Bukefalos 28 år!

Långa ord, tack

En spännande sak i sammanhanget är ju att man i svenskan kan sätta ihop ord väldigt lätt med förståelse och grammatisk korrekthet. Tex kanske inte så användbara, men begripliga: pepparkaksformsinvigning eller grammatiskt korrekta men obegripliga: kycklingstol.
Det var intressant! Jag var fräck nog att stjäla ditt citat rakt av och översätta det till min pojkvän, som håller på att bli tokig av alla dessa långa svenska ord. Jag har dock inte riktigt kunnat förklara hur eller varför vi har så många långa ord, det bara är så. Nu fick jag lite logik att stödja mig med på vägen i alla fall!

Han tyckte det var illa när jag gick in och googlade på "mobiltelefonstillbehör" en gång... Tror inte att jag ska visa honom den här tråden. Stackarn kommer inte att sova på flera dagar!
 
Finns det förresten något annat språk som har många långa, sammansatta ord på det här viset förresten? Någon som vet?
 
Konumentombudsman
Justitiekansler
Departementsråd
Statssekreterare
Kabinettssekreterare
Kabinettskammarherre
Överhovmästarinna
Kammarjungfru
Överståthållare
Riksmarskalksämbete
Universitetskansler
Lantmarskalksämbete
Riddarhussekreterare

Märks det att jag just har avslutat en bok om Familjen von Fersen:confused:
 
Finns det förresten något annat språk som har många långa, sammansatta ord på det här viset förresten? Någon som vet?

I grönländskan kan man sammanfoga hela meningar. Det blir rejält långa ord. Lite mer närliggande språk är tyskan, som har liknande regler som i svenskan. En snabb googling ger exemplet "Arbeiterunfallversicherungsgesetz" med hela 33 bokstäver (min något knackiga översättning blir arbetsolycksförsäkringslag - rätt massivt på svenska också).

Edit: Var tvungen att googla grönländskan och hittade detta från Språktidningen
I ordet qimmersuaqarusunngilaq, som betyder 'han/hon vill inte gärna ha en stor hund', är qimmeq en självständig ordstam som betyder 'hund'. De osjälvständiga delarna är suaq, som betyder 'stor'; qar, 'har'; gusup, 'önska att'; och nngi, 'inte'. Det avslutande laq är en ändelse för tredje person singular, som är oberoende av kön. Stavningen och uttalet av de ingående delarna ändras när de fogas ihop.

:D

/Språknörden
 
Kom att tänka på riksdagspartierna. De har långa namn, några av dem.
Centerpartiet.
Kristdemokraterna.
Socialdemokraterna
Vänsterpartiet

De är också fina exempel på sammansatta ord. Social demokrati är något helt annat, ett centrerat parti likaså.
 
Vattenrutschkana
Långtradarchaufför
Midvintersolstånd
Postservicecenter
Källsorteringskärl
Brandmansutryckning
Snöröjningsmaskin
Debattartikelskribent
Långdistanshäcklöpare
Kryssningsfartygskapten
Vardagsrumsinteriör
Utlandshusvagnssemester
Internetanslutningsproblem
Televisionsproducent
Ordningsvaktsutbildning
Hästhoppningstävling
Fortkörningsböteslapp
Cirkusföreställningsdirektör
Hiphopdansinstruktör
 
Dödsorsaksregistret
Försäkringsrådgivning
Intresseanmälan
Rådgivningstillfälle
Tillverkningsteknik
Borderlineproblematik
Öststatsregering
Kommunikationsansvarig
Managementkonsult
Delgivningsuppdrag
 

Liknande trådar

Samhälle När Tant konflikträdd krockar med tigermamman... Gymnasieungdomen skulle få åka på utlandspraktik om ett par veckor (blev tillfrågad och...
2
Svar
26
· Visningar
3 655
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 609
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 273
Senast: Kakis
·
Skola & Jobb Jag har nu jobbat på förskola i 6 månader och älskar det, och jag vill utbilda mig så att jag kan få fast jobb och inte bara lite timmar...
2
Svar
33
· Visningar
1 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp