Bukefalos 28 år!

Lång tid mellan fodringar?

tictac

Trådstartare
Jag läste i en tråd här att maxtid mellan fodringar är 10-12 timmar och att det egentligen inte bör gå mer än fyra timmar från att det ena målet är uppätet tills nästa kommer. Gäller det även om hästen står på halm? I stallet där jag har min häst får de kvällshö vid 21-tiden, ibland något senare och frukost ca kl 6-7. Det är ju ganska många timmar men de står på halm och ialla fall min häst äter av halmen - fast jag vet inte hur mycket, och är han så klok att han äter halm när han behöver och inte bara precis när det är nystrött?
/A
 
om han går på halm borde det inte vara någon fara. De flesta här som verkar förespråka 4timmar mellan varje fodring fodrar 21-22 på kvällen och sen 7-8 på morgonen... och då är ju ditt lika bra...
 
Är väl lite olika på hur mycket man fodrar, hur fort de äter och om de står på halm eller annat.
Vi tar in våra mellan 18-19 på kvällen och sen får de frukost vid 6-tiden på morgonen, men de står på halm och har nästan fri tillgång på grovfoder (hö+silage) så de står nästan jämt och äter. De går ut runt 9 och då har de att äta i hagen och sen blir det inte mat förrän vid intag igen.
Så det är foder tre gånger om dan men de äter nästan dygnet runt ändå.

Annat är det ju om hästen står på spån och bara får minigiva med stråfoder, då måste det ju fördelas jämt över dygnet för att skona magen på hästen!
 
Jag tycker det låter bra. Mina kommer in vid 21-22.00 och kommer ut vid 06-07.00. Vet inte exakt hur länge maten på kvällen räcker men ett par timmar iaf. Och de står på spån.

Kunde jag så skulle jag ge mer till kvällen men det funkar inte riktigt. Vill helst ge mycket på morronen ute så de har att göra och pga kylan.
 
Det är bra att ha halm och visst äter hästarna av den då hö't är slut, det syns tydligt i våra boxar på morronen och hästarna är inte vrålhungriga då heller!

Vi fodrar ungefär 06.00 - 12.00 - 17.00 - 22.00 :)
 
Nu tycker jag att mina får alldeles för få gånger, men det finns inget att göra då det är ett inackorderingsstall.
De får frukost vid 7, mina 2 får då 2kg hö att dela på då de inte äter upp annars. Vid 15 (alldeles för sent enligt mig!) får de 4kg hö att dela på & när jag tar in dem vid 18 ca får de ca 2kg till att dela på. Egentligen så skulle de gå in vid tre men jag vill ha dem ute längre & tar då in dem själv & då får de en extra måltid. Deras sista mål är vid 20 (senare ibland om jag är kvar vid den tiden) då får de 3kg var. De står på halm men jag tror inte att de äter den då de hatar den. Men man vet ju aldrig! Detta fungerar även om jag skulle vilja ge dem mer mat & oftare, men eftersom jag går i skolan & ej har bil så finns det inget att göra! & hästarna & jag trivs super på det här stallet.

Jaja så alla har det inte lyx, men lever gott ändå! :bump:
 
Tycker det låter som de flesta här (eller alla, men har inte läst så noga) sköter fodringar på ett helt OK sätt. Visst att hästar ska ha mat ofta, och var 4-6:e timme vore väl drömläget. Samtidigt måste man ju vara realist och se lite till vad som är praktiskt genomförbart.

De allmänna rekommendationerna säger ju att hästar bör fodras minst 3 ggr per dygn, och fördelar man det jämnt blir det ju var 8:e timme. Som jag har uppfattat det fodrar gemene man sina hästar sådär 3-4 ggr per dygn (även om jag har en mycket ambitiös kompis som ställer klockan på 24.00, trots att hon lägger sig vid 21, för att gå o fodra en extra gång. Sedan får pållarna mat vid 06.30 igen).

Trots allt måste man även som hästmatte få sova om nätterna, och om man har 10 timmar mellan kvälls- o morgonfodringen är väl inte det någon katastrof, förutsatt att hästarna får en rejäl (dygnets största) högiva på kvällen och/eller står på halm. Mina (eget stall) får kvällsmat vid 21-22 o frukost vid 6.15. Sedan får de mer hö i hagen vid utsläpp vid 7.30 och eftermiddagsmat (ute eller inne beroende på väder o ljus) vid kl 16. De verkar må utmärkt och är inte panikhungriga varesig på morgonen eller på eftermiddagen.

Ett av grannstallen här har däremot minst sagt mysko rutiner gällande fodring, tycker jag. Där får hästarna mat 4 ggr per dag, och då menar jag verkligen per DAG. Frukost serveras 7 och kvällsmat kl 19 och däremellan får de mat ytterligare två ggr. Mao, de får mat var 4:e timme under dagen, men sen dröjer det hela 12 h mellan kv o morg fodringarna. Detta är dessutom en träningsanläggning hemma hos en mycket duktig, trevlig och respekterad tränare med många riktigt duktiga ryttare och fina hästar. Skumt bara med fodertiderna, tycker jag. I övrigt är det ett jättefint och bra ställe på alla sätt.

Tror de flesta försöker göra sitt bästa. Menar bara att man inte heller ska bli fanatisk o ha dåligt samvete för att man unnar sig att sova på nätterna ;). Dessutom finns det forskningsresultat som visar att hästar i princip inte äter nästan något mellan kl 01 o 06 ens i vilt tillstånd.

Godnatt (6½ h kvar till morgonfodring ;))
 
håller med dig :)

Och precis som någon skrev, det är inte antalet utfodringar snarare hur lång tid det är från det maten tar slut tills nästa utfodring.

Kan man inte av praktiska skäl fodra under dagtid, (jag menar de flesta måste väl ändå jobba heltid för att ha råd med hästar? ;-) ) så kan man ju t ex rulla ut gräsfröhalm eller liknande i hagarna så de kan tugga på det när höet är slut.
 
Står hästen på halm så är det inte samma fara för då har den lite grovfoder (halmen) att plocka i sig. Vårt problem är att hästarna står på torv och alla hästar kan inte ha fri tillgång till hö.

Jag har mailat till en agronom på SLU och fick precis svar. Se nedan, läs och begrunna...

"De råd du har
fått av djurskyddsinspektören är helt riktiga, inte mer än 12 h mellan
måltiderna och helst kortare. Detta beror på, som du säkert vet, att hästar
är konstruerade för att äta nästan hela tiden , hos hästar i frihet ser man
aldrig några uppehåll i ätandet som vara mer än 3-4 h, och 90 % av
uppehållen är kortare än 2 h. Detta kan givetvis vara svårt att efterlikna,
i alla fall under vinterhalvåret. Att man anger just gränsen 12 h beror på
att man i studier sett början till magsår efter 12 h fasta, och blödande
magsår efter 18 h fasta hos hästar. Det är dock inte bara magsår som är
bekymret om uppehållen mellan utfodringarna blir för långa, även tarmfloran
i hästens grovtarm störs, den är beroende av ett nästan konstant flöde av
jäsbara kolhydrater (dvs växttråd som finns i grovfoder) för att inte dö
av. Resultatet av för långa utfodringsintervall kan alltså också bli lösa
magar/diarré, överproduktion av gas med uppspänd buk och början till
gaskolik, eller andra typer av koliker. I alllra värsta fall kan även fång
uppkomma, om hela tarmfloran dör av och släpper ut giftiga endotoxiner som
tas upp av blodet om inte tarmen fungerar som den skall.
Det man också bör tänka på är ju då förstås att ge den största
grovfodergivan inför natten, dvs inför det längsta uppehållet i utfodringen
över dygnet, så att hästen har grovfoder att äta under några timmar."
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 674
Senast: TinyWiny
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
680
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 591
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 625
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp