Långhårig katt, undvika tovor?

A

Alkemisten

Hej,

Nu när det är snö ute är det hopplöst med tovor på min katt och jag kan inte kamma ut dem utan måste klippa. Hon var en kattunge jag tog hand om i somras - en vanlig bondkatt trodde jag, men hon har lika mycket päls som en Perserkatt. Vi skulle ha henne i stallet men det går inte när man måste sköta pälsen nästan varje dag. Har ni några tips på hur man kan hjälpa henne att hålla pälsen fin? Eller måste jag lämna bort henne till någon som har tid att kamma henne varje dag.
 
Sv: Långhårig katt, undvika tovor?

Alkemisten skrev:
Hej,

Nu när det är snö ute är det hopplöst med tovor på min katt och jag kan inte kamma ut dem utan måste klippa. Hon var en kattunge jag tog hand om i somras - en vanlig bondkatt trodde jag, men hon har lika mycket päls som en Perserkatt. Vi skulle ha henne i stallet men det går inte när man måste sköta pälsen nästan varje dag. Har ni några tips på hur man kan hjälpa henne att hålla pälsen fin? Eller måste jag lämna bort henne till någon som har tid att kamma henne varje dag.

borsta du...själv har min långhåriga katt inga tovor, borstar han 3ggr/månad!! men det e olika....
 
Sv: Långhårig katt, undvika tovor?

du måste nog vänja dig vid att borsta flera ggr/veckan. det behöver man med de flesta långhåriga - särskilt om de går ute.
 
Sv: Långhårig katt, undvika tovor?

mackan skrev:
du måste nog vänja dig vid att borsta flera ggr/veckan. det behöver man med de flesta långhåriga - särskilt om de går ute.

Ha ha inte jag! Har en han katt, en norsk skogkatt som är mkt pedantisk ;) han är 7 år och jag har aldrig, aldrig satt en borste i hans päls! han har aldrig haft tovor fast han är ute 20 timmar om dygnet! Mkt tacksam över detta! Han fäller inte heller mer än pytte lite efter varje vinter! :love: Men sen finns det ju andra saker med honom som kan gå en på nerverna...:angel:
 
Sv: Långhårig katt, undvika tovor?

hej,

Tack för era svar.

Jag surfade lite om detta på nätet och då hittade jag en sida där det stod att man ska bada dem med jämna mellanrum med ett visst schampo så tovar de inte så mycket. Jag har nu klippt bort hela pälsen under magen och runt svansen. Hon är inte tovig på resten. Det är lite fult kanske men praktiskt både för henne och mig.

Jag tänkte prova och spreja lite glanssprej som jag har till hästarna, vad tror ni om det? Det står att det är ofarligt att förtära på flaskan.
 
Sv: Långhårig katt, undvika tovor?

har en styck långhårig katt med tunna fina hårstrån
han tovar sej när det är blött ute
kammar då och då
hjälper till viss del
varenda vår får jag klippa honom under hela magen
ser fult ut men det är det enda som funkar för oss
 
Sv: Långhårig katt, undvika tovor?

Skaffa hellre ett spraybalsam för katter. De flesta pälsglanser innehåller silikonolja som inte är så bra i längden. Tyvärr är persertypen på päls ofta svårskött, framförallt om det är en mindre nogaräknad blandning där man korsat olika pälstyper.
Håll katten nerklippt om det går, och bada ofta.
 
Sv: Långhårig katt, undvika tovor?

Kanske har kissen sån där päls som bara är lång under vinterhalvåret? Och alltihop ramlar av igen till våren? Kissar av skogistyp brukar ofta ha det så.

Bada, borsta och klippa är ju vad man kan göra, men börja i god tid på hösten och håll efter, så behöver det inte alls bli så betungande pälsvård...
 
Sv: Långhårig katt, undvika tovor?

Hej,

Ja klippa henne är kanske det lättaste. Hon verkar ganska nöjd med att vara pälslös på magen. Hon rullar sig och gosar precis som vanligt.
 
Sv: Långhårig katt, undvika tovor?

Alkemisten skrev:
Hej,

Ja klippa henne är kanske det lättaste. Hon verkar ganska nöjd med att vara pälslös på magen. Hon rullar sig och gosar precis som vanligt.

du kan ju alltid klippa en sån där lejon klippning på henne över vintern. :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 427
Övr. Hund Jag har skrivit om den här hunden tidigare, en hund som alltid haft lätt till bett, ända sedan valptiden. Det har blivit lite bättre med...
Svar
11
· Visningar
1 792
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 262
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 458
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp