Långa släp

BernT

Trådstartare
Vilka märken har långa släp?
Importsläp och typ Henra mfl är ju så korta.
Ume vet jag har rätt långa släp och Boj med, men finns det andra märken?

Sv: Långa släp

Hmm... De flesta märken har ju många olika modeller så hade det varit jag själv skulle jag listat upp vilka märken jag kan tänka mig och sedan kolla upp på deras hemsida om olika modeller...

Detta påminner mig om en tjej som skulle köpa häst där jag jobba förut. Hon fråga hur lång hästen var...
"Hur hög han är, menar du väl"...
-Nä, hur lång är han? Jag har massa hästtäcken hemma som måste passa

:D

Haha söt tjej ;)

Men jag vill ju inte ha ett kort släp! Det har jag ju redan. Jag vill ha ett riktigt långt så hästen får rejält med space.
Och jag kommer inte på några märken, det står helt still :p

Det finns en tråd med undersökning om detta, men jag kan för mitt liv inte komma på vad den heter...

Där är i alla fall specat både längd och bredd på spiltorna i massor av släp...

Bojsläpen är bra! Där finns det mycket plats för långa halsar i alla fall framför bommen ovanför sadelkammaren... utan sadelkammare vet jag dock inte.. hmm,...

som du säger, UME är ju stora också, kanske ett sånt där dom åker bak och fram? :confused::)

Det finns väl, som sagt, olika modeller i de flesta märken. Jag har en Värmlandsvagn Classic och den finns i en modell som heter XL också, som är extra bred, extra hög och extra lång...

Tråden finns här: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=848751&page=3

Sammanfattningen avslutades med:
Boj Bravo SEH -07: 185 cm
Christ Comet -04: 195 cm
Värmlandsvagn boggi -02: 189 cm
Sluiss Amelo -04: 187 cm
Kylinge boggi -89: 173 cm
Henra Couronne -99: 190 cm
Boj Classic XX -??: 190 cm
Star Trailer Ringo Star (Thule Exellent) -04: 200 cm
X-trail -06: 185 cm
Ume A35 -07: 205 cm Leder!
Thule Trane 1500 boggi -06: 187 cm
Värmlands enaxlat 1½ hästars -??: 200 cm
Brederup Royal m sadelkammare -90: 180 cm
Stema (extrahög/extra bred) m sadelkammare (2,5tons vagnen) -03: 185 cm
Trane 140 TB, -03: 185 cm (användbar golvlängd 180 cm )
Ume A35 och A45 -08: 200 cm
Opus av okänd modell och årtal: 195 cm (vem säljer dem?)
Böckman Master med sadelkammare -89: 185-200 cm man kan korta och länga avståndet.
Star trailer rubin -95: 197cm
Kylinge Euro Trailer -04: 204-205 cm
Brenderup Imperial Exclusive -07 (2,5-tonsvagn m sadelkammare): 182-185 cm (lite svårt med tumstocken)
Värmlandsvagnen enkelaxlat -00: 190 cm
Kylinge HTB1500-19S (tvåaxlat) årsm 1991 : Längd 195
Umesläp sb20, boggi -97: 195 cm

... tänk på att övrig rymd kan vara bra att kolla också :)

Ska förtydliga för de som läser att ovan mått gäller spiltlängd innanför frambommar och bakbommar/dörrar.

Men där finns ju t ex inte Värmlandsvagnens modell XL med, om man nu vill ha extra långt... Jag vet dock inte hur måtten är mellan bommarna där, invändigt mått på XL är 345 cm, på VV Classic 286 cm, så det är ju lite skillad.

(Jag är inte åteförsäljare för dem, ;) bara en nöjd VV-ägare!!)

Det här är ju en undersökning baserad på vad folk här på Buke har rapporterat in. Om ingen rapporterat in VV kan den ju inte gärna finnas med...

Det finns väl, som sagt, olika modeller i de flesta märken. Jag har en Värmlandsvagn Classic och den finns i en modell som heter XL också, som är extra bred, extra hög och extra lång...

Vi har Classic XL är nöjda med släpet, är 2 meter mellan bommarna. 80cm mellan frambom och sadelkammare. gott om plats.

Fast då får man ju investera i nytt körkort (CE) och ny bil, vilket torde bli rätt dyrt i förhållande till att köpa ett släp att framföra med personbil med släp på B-kort...

Nja, det är väl inte så många som har reggat sin pickup som tung lastbil? Jag känner på rak arm ingen...

(CE - lastbil med tungt släp)

Christ har en modell som är extra stor:) Den heter Christ Champion, mycket bra och prisvärda samt snygga släp tkr jag:laugh::D

Ja, jag bytte in min "gamla" (köptes för några månader sen :angel:) under Skandinavium, då dom gjort om sadelkammaren så att både dörren å själva utrymmet är större nu!:bump: Dessutom sitter det riktiga sadelhängare nu istället för "pinnarna" som fanns innan. Gick visst att få med utdragbara oxå, men jag föredrog de fast å rejäla!

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 112
Senast: tara
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
547
Senast: warg
·
Utrustning Min häst gillar att kli sin svans och det är ju skitfult 😝 På tjockare stalltäcken finns oftast svanslapp MEN på ofodrade/tunna...
Svar
9
· Visningar
627
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Är det någon som vet innebredden på de olika modellerna för Boj och Thule? Jag är lite osäker på vad allt heter och vad de finns i för...
Svar
2
· Visningar
394
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet