Långritts-tips!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare GallantSpecial
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 558
G

GallantSpecial

Jag är otroligt sugen på att till sommaren rida ut på långtur med min häst och sova borta en natt eller två. Att det kräver planering och god kondis vet jag redan, så det jag fiskar efter är praktiskta tips på hur man får med sig det man behöver, hur man övernattar under bar himmel på enklaste sätt med sin häst och sånt... :)

Så ni som dragit iväg nån gång, skriv! :D

Sv: Långritts-tips!

Ett tips är att det finns något som kallas Ridleden, där markägare blivit tillfrågade att upplåta mark för just långritter, utmed lederna finns det boende och hagar, och det är olika utbyggt i olika län om jag förstått rätt, men tanken är att man ska kunna rida ungefär som folk idag vandrar.
Tror webbadressen är ridleden.se

Skulle också vilja testa det. Jag och en kompis har pratat om att göra något sådant, men det blir lite svårt då vi bor mitt ute i bushen och förmodligen får vi typ tälta eller någonting men finns nog ingenstans att göra av hästarna :crazy: Det är typ därför det inte har blivit av.

Ett tips är att det finns något som kallas Ridleden, där markägare blivit tillfrågade att upplåta mark för just långritter, utmed lederna finns det boende och hagar, och det är olika utbyggt i olika län om jag förstått rätt, men tanken är att man ska kunna rida ungefär som folk idag vandrar.
Tror webbadressen är ridleden.se

Jag har hört om dom där ridlederna, men jag bor i Umeå och här finns inget sånt... Men jag ska kolla in sidan, det kanske har hänt nåt här som jag inte vet! :)

Så frågan kvarstår: Tips på hur man övernattar och får med sig det man behöver! :) Om vi utgår från att det inte finns ridleder...

Hejsan! ja jag vill oxå rida långtur o sova under bar himmel.

Hur man får med sig allt.... jag var iväg på en tredagars tur i fjällen en gång o då bar hästarna det mesta, mat till kusarna o även maten till oss, ex torrmjölk, havregryn, pasta osv.

Vi hade även en pinne med upprullat elband på som vi fäste runt träd o dyl för att göra en hage, det funkade jättebra.

Mer tips skulle vara kul o veta.:rofl:

ja va kul det later. :) :d Jag som bor ratt nara Katerineholm oxo! (www.ridleden.se) :bump: Kanske ska rida ut en langtur i sommar iaf :)

För ett par år sedan var vi ett gäng tjejer som var ute o red i 7 dagar. Det var kul men man var helt slut efteråt. Inhandla dig topografiska karter över de områden du tänkt dig att rida. Hästarna binder du upp under natten. Du får räkna med att gå mycket själv. Låt hästen beta så mycket som möjlgt under dagen. Vi hade ingen extra mat med åt hästarna. ha rejäla packväskor, ladda fullt med torrmat. Annars kan man ju alltid rida in i samhällen o handla. Det gjorde vi flera gånger. (underbart att grilla färskt när man hållt i gång hela dagen). Se till att ha väl använda kläder till dig själv o välanpassad utrustning till hästen. Lycka till

Stort tack för tipsen! Blir bara mer taggad nu! :banana:

Men det går ju en ridled genom falkenberg som har Hö-bönder längs vägen där det är meningen att man ska sova.. så inte behöver ni tälta. kolla bara på ridled halland så står alla etapper, hö-bönder, hur man gör med hovis och liknande ifall det behövs osv..

Jag hade precis tänkt starta en liknande tråd! Men jag undrar mer över sällskap, har eget stall och därför inte mycket till sällskap för en resa. Inte så roligt att rida ensam i flera dagar. Någon som är sugen på en tur och inte bor i Norrland/Skåne?

Vart bor du? Här utanför Karlstad finns ett företag som ordnar långritter med övernattningar om somrarna. Där kan man vara med med sin egen häst. De är ute i 3-4 nätter tror jag.
Oj såg nu att du fanns i Umeå. Lite väl långt härifrån. Kolla om det inte finns något nära dig.

Jag blev med väldigt sugen på detta nu, ska kolla upp lite med olika krakar osv. Svårt bara att veta vad man ska ha med sig. Kanske kan sätta upp en lapp på ica o se om intresset finns ? *fniss*

Kom ihåg bara att ge din häst vatten, med salt i eller så. viktigt när de blir varmt o grejer!

Ja, eller på lokala ridklubben. Risken är kanske att det ringer 13-åringar som är lika dåliga som jag på att läsa kartor...:angel:

Jag lovar , ingen är sämre än mig på kator ! :o

Jag bor i Hudik och brukar dra iväg iaf en gång varje sommar.

Har pratat med några andra tjejer om att ta ridleden från.. ja, var det Gälve eller ngt sånt... över till Norge.
Vil man så kan man tydligen ta den åt andra hållet enda ner till Italien, men jag är rätt nöjd med att "bara" rida till Norge... :D

Är du säker? Jag är riktigt usel, så skulle gärna ha med mig någon med bättre koll. Var bor du då?

Bor nere i kronoberg, utanför växjö.

Hittar knappt till bowlinghallen i stan om jag går bakvägen! :o

Riktigt pinsamt!

Ehrum, Småland? Det var ju det här med geografin.. Finns det itne en ridled i småland? Den eller Sörmland är närmst för mig.

Halloj!!

Jag och min stallkompis har tänkt att till sommaren ta en lång-ritt, visserligen bara övernatta en dag men ändå...:D

Planeringsmänniska som man är så har vi redan sett ut ett område med vägar där man kan rida rätt långt och slutligen komma ut typ strax bortanför en jätteliten camping(där min mormor brukar husera på somrarna) där har vi planerat att ställa ut familjens husvagn i förväg och kanske nåt tält beroende på hur många vi blir på turen.
Så det blir en tripp på c:a 3-4 mil med några pauser inlagt och sedan när vi kommer fram har vi förhoppningsvis fått lov av bonden som bor i närheten att sätta upp en egen hage med batteriaggregat(ligger en inseminstation inte långt därifrån och jag har en hingst... så safety first) och vatten o.s.v.;)

Sen hade vi tänkt planera in detta så det sammanfaller med någon kväll de anordnar spelning på kvällen på campingen så när man klivit av hästen kan man gå till campingen, kasta sig i plurret, lata sig en skvätt och sedan ha lite kul på dansbanan senare på kvällen. Längtar riktigt dit och eftersom jag känner en del som skulle vilja köra med oss istället för att rida så är denna vägen perfekt så alla kan följa med....:banana:

Men har även hört att man skall kunna rida efter Höga-Kustenleden men det finns en massa avsnitt med spångar och broar så det måste vi kolla upp närmre först...:D
Hoppas du fått lite tips, men vi tänkte vara ute i god tid och planera allt i förväg så man kan sätta upp det som behövs innan, för när man sedan kommer fram vill man säkerligen vila ett tag...

Jag har ingen aning riktigt om de finns någon ridled i småland, vore ju underbart, dock kan min häst inte gå ensam i hagar så, måste fixa sällskap.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 439
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 817
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 433
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
45 871
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka