Långritt: hur vältranade bör dom vara?

K

kbr

Hej funderar på att ta en långritt i våren eller höste. Har hafte en diskution med en person i stallet och hon tycker att hästen måste var i topp trimm. Jag hade tänkt mig en lugn tur med 1-2 dagar. Mycket skritt med och utan ryttare och många fika pauser. Varken jag och men med ryttare är vältränade.
Hur pass i konditon bör dom var.
Några funderingar

MVH Karin
 
Sv: Långritt: hur vältranade bör dom vara?

Det är aldrig fel att förbereda sig själv och hästen inför en långritt. Mycket kan hända som gör att det är bra om man har lite i sina egna ben;)

Normal ridning 3 ggr och sen en rejälare runda med tempo och sträcka i veckan.
 
Sv: Långritt: hur vältranade bör dom vara?

Din häst bör ju vara i relativt god form inför en lång ritt för att ni båda ska kunna njuta av turen på bästa sätt. och för att du ska slippa svullna ben etc efter hemkomsten.
Men det viktigaste är ju hur hästen känns och det kan ju du som ägare avgöra bäst...

Vädret kan vara avgörande för hur jobbig turen kommer att bli för er båda =)

Hoppas ni får de mysigt.
 
Sv: Långritt: hur vältranade bör dom vara?

Även om du rider lugnt så är det stor skillnad på att rida så långe jämfört med att bli riden kanske en timme om dagen för hästen. Förbered ordentligt. Låt hästen vänja sig vid längre ritter.
En bekant till mig var med på en långritt för 1,5 år sen med sin arab. Den var i normalkondition och hon tyckte han var tillräckligt förberedd. Första dagens kväll kunde hästen inte gå rakt. Han vinglade bara. Hon fick sitta av och leda honom resten av vägen. Hon tyckte det var riktigt otäckt och insåg att hästen måste vara mycket mera tränad innan hon ger sig ut på långritt igen.
 
Sv: Långritt: hur vältranade bör dom vara?

Det beror ju även på hur långt ni tänkt rida varje dag.
Men den bör nog vara i relativt bra kondition.

Sen ska du nog se till att ha en bra sadel, så du inte får ont i baken ;)
 
Sv: Långritt: hur vältranade bör dom vara?

Efter att ha varit på några långritter så är min uppfattning att hästen bör vara väldigt vältränad, alltså topptrim. Detta gäller även foder och inte minst vätskebalansen som man måste hålla koll på.

Dessutom ska utrustningen passa till 100%, för risken för skav ökar markant.

Förutom hästen, bör ryttaren också se över både sig själv och sin utrustning. Lika som ovanstående ;)
 
Sv: Långritt: hur vältranade bör dom vara?

Självklart ska hästen vara i god kondition, men man behöver ju inte vara tränad för distansridning.

Vi tog en långtur för 2 år sen, då drog min häst vagnen halva vägen och så red jag andra hälften då kompisens häst fick dra vagnen.
Vi gick 9 mil på en dag, vilket var i längsta laget eftersom vi gillar att skritta :crazy:
Min häst hade inga problem alls med kondition eller muskler, han hade då gått på lösdrift ett år och bara det gav honom mycket bättre kondition.
Jag brukar rida och köra mellan 1-3 timmar om dan 3-4 gånger i veckan och det håller för min del.

Som förberedelse kan man ju ta någon långtur på helgerna innan. Bara dra iväg en dag och vara borta några timmar och ha fika/matsäck med sig. På så vis märker man vad man behöver ha med sig och testar även kondition på hästen och rumpan på sig själv.

Jag hoppas ni får en trevlig tur!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är flitig läsare här på forumet, men har nu (äntligen!) skaffat ett konto. Jag har en fundering som jag gärna vill ha input på...
2
Svar
21
· Visningar
2 462
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 924
Senast: Yrsel
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 236
Senast: alazzi
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 450
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp