller jag ger mig om dom druckit såpass mycket)
om du får i hästen parafinolja eller annan olja kan du hälla i detta i blandningen också.....beror på hur sugen din häst är på mat.
 
Re: Pratat med \'min\' vet nu

Usch, usch! Stackars, stackars ni! Vet inte vad mer jag ska säga... JO, förresten; Tittade de på Keles öronfistel?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 601
Hästvård Måste få skriva av mig lite ang hälsoproblemen med min häst... goda råd mottages gärna. Jag importerade ett Lusitanosto från Portugal...
2
Svar
21
· Visningar
2 892
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 753
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 241
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp