Lång tråd om svartsjuk pojkvän

Så jag som tycker både män och kvinnor är heta och gärna hade haft sex med människor av båda könen får inte sova hos någon vän? Alls? Bara för att jag har en sambo?

Jag vet inte, du kanske får skaffa en sambo som tolererar det. Men jag skulle inte vilja att min pojkvän som över hos en tjejkompis, själv.
 
Jag vet inte, du kanske får skaffa en sambo som tolererar det. Men jag skulle inte vilja att min pojkvän som över hos en tjejkompis, själv.
Och hur skulle du hantera det om han ville göra det/hade gjort det? Tagit upp det sakligt och respekterat honom eller manipulerat och försökt kontrollera honom?
 
Jag vet inte, du kanske får skaffa en sambo som tolererar det. Men jag skulle inte vilja att min pojkvän som över hos en tjejkompis, själv.

Som tur är så har jag en sambo som tolererar det. Och inte kontrollerar vilka jag umgås med, vilket kön eller sexuella intressen de har. Jag tycker det är väldigt viktigt att jag ska kunna få umgås med mina vänner utan att han är med.
 
Och hur skulle du hantera det om han ville göra det/hade gjort det? Tagit upp det sakligt och respekterat honom eller manipulerat och försökt kontrollera honom?

Om han hade gjort det.. Ja, jag tror att vi lever så nära att om han skulle vara borta utan anledning en kväll, utan att vilja ge en anledning, så hade jag varit nära på att lämna honom. Å andra sidan hade jag aldrig gjort något sådant mot honom.
Om han skulle vilja sova över hos en tjejkompis långt borta så hade han nog fått det, lite beroende på annat sällskap etc. Jag tror (vet) att vi två har väldigt lika krav och förväntningar gentemot varandra.

Självklart hade jag manipulerat honom. Vad tror du?
Jag tycker TS pojkvän mest inte verkar vet vem han själv är, och att han faktiskt är värd något.
 
Som tur är så har jag en sambo som tolererar det. Och inte kontrollerar vilka jag umgås med, vilket kön eller sexuella intressen de har. Jag tycker det är väldigt viktigt att jag ska kunna få umgås med mina vänner utan att han är med.
Skönt att du har hittat en, det är väl därför man inte bara kan "plocka första bästa på stan". Man ska stämma överens också.
 
Självklart hade jag manipulerat honom. Vad tror du?
Du behöver inte bli sur, det var en retorisk fråga. TS pojkvän gör nämligen just det och min poäng var att det är helt okej att ha vissa åsikter men vissa beteenden är bara helt oacceptabla. Till exempel kan man mycket väl tycka att ens sambo inte ska sova hos andra men det gör det inte på något vis okej att manipulera eller kontrollera sin partner.

Jag tycker TS pojkvän mest inte verkar vet vem han själv är, och att han faktiskt är värd något.
Jag tycker att han bryter ner och kontrollerar sin partner. Varför han gör det är irrelevant - han är ansvarig för hur han beter sig och vad han gör mot sin partner.

Alltid ska det pluttas och gullas så jävla mycket med svartsjuka och läskiga män. Jag fattar inte. Till och med när de beter sig som TS partner ska det diagnosticeras och förstås och ursäktas. Det övergår mitt förstånd.
 
Du behöver inte bli sur, det var en retorisk fråga. TS pojkvän gör nämligen just det och min poäng var att det är helt okej att ha vissa åsikter men vissa beteenden är bara helt oacceptabla. Till exempel kan man mycket väl tycka att ens sambo inte ska sova hos andra men det gör det inte på något vis okej att manipulera eller kontrollera sin partner.

"Manipulerar" du mig är det klart att jag blir sur..


Jag tycker att han bryter ner och kontrollerar sin partner. Varför han gör det är irrelevant - han är ansvarig för hur han beter sig och vad han gör mot sin partner.

Alltid ska det pluttas och gullas så jävla mycket med svartsjuka och läskiga män. Jag fattar inte. Till och med när de beter sig som TS partner ska det diagnosticeras och förstås och ursäktas. Det övergår mitt förstånd.

Jag tycker att det är minst lika vanligt bland kvinnor, som mår såå dåligt över att deras älskade är borta. Och jag tycker att män ska ha lika mycket rätt att ha dåligt självförtroende som kvinnor. Varför ska männen sågas direkt bara för att de är män? Jag tycker, förutom att man ska matcha varandra någotsånär, att man växer in i en relation. Det innebär till exempel att man lär sig något, typ att man inte kan hålla på och vara svartsjuk, eller att man måste säga ifrån. Eller att man lär sig när det är nog och lär sig gå iväg.
 
"Manipulerar" du mig är det klart att jag blir sur..




Jag tycker att det är minst lika vanligt bland kvinnor, som mår såå dåligt över att deras älskade är borta. Och jag tycker att män ska ha lika mycket rätt att ha dåligt självförtroende som kvinnor. Varför ska männen sågas direkt bara för att de är män? Jag tycker, förutom att man ska matcha varandra någotsånär, att man växer in i en relation. Det innebär till exempel att man lär sig något, typ att man inte kan hålla på och vara svartsjuk, eller att man måste säga ifrån. Eller att man lär sig när det är nog och lär sig gå iväg.
Hur sågar jag någon för att denne är man? Jag sågar hans beteende. Däremot tycker jag att man i mångt och mycket ursäktar just mäns beteende. Däremot har jag aldrig sagt att inte samma åsikter återfinns hos kvinnor.

Om du känner dig manipulerad för att jag ställer en retorisk fråga ber jag om ursäkt. Å andra sidan är det nog svårt att diskutera med folk då, retoriska frågor är knappast något extremt att ställa i en diskussion.

Överhuvudtaget känns det som att du antingen missade min poäng helt i mitt inlägg, eller valde att missförstå. Oavsett hoppas jag att du inte gör den här tråden till nån märklig diskussion kring huruvida man får sova hos andra eller ej. Problemet, i TS fall, ligger knappast där.
 
Tack alla för era svar och synpunkter. Jag tog upp detta igen idag och sa att det inte är okej och att jag inte orkar mer, och att om han fortsätter så kommer det inte att funka mellan oss. Han förstår ju vad jag menar men det känns som att det är en tidsfråga innan nästa grej som triggar igång det, för det är väl inget som ger med sig över en natt sådär.
 
Tack alla för era svar och synpunkter. Jag tog upp detta igen idag och sa att det inte är okej och att jag inte orkar mer, och att om han fortsätter så kommer det inte att funka mellan oss. Han förstår ju vad jag menar men det känns som att det är en tidsfråga innan nästa grej som triggar igång det, för det är väl inget som ger med sig över en natt sådär.
Nej, det kommer det inte. Det viktiga är att han, och du!, förstår att problemet ligger hos HONOM. Du ska akta dig noga så att du inte anpassar ditt beteende och kompromissar dig själv som person för att han inte ska straffa dig genom att bli ledsen, sur, kort, tjatig el dyl. Han äger sina känslor och får hantera dem som en vuxen. Punkt jävla slut.
 
... men det känns som att det är en tidsfråga innan nästa grej som triggar igång det, för det är väl inget som ger med sig över en natt sådär.

OCH det är inte DIN sak att ta skit i så fall. Det är inte du som behöver tolerera under en övergångsperiod, det är han som måste täcka upp för sådana situationer så han inte utsätter dig för tredje gradens förhör med all misstro det innebär.

Sätt en gräns nu. Håll den. Du ska inte behöva gå ner i livskvalité för att han har problem av det här slaget.
 
Hehe, exakt min tanke också. Hade blivit jäkligt knepigt.

Eller hur :p

Tack alla för era svar och synpunkter. Jag tog upp detta igen idag och sa att det inte är okej och att jag inte orkar mer, och att om han fortsätter så kommer det inte att funka mellan oss. Han förstår ju vad jag menar men det känns som att det är en tidsfråga innan nästa grej som triggar igång det, för det är väl inget som ger med sig över en natt sådär.

Jättebra, heja dig! Så himla viktigt att en aldrig glömmer att en själv inte ska ha skuld i svartsjukefrågor. Det här är hans problem, något han måste jobba med.
 
Jag hade en sån pojkvän i några månader, det eskalerade allt eftersom och då jag hade haft ett liknande förhållande en gång tidigare så kände jag igen varningstecknen och lade benen på ryggen illa kvickt när jag insåg vad han höll på med. Det är inte ett okej beteende och absolut inte en kille man ska fortsätta vara tillsammans med. Att ändra på folk kan man inte räkna med att göra, så har han varit sådan länge så är det så. Då går man och räddar sig själv.
Det finns bättre killar och hittar man ingen så är det iaf bättre att vara själv än med en sådan.
 
Säg ifrån på skarpen eller dumpa hur jobbigt det än må vara.
Det funkar inte att ha ett förhållande med någon som är såå svartsjuk, han kanske är en av dem där helknäppa som blir värre med tiden och ska kontrollera allt du gör.
Du ska kunna välja kläder själv, du ska kunna ha killkompisar.
Att du inte ska få sova hos en kompis för att han råkar vara kille är stört.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 572
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 365
Senast: tuaphua
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 090
Senast: Whoever
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 412
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp