Långa tyglar

schelin_j

Trådstartare
Hejsan!

Jag är på jakt efter långa tyglar... och det verkar som om tyglar bara finns i en storlek (plus ponnyvarianter förstås)? Stämmer det?

Jag har en shire som är ganska lång i halsen och med vanliga tyglar i "full" så är det omöjligt att låta henne skritta på lång tygel, tygeln är nämligen ganska kort åt henne redan då den är så lång som det går. Jag vill ju att hon skall kunna få lite frihet!

Så min fråga är - finns det någonstans man kan köpa/beställa tyglar i längre än "full"?

I dagsläget rider jag med tre tygeldelar - det vill säga ett par vanliga tyglar samt en "halva" av ytterligare ett tygelpar. Det blir inget bra för då blir tyglarna i stället för långa och trassliga samt dessutom får jag spännen på obekväma ställen på tyglarna. Tips och ideer mottages tacksamt! Jag vill helst ha sådana där vävbandstyglar med gummitrådar i...

Sv: Långa tyglar

Westerntyglar är ju lite längre, men de brukar ju vara delade...

Jag vet inte hur snygga de är heller, men det kanske finns neurtala... kanske man kan köpa ett par och sy samman i önskad längd?

Hej.
plprodukter har läder som är skuret i ett stycke, dvs du kan få långa tyglar/tömmar utan skarvar, typ 12-14m töm utan skarv :-)

Hur kan man få det? Gör de tömmar av giraffer eller? *förvirrad*

Ja, giraffer har lång hals (skämt.)
Nä, kohud är ca 3m lång och ca 2,5m och man börjar i ytterkanten och skär runt i en cirkel tills man kommer in i mitten. Sen dras det igenom en maskin som rätar ut det så det inte blir som en serpentin . svårt att beskriva

Jag funderar också, vi har samma problem fast till två hästar med normal halslängd i förhållande till sin storlek som är mellan 165-170 :crazy:

Som Ankan säger det finns kapsontyglar som normalt är 3,2m istället för bara 3m. De 20cm gör stor skillnad.

Tja hon är väl kanske inte lång i halsen i förhållande till sin storlek... men hon är lång i halsen jämfört med "vanliga" hästar...

Till alla! Jättetack för alla tips! Ni är bara bäst, här kan man alltid få svar :love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 157
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 516
Senast: Wonna
·
Träning Nu är det här en rent teoretisk fråga (gällande hästens träning), eftersom hästen det gäller bara är den hästen jag rider på lektioner 1...
Svar
1
· Visningar
1 736
Träning Ca 10-15 cm bakom huvudet är min häst stenhård i nacken. Det yttrar sig i ridningen genom att den (när det är som värst) knappt ens vill...
Svar
4
· Visningar
2 747
Senast: mirage
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka