Långkok på Ryggbiff?

G-uldlock

Trådstartare
Jag ska i morgon bjuda ngra vänner på middag i form av en Chiligryta.
Skulle köpa Högrev men kom hem med Ryggbiff...

Går det att göra långkok (6-8h enligt recept) på Ryggbiff eller ska jag helt enkelt stå mitt kast och köpa mig Högrev?
Om det inte är passligt att ha Ryggbiff i gryta, vad gör jag med den då, utom att helsteka i ugn?
 
Jag ska i morgon bjuda ngra vänner på middag i form av en Chiligryta.
Skulle köpa Högrev men kom hem med Ryggbiff...

Går det att göra långkok (6-8h enligt recept) på Ryggbiff eller ska jag helt enkelt stå mitt kast och köpa mig Högrev?
Om det inte är passligt att ha Ryggbiff i gryta, vad gör jag med den då, utom att helsteka i ugn?

Ryggbiff SKA vara en mör bit (dvs den ska gå att steka i skivor) MEN det är inte alltid det är så beroende på om det är en gammal mjölkkossa och köttet inte fått hänga jämfört med ungdjur av köttras där man låtit köttet hänga. En välhängd, välmarmorerad ryggbiff från ungdjur är något av det gudomligaste man kan lägga på grillen.

Vill du slösa en (potentiellt) mör och dyr bit på långkok går det bra även om det givetvis inte blir samma textur på köttet (det behöver inte tillagas lika länge, gör man det blir det köttmos).

Om jag vore du skulle jag skära loss en lite bit, steka på den snabbt och se om den är mör eller inte. Är den det skulle jag frysa in den och använda vid ett annat tillfälle.
 
@athena_arabians
Misstänkte det. Samtidigt tvivlar jag på att jag kmr göra ngt vettigare utav ryggbiffen...
Men risken för köttmos är inte heller särskilt lockande...

Ser nu efter att ha lusläst receptet att dt står Nötstek, vad exakt är det? Fansyska?
 
@athena_arabians
Misstänkte det. Samtidigt tvivlar jag på att jag kmr göra ngt vettigare utav ryggbiffen...
Men risken för köttmos är inte heller särskilt lockande...

Ser nu efter att ha lusläst receptet att dt står Nötstek, vad exakt är det? Fansyska?

Det finns ingen styckdetalj som heter "stek" :D men ja, fransyskan är bit man ofta gör stek av. Den är mager men har grövre muskeltrådar än tex innanlåret som man också kan använda till stek men även steka i skivor. Ytterlår säljs också ofta under namnet "nötstek" i butik. Ytterlår är trådigare än både fransyska och innanlår och behöver precis som fransyskan längre och fuktigare tillagning för att bli mör.

Står det "nötstek" i receptet skulle jag absolut använda fransyska eller ytterlår men det skulle gå bra med högrev eller bogstek också.

/dotter till en slaktare :D
 
Det finns ingen styckdetalj som heter "stek" :D men ja, fransyska är bit man ofta gör stek av. Den är mager men har grövre muskeltrådar än tex innanlåret som man också kan använda till stek. Ytterlår säljs också ofta under namnet "nötstek" i butik. Ytterlår är trådigare än både fransyska och innanlår.

Står det "nötstek" i receptet skulle jag absolut använda fransyska eller ytterlår men det skulle gå bra med högrev eller bogstek också.

Tack!

Sen kan man undra varför man använder sig utav ordet nötstek i receptet :cautious:

Det blir nog en tur till butiken igen helt enkelt...
 
Tack!

Sen kan man undra varför man använder sig utav ordet nötstek i receptet :cautious:

Det blir nog en tur till butiken igen helt enkelt...

Jag har skitkul när jag kollar i köttdisken :D jag är rätt övertygad om att pappa aldrig styckat ut en "grytstek"! :rofl: Ja, jag har faktiskt sett den benämningen på kött i affär :meh:
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har drabbats av något helt oförklarligt sug efter lyx. O_o Förstår inte riktigt varför, jag har alltid varit rätt enkel i mitt...
2
Svar
22
· Visningar
2 948
Senast: Tuvstarr
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 957
Senast: Barbabelle
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 994
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 824
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp