Långa rekryteringsprocesser

SeptemberB

Trådstartare
Efter att mitt vikariat tog slut i oktober har jag sökt nytt arbete. Tyvärr finns det inte så mycket jobb inom min utbildning att söka just nu, men jag har sökt allt jag kan och slängt ut krokar till gamla kollegor. Nu har jag äntligen kommit en bit i en rekryteringsprocess - och vilken process det är!!

Företaget använde sig av ett rekryteringsföretag som har genomfört en telefonintervju och en riktig intervju med mig. Utöver detta har de även låtit mig göra ett test i logiskt tänkande och ett personlighetstest genom rekryteringsföretaget. Efter detta ringde rekryteringsföretaget en av mina referenser innan jag bjöds in på intervju till företaget. Väl där hade jag en intervju och gjorde ännu ett ett logiktest/kunskapstest på plats. Efter detta ringdes ytterligare två referenser och idag har jag blivit inbjuden till ytterligare en intervju på företaget och de vill att jag där ska göra ett personlighetstest till. Totalt 4 intervjuer, 2 test i logiskt tänkande, 2 personlighetstest och 3 referenstagningar.

Nu fungerar en sån här omfattande process eftersom jag är arbetslös, men om jag hade haft arbete hade jag behövt ta ledig åtminstone 3 dagar för detta eftersom rekryteringsföretaget och företaget ligger 50 minuter bort. Är det rimligt?

Ni som arbetar med rekrytering eller som är vana vid at vara med i rekryteringsprocesser. Är det såhär nu? Är det skillnad på om företaget använder sig av rekryteringsföretag eller sköter rekryteringen själva? Hur ser ni på rekryteringsprocesserna idag och har ni några tips på hur man kan hålla modet och energin uppe?
 
Inför mitt nuvarande jobb hade jag 2 intervjuer, ett arbetsprov (hemifrån), några personlighets-/logiktester vid ett tillfälle (hemifrån) samt referenstagning (3st, ett tillfälle).

Det är enda gången jag haft fler än en intervju.
 
Jag tycker att det är en fin gräns det där. Rätt rekrytering är viktigt för både företaget och den anställde, men ibland går det ärligt talat lite överstyr. Ett företag bör inte slösa med folks tid i onödan tycker jag.

Jag hade tre intervjuer inför mitt nuvarande jobb, fyra på förra plus ett personlighetstest. Men har också förstått att mer avancerade tjänster ofta har ännu längre processer. Jag tycker det är okej så länge det är noga övervägt och inte bara extra allt för att man kan och och sitter i maktposition att bestämma.
 
Nuvarande jobb; ansökte, blev kallad på 1 intervju, blev uppringd och erbjuden fast anställning efter ca 1 vecka.

Mycket praktiskt förfarande, som varit standard även när jag sökt chefsposition.
 
Efter att mitt vikariat tog slut i oktober har jag sökt nytt arbete. Tyvärr finns det inte så mycket jobb inom min utbildning att söka just nu, men jag har sökt allt jag kan och slängt ut krokar till gamla kollegor. Nu har jag äntligen kommit en bit i en rekryteringsprocess - och vilken process det är!!

Företaget använde sig av ett rekryteringsföretag som har genomfört en telefonintervju och en riktig intervju med mig. Utöver detta har de även låtit mig göra ett test i logiskt tänkande och ett personlighetstest genom rekryteringsföretaget. Efter detta ringde rekryteringsföretaget en av mina referenser innan jag bjöds in på intervju till företaget. Väl där hade jag en intervju och gjorde ännu ett ett logiktest/kunskapstest på plats. Efter detta ringdes ytterligare två referenser och idag har jag blivit inbjuden till ytterligare en intervju på företaget och de vill att jag där ska göra ett personlighetstest till. Totalt 4 intervjuer, 2 test i logiskt tänkande, 2 personlighetstest och 3 referenstagningar.

Nu fungerar en sån här omfattande process eftersom jag är arbetslös, men om jag hade haft arbete hade jag behövt ta ledig åtminstone 3 dagar för detta eftersom rekryteringsföretaget och företaget ligger 50 minuter bort. Är det rimligt?

Ni som arbetar med rekrytering eller som är vana vid at vara med i rekryteringsprocesser. Är det såhär nu? Är det skillnad på om företaget använder sig av rekryteringsföretag eller sköter rekryteringen själva? Hur ser ni på rekryteringsprocesserna idag och har ni några tips på hur man kan hålla modet och energin uppe?

Mitt jobb rekryterar chef just nu och det är en omfattande process, liknande din vad jag förstår.
 
På min myndighet har vi tester (som du gör själv hemma vid datorn), infoträff för de som blivit kallade till intervju, intervju 1 (med team bestående av "vanliga" medarbetare), tester hos rekryteringsmyndigheten och sen intervju 2 (med cheferna). Denna gång kommer vi ha intervjuerna via Skype pga covid, men annars har vi det på plats på myndigheten. Så 4 möten att behöva närvara fysiskt vid.

Att hålla modet uppe, vet jag inte. För mig hade det kommit av det roliga i att fortfarande vara en del i rekryteringsprocessen. Vi sorterar ju bort folk allt eftersom, så det är såklart inte alla sökande som behöver göra alla delar av processen.
 
Vi kör en enkät, en telefonintervju och en intervju på plats inklusive eventuellt arbetsprov plus referenstagning innan rekrytering. Diverse personlighetstester kan säkert vara aktuellt för en högre chefstjänst (inget jag sysslar med) men inget vi använder oss av för en normal tjänst ”på golvet” utan där har vi provanställning i början så om någon är direkt olämplig så är det rätt lätt att avsluta anställningen då.
 
Till de flesta jobb jag sökt så har det enbart varit en intervju och referenstagning efter det. Har fått göra personlighetstest vid ett tillfälle (okvalificerad tjänst). Varken jag eller rekryteraren höll med om resultatet...
 
Att hålla modet uppe, vet jag inte. För mig hade det kommit av det roliga i att fortfarande vara en del i rekryteringsprocessen. Vi sorterar ju bort folk allt eftersom, så det är såklart inte alla sökande som behöver göra alla delar av processen.

Det är roligt att vara kvar i processen, men det blir samtidigt tufft eftersom jag lägger mycket tid på att förbereda mig inför varje intervju/test. Inför en intervju kan jag utan problem lägga 4-8 timmar på mig att läsa på om företaget, fundera över vilka frågor de kan tänkas ställa denna intervjuomgången och svar på dessa, tänka ut exempel som jag kan ta upp... Sedan resor till och från intervjun och planering inför dessa. Med det sagt så vill jag självklart hellre gå på fler intervjuer och få jobbet än att skippa intervjuerna och bara utan!

Har du varit med en längre tid på företaget och sett om rekryteringsprocessen förändrats och har då fler steg förbättrat processen?

När jag sökte okvalificerade jobb brukade det räcka med en intervju på 15-60 minuter. Några kvalificerade jobb har även de nöjt sig med en intervju och sedan referenstagning. Det är först på senare år som det verkar vara standard med fler intervjuer och tester.
 
Till de flesta jobb jag sökt så har det enbart varit en intervju och referenstagning efter det. Har fått göra personlighetstest vid ett tillfälle (okvalificerad tjänst). Varken jag eller rekryteraren höll med om resultatet...

Vad visade resultatet och tog rekryteraren hänsyn till testet trots att hen inte höll med om det?

Jag tänker att nu om de två personlighetstesterna visar olika resultat så kanske det verkar som att jag har bara valt alternativ på måfå. Jag har inte fått veta resultat på vare sig personlighetstester eller andra tester så har därför inte kunnat bemöta eventuella funderingar från arbetsgivaren.
 
Jag har upplevt att det har blivit vanligare med mer omfattande rekryteringsprocesser. Nuvarande jobb fick jag efter 1 intervju med jobbet, en kortare telefonintervju med rekryterare, två olika personlighetstest och genomgång med rekryterare.

Jag sökte ett jobb i våras som innefattade en kortare intervju med rekryterare, 3 personlighetstest (som gjordes hemifrån) och en gedigen genomgång med rekryterare. Då gick jag inte vidare till slutsteget som var möte med blivande chef. Tog mycket tid, men fördelen är att jag ibland när jag gjort dessa test kunnat ta med mig saker som kan vara vettiga att ha med i CV/personligt brev. Man får liksom en chans att rota lite mer i sin egen personlighet, även om jag känner att alla test inte alltid speglar mig som person.
 
Vad visade resultatet och tog rekryteraren hänsyn till testet trots att hen inte höll med om det?

Jag tänker att nu om de två personlighetstesterna visar olika resultat så kanske det verkar som att jag har bara valt alternativ på måfå. Jag har inte fått veta resultat på vare sig personlighetstester eller andra tester så har därför inte kunnat bemöta eventuella funderingar från arbetsgivaren.

Det visade på andra drag än det jag visat under intervjun. Rekryteraren utgick från det hon såg snarare än testet (tror jag iallafall). Jag blev erbjuden tjänsten så det var i varje fall inget som störde direkt.
 
Det är roligt att vara kvar i processen, men det blir samtidigt tufft eftersom jag lägger mycket tid på att förbereda mig inför varje intervju/test. Inför en intervju kan jag utan problem lägga 4-8 timmar på mig att läsa på om företaget, fundera över vilka frågor de kan tänkas ställa denna intervjuomgången och svar på dessa, tänka ut exempel som jag kan ta upp... Sedan resor till och från intervjun och planering inför dessa. Med det sagt så vill jag självklart hellre gå på fler intervjuer och få jobbet än att skippa intervjuerna och bara utan!

Har du varit med en längre tid på företaget och sett om rekryteringsprocessen förändrats och har då fler steg förbättrat processen?

När jag sökte okvalificerade jobb brukade det räcka med en intervju på 15-60 minuter. Några kvalificerade jobb har även de nöjt sig med en intervju och sedan referenstagning. Det är först på senare år som det verkar vara standard med fler intervjuer och tester.
Jag förstår absolut att det kräver mycket energi! Jag var nervös i veckor innan min första intervju på detta jobb.

Ja jag har varit med ett tag, det enda som ändrats sedan jag började är tester hos rekryteringsmyndigheten. Det tar mer eller mindre en hel dag tror jag, det är dels fysiska tester (som bara ska genomföras med godkänt resultat) samt psykologsamtal vilket är rätt värdefullt. Vi får bara en sifferbedömning från psykologen så samtalet i sig är såklart under tystnadsplikt.

Jag vet att myndigheten något år försökt använda extern rekryteringsfirma, det gick tydligen riktigt dåligt 😅 men det var innan jag började.
 
Puh jag hoppas att jag kan stanna kvar på min timanställning 🤪🤪🤪 Det anställdes en chef under tiden jag var där på VFU och det verkade inte vara en jättelång process (och inte så många att välja mellan).

Mitt förra jobb var en intervju och ett relevant kunskapstest. Kändes lagom.
 
Företaget använde sig av ett rekryteringsföretag som har genomfört en telefonintervju och en riktig intervju med mig. Utöver detta har de även låtit mig göra ett test i logiskt tänkande och ett personlighetstest genom rekryteringsföretaget. Efter detta ringde rekryteringsföretaget en av mina referenser innan jag bjöds in på intervju till företaget.
Så oseriöst att ringa upp referenser i tid och otid!!!!!!! Referenser kontrolleras när man fått erbjudande om anställning. Jag har aldrig någonsin lämnat telefon nr till mina referenser. Ingen har begärt det heller förrän jag fått tjänsten och ny arbetsgivare vill ta referens. I övrigt tycker jag det känns som att dom halar och drar ut på tiden av -okänd anledning.
Nuvarande jobb; ansökte, blev kallad på 1 intervju, blev uppringd och erbjuden fast anställning efter ca 1 vecka.

Mycket praktiskt förfarande, som varit standard även när jag sökt chefsposition.
Mitt förra jag sökte gick ochså fort. Var på intervju och blev uppringd 2 dagar senare för att boka träff med ytterligare beslutsfattare, och på fredagen ringde de och erbjöd mig tjänsten. Då blev jag misstänksam för det gick såååå fort. Men det var en chefstjänst och jag hade begärt rätt fin lön och ville dit, så hann inte fundera så mycket :D . Jag fick slita mycket för den lönen kan jag säga........
 

Liknande trådar

Skola & Jobb De gånger jag fått tester i samband med sökt jobb så är det i princip alltid personlighetstest och ett logiskt test av typen välj rätt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 082
Senast: Vassi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp