Långa hovar...

Empalie

Trådstartare
Detta gäller en hst som går barfota. Om shettisen inte har verkats på 13 veckor och för en vecka sedan har börjat gå hackigt framåt och vill gärna inte gå på grusväg, stel gång. Kan det ha och göra med de långa hovarna eller hur beter sig en häst med långa hoar som ej verkats på länge. Ägaren tvivlar på fång men ponnyn har inte några andra fångsymptom förutom lite varm i hovarna..????:confused:

Sv: Långa hovar...

Det är jag fullt medveten om men det skrevs lite dumt. Hur eller hur skulle jag vilja veta hur en häst om inte verkats på länge kan bete sig. Har aldrig ägt eller känt ngn häst som det blivit så med.

Ont i fötterna är en följd både av misskötta hovar och fång så det är omöjligt att svara på vilket det är.
Det kan vara det ena eller både och... men visst kan den ha de "symptomen" enbart pga att den inte blivit verkad. Men den kan cokså ha fång och isåfall är det en STOR nackdel för hästens vidare tillfriskande för varje dag den går med för långa fötter!

Egentligen skulle jag inte vilja använda ordet symptom för det har med sjukdom att göra, misskötta hovar är just misskötsel och inte en sjukdom. :crazy:

långa hovar ger stor påfrestning på lamellerna, så teoretisk kan väldigt långa hovar ge värme, smärta och ömhet. men jag tror det ska mer än 13 veckor till för att det ska hända.

hur som helst bör ponnyn verkas omedelbart! för om den skulle ha fång är det riktigt illa att hovarna är långa och det är kritisk för hästens möjlighet att läka att tån kortas ordentligt.

långt från alla fånghästar visar klassiska fångsymptom ala sitta på bakbenen. vanligast är att dom verkar sulömma, har svårt att vända snävt på hårt underlag samt puls i hovarna.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
17 053
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 585
Senast: Edla
·
Hästvård Hej! Jag står inför ett tufft beslut om att eventuellt låta min bästa vän på 20 år få somna in. Jag har ägt honom sedan han var 7 år...
Svar
8
· Visningar
1 455
Övr. Hund Om en hund har blivit anmäld till länsstyrelsen pga att den har bitit några gånger. Vad gäller då? Vilka rättigheter har ägaren och... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
21 939
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31