långa chaps?

Buck

Trådstartare
jag är en sån person som rider i samma ridbyxor året om oavsett temperatur, i somras så köpte jag dock ett par oskodda då det var för varmt för dom skodda ridbyxorna, och nu så är det första året jag faktiskt fryser :o trots vinterjacka!(tjocktröja och vindjacka brukar fungera för mig :p)

jag avskyr termoridbyxor då dom blir för hala att rida i och obekväma att röra sig i när man mockar.

förra året när jag jobbade i ett hoppstall så hade både ryttaren och beridaren hellånga chaps, tydligen väldigt bekväma och varma. svarta med vit rand på utsidan där dragkedjan var i mitten på det vita, ingen aning om märke.

har nu frusen som jag blivit googlat lite på chaps, och hittat bilder på dessa chapsen igen, dock hittar jag inte märke!!

vilket märke kan detta vara??

fråga nr 2 är vilka chaps är lagom varma, snygga, inte allt för dyra samt hållbara?

Sv: långa chaps?

Jag misstänker att det är ett par Parlanti du är ute efter, de är inte direkt billiga. De och Dyóns hellånga chaps är väldigt populära bland hoppryttare och ligger i ungefär samma prisklass.

På din fråga 2 har jag inget bra svar.

Om du ska på mässa så brukar det finnas där. Jag köpte mina skinnchaps för två år sen och jag älskar dem. Jag är i och för sig den frusna typen så mina åker på så fort det kryper ner mot en sisådär 10-15grader. :o

Jag älskar dem för de är så enkla att hålla rena, skyddar mot rätt mycket regn (regnar det för mycket så blir man ju blöt såklart, speciellt i baken) och vind. Ger bra grepp också.

Jag är urusel på märken, men mina är från ett av de större italienska märkena. Tror jag betalade typ 1000-1500 eller nåt sånt. Fick hjälp att prova ut dem av en en italiens gammal gubbe, fattade inte ett ord av vad han sa men jag fick ett par som satt jättebra. De blir bara bättre och bättre eftersom de formats efter mig, i början var de lite stela i knäna när jag satt på huk.

Perfekt också på våren och höste när man rider till stranden, då kan man galoppera i vattnet utan att bli genomblöt på benen.

jag ska ju till göteborg horse show:o får hålla ögonen öppna efter chaps ^_^. dock så får det bli ett senare inköp då jag inte har råd, alla verkar ligga på mer än 1500kr, tar man bort ettan så har jag kanske råd :angel:.

men man kan ju alltid prova :D

Testa kan du absolut göra. Jag har för mig att det fanns några billigare också, strax under 1000.
På mässan finns det massa olika, så då kan du passa på att kolla vilken modell du vill ha. Jag har en lite rakare modell som inte sitter helt tight. Superskönt tycker jag, för då blir det dels lite svalare när det är varmt, och dels lite varmare när det är kallt. Det finns ju de som har väldigt tighta med resår i, men jag tyckte inte det var lika bekvämt. Det är nog en smaksak. Jag har inga fransar heller, de är ju bara ivägen. Och ingen mocka, väldans opraktiskt kan jag tycka. :angel:

fransar vill jag absolut inte ha! ((ryser)) mocka är för mig ngt man hittar på gamla ponny sadlas kåpor, inte på ryttarens utrustning :p

har dock börjat fundera på ridkjol också, men det verkar vara mer för ridhus dressyrtanter, dvs ingen vind eller hoppning.
sen så kostar den lika mycket som ett par billigare chaps :/.

har en vanlig termo kjol i stallet ibland, lite jobbigt att gå upp för trappor i och går inte att rida i men varm och skön samt mindre klumpigt än termo byxor :D

tankte bara tipsa om en lite konstig marknad vard o checka av - motorcykelchaps!

Mina absoluta favvo jobbarchaps var mcchaps.. underbart skona, bra passform och lite mindre snordyra. Holl kalas ocksa! saknar dom faktiskt....

Köp en varm kappa/rock istället som täcker benen. Eller använd långkalsonger, det är billigt. ;)

Jag köpte ett par chaps för ett par vintrar sedan, att ha när det är för kallt för jeans/ridbyxor + underställ men för varmt för termobyxorna. Hööks i nubuck, går loss på runt 600:-. Jag har förvisso mest använt dem vid uteritt, men tycker att de är helt ok bekväma. Sitter bra, korvar sig inte eller liknande. Fyller sin funktion :D

Köp en varm kappa/rock istället som täcker benen. Eller använd långkalsonger, det är billigt. ;)

Långkalsingar hjälper ju inte mot "fartvinden" vilket chaps gör, fryser själv som fasiken om låren nu när det är kallt trots långkalsingar och helt klart är det just att fartvinden går igenom både byxor och långkalsingar när man rider även om man rider inne (i ridhus med utetemp).

Denna tråd tackar jag för, för den fick mig att komma ihåg att jag ju faktiskt har ett par chaps (eller hade var sjutton är dem är nästa fråga har inte sett röken av dem på jag vet inte när), hmmm bara att börja leta fattar dock inte var de kan gömma sig.

Hej! Här kommer en länk till en äldre tråd - finns bilder också :) Kan konstatera att användandet har ökat markant sedan jag startade den.
Jag har ett par chaps i älgskinn som jag köpte på radannons en gång. SUUUUUUUUUUUPER! Har också ett par i mocka från Hööks och de är mycket prisvärda. Om man börjat med chaps så slutar man inte. Ni som använder vet!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=996783&highlight=chaps

Nu vet jag i och för sig inte om hööks har ändrat sina sen jag kollade på dem för två år sen, men då skulle jag aldrig kunna tänka mig att köpa dem. Dels så kostade de lika mycket som de jag köpte (eller mer till och med, minns inte riktigt vad jag gav för mina) men framförallt så var de fruktansvärt obekväma, de var snedsydda, dragkedjorna kändes knastriga och hackiga, spännet fram uppe i midjan var stort och bökigt och skar in i magen när man böjde sig och kändes som att det kunde gå upp för minsta lilla. Kvaliten kändes på det stora hela rätt kass. Det gick inte heller att ställa in dem så mycket, så det gick inte alls att anpassa till min kropp.

Såvida de inte har uppgraderat chapsen avsevärt så tycker jag verkligen inte att dessa är värda sina pengar. För samma pengar kan du få riktigt fina chaps.

kl, jag kollade på hööks nappa chaps men tycker spännet fram verkar väldigt opraktiskt, sen tycker jag inte om att de öppnar sig så i vaden. mocka vill jag inte ha. sen så är ju hööks inte direkt kända för produkter som håller i flera år.

såg dock att en ridsport butik i närheten hade ProChaps ATHLETIC på rea, hur är de i passform? får åka dit i morgon och se om de har några kvar och prova.

Jag har faktiskt H**ks nappachaps och är supernöjd! De sitter mest på på hösten och när det regnar, här uppe i norrland är det thermobrallor som gäller på vintern. Men nappachapsen värmer bra, är supersköna och mina fyra år gamla chaps håller hur bra som helst. De har inte töjt sig något heller. Spännet har väl gått upp två eller tre gånger, men det är inte hela världen, tycker jag. :) Hade Dyon förut och det är klart att det var mycket bättre, men mina nuvarande är minst lika prisvärda.

KL

Jag har nyligen köpt ett par Dyon, av samma anledning som du. Jag rider 7-10 hästar om dagen och det är kaaaaaallt just nu. Men, jag har fått JÄTTEont i knäna av dem :( Nu har jag inte ridit med dem på flera veckor och mina knän är fortfarande ömma. Första gången, när jag provade dem, märkte jag ingenting alls. Är det någon som haft samma problem?

Jag funderar därför på att köpa ett par från Hööks istället, just pga resåren. Det kan ju omöjligt göra lika ont då...

Annars tycker jag att långa chaps är toppen!

jag provade ett par ProChaps ATHLETIC igår, de var helt i syntet och var bara skodda upp till knäna = tror det blir lite halt i sadeln av dem.

de satt dock perfekt, tog bara ett par ur högen och trodde de skulle vara för långa i benen eller för små, men nej de satt perfekt :D. hukade och böjde på knäna lite hit och dit för att se hur de följde och det var inga problem, kändes dock lite i knäna när jag hade dom i hoppsits.

super bra pris dock, 700 ^_^. men vill ha med mer skoning eller helt i läder.

jag provade ett par ProChaps ATHLETIC igår, de var helt i syntet och var bara skodda upp till knäna = tror det blir lite halt i sadeln av dem.

de satt dock perfekt, tog bara ett par ur högen och trodde de skulle vara för långa i benen eller för små, men nej de satt perfekt :D. hukade och böjde på knäna lite hit och dit för att se hur de följde och det var inga problem, kändes dock lite i knäna när jag hade dom i hoppsits.

super bra pris dock, 700 ^_^. men vill ha med mer skoning eller helt i läder.

Hade de alltså fortfarande dem kvar såg annonsen och den var inlagd i början på december så trodde de skulle vara helt slut med tanke på priset jämfört med ordinare.
Var alltså inte hela chapsen "ohala" utan det var något halt "tyg" överst ? Har aldrig sett dem i verkligheten men gillat vad jag såg på bild och hittar icke mina skinnchaps (hur kan ett par chaps gå upp i rök? )

ja det var många kvar i både svart och brunt.
nej de var ungefär som ett par knä skodda ridbyxor + shortshaps. dvs de ohala gick typ en dm ovanför insidan av knäet(super bra på att förklara :rofl:).
har fått lite minnes förlust nu, men hela byxorna var i strechigt/ressår material. formade sig super och var lätta att ta på/av, men då jag har en hoppetossa till häst + sadel med lite lite stöd, så kändes de lite väl hala att rida med på henne.

såg att de kostade 2500 på en annan sida så det är ju helt klart värt att åka dit och prova,

Senast ändrad:

Var inom den vanliga hästaffären idag och där hängde ett par, blev väldigt snopen på hur de var i verkligheten, ser ju inte alls ut att vara så på bilderna på nätet, trodde de var i syntetskinn eller liknande inte bara den lilla skoningen på insidan.

Liknande trådar

Utrustning Var iväg en sväng idag och skulle köpa nya ridbyxor och nya skor samt (short)chaps var det tänkt. Tyvärr upptäckte jag att läderchapsen...
Svar
10
· Visningar
3 518
Senast: Elektron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka