Bukefalos 28 år!

Långfredagens dumma fråga om plast

tanten

Trådstartare
Svart plast går inte att återvinna.
Varför i hela friden görs så många förpackningar i svart plast??

jag har kasserat plast från ost, från korv och från kött senaste dagarna. Plast som annars skulle gått i återvinningen.
 
Senast ändrad:
Svart plast går inte att återvinna.
Varför i hela friden görs så många förpackningar i svart plast??

jag har kasserat plats från ost, från korv och från kött senaste dagarna. Plast som annars skulle gått i återvinningen.

Jag har för mig att det är för att den typen av varor anses se fräschare och aptitligare ut i svart förpackning (och även exklusivare).
 
Men man ska väl lägga alla plastförpackningar i återvinningen oavsett? Aldrig hört att man ska slänga svart plast i brännbart.
 
Det hade jag ingen aning om, varför skulle svart plast inte gå att återvinna?

Dels är den svår att sortera, robotarna känner inte igen svart, och dels ställer färgämnet till det.

Sedan är det iofs bra att många sorters mat har en icke genomskinlig förpackning eftersom hållbarheten blir bättre (dvs mindre matsvinn). Men förpackningen behöver ju inte vara svart...
 
Va knepigt. Är det olika beroende på vilken sorts plast månne? Vi har ett plastföretag som hyr in sig i jobbets lokaler, de maler för tillfället ner svarta soptunnor. Även malt ner svarta plastpallar, den malda plasten hamnar i stora säckar som sen skickas till olika plastindustrier som använder dom igen.

Kanske är det skillnad på hård- och mjukplast nu när ja tänker efter. 🤔
 

Liknande trådar

Mat Jag har råkat missförstå annonsen hos en producent i reko-ringen och beställt 400 g mozzarella istället för 200 g. Normalt brukar jag...
2
Svar
25
· Visningar
1 680
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag går på Remsima som jag tar var sjätte vecka på sjukhuset, den är för min Ulcerös kolit. För 1,5v sen var jag hos tandläkaren och...
Svar
1
· Visningar
450
Senast: Tjingeling
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 648
Senast: Klara
·
Juridik & Ekonomi Min mamma dog innan sina egna föräldrar, dvs innan min mormor och morfar. Min mormor och morfar hade även två andra barn. När min...
Svar
1
· Visningar
1 007
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp