Längd Vs mankhöjd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Blomskan

Trådstartare
Finns det några riktlinjer att följa när det kommer till min längd jämfört med hästens mankhöjd?
Hur ska jag tänka för att få en häst som är lagon stor åt mig.
Är själv 1,71 och väger 76 kg (just nu ;))..
Har hyfsat långa ben.

Vilken mankhöjd är lagom åt mig tror ni.
Och vilken kroppsbygnad ska jag rikta in mig på?

Letar halvblod till allround ridning om det har betydelse.

Sv: Längd Vs mankhöjd.

Jag har alltid hört att som riktlinje ska hästens mankhöjd inte vara lägre än 10 cm under din längd. Så om du är 1, 70 så ska du inte ha en mindre häst än 1,60. Men det är långt ifrån en helig regel. Det är så mycket som påverkar, både hästens kroppsbyggnad och din egen, hur hästen bär upp sin ryttare osv. Och kanske hur pass höjdrädd du själv är. ;) Prova lite olika typer av hästar och se vad du tycker känns bäst. Lycka till med hästletandet. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 254
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Jag är så sugen på att ha egen häst igen, men skulle isf vilja ha en häst som mitt barn också kan rida på ibland. Barnet är knappt 120...
Svar
18
· Visningar
1 611
Senast: Roheryn
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 487
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka