Långtidsamning

Vi slutade amma när sonen var 13 månader. Då hade vi bara dagamningen kvar, nattamningen slutade vi med vid 12 månader. Såhär i efterhand kan jag sakna amningen väldigt mycket. Vi valde att sluta för att jag då kände att det var dags och sonen började bita i brösten. Sen planerar vi ett syskon inom en snar framtid och det fick mig att snabba på processen lite. Men som sagt, nu kan jag verkligen sakna amningen för sen är det ju verkligen slut. Jag hade också folk runt omkring mig som fick mig att känna att det var lite konstigt att amma en ettåring, vilket jag vet att det inte är. Vid ett eventuellt nästa barn vill jag amma så länge det går, hade gärna fortsatt till 1,5-2 år om det funkar.
 
Här kommer första kallelsen till folktandvården vid 8-10 mån. Så meningslöst... de räknar tänder och kommer med diverse pekpinnar...menar information. :grin: Men efter barn nr 2 hade jag faktiskt fattat att saft och nyponsoppa i nappflaska är olämpigt och tandborstning är bra :idea: (och att tandsköterskor verkar ha dåliga kunskaper om amning) så med trean och nu fyran har jag resolut avbokat detta första besök. Den tiden kan nyttjas till något annat!
 
Yngsta blir tre nu i december och han ammar vid läggdags och ibland på morgonen. Ibland, kan det hända att det blir nån liten slurk på dagen, men det är oftast om det varit flera tuffa dagar på raken Eller så (med mycket aktiviteter och/eller dålig sömn)

Äldsta barnet slutade när han var tre år och fyra månader, då tyckte jag att det var jobbigt eftersom han blivit storebror och lillasyster ju också ammade. Han slutade mer eller mindre självmant från en dag till en annan, vilket han ångrade en vecka senare.. Men då hade han typ tappat tekniken, för det funkade inte alls, då tror jag att jag sa att tuttarna behövde laddas eller liknande.

Mellanbarnet slutade när hon var 2 1/2, jag tror att produktionen gick ner iom graviditet att det av den anledningen blev väldigt obekvämt för mig och i den vevan slutade hon utan några krusiduller.

Med yngsta har jag tänkt att han får amma så länge han vill och behöver, det är ju troligtvis mitt sista (:() barn, så jag tänker att jag vill ta vara på den tiden

Jag brukar på BVC nämna om barnen ammar ffe, ifall det skulle gå in i nån statistik så vill jag gärna bidra till att höja snittet och normamisera långtidsamningen :)
Tandläkarna brukar vara de som gnäller, för att tandborstning ju ska var det sista barnet gör.. Men jag tänker att det väl bör finnas nåt i bröstmjölk som gör det hyfsat oskadligt,.. Lite på samma sätt som att sammansättningen ändras om barnet är sjukt osv
 
Vi har varit hos tandis i år (dvs när han är 2) men det var bara info. Lite meningslöst. Vi ammade i väntrummet när sköterskan hämtade oss.
 
Här är första kontrollen/informationen hos tandhygienist vid 1,5 år. Sen kontroll vid tre år och därefter varje eller vartannat år sa de.
Slut ot.
 
Ammade storebror tills han ”bara” var 11,5 månader. Var gravid igen och fick sammandragningar av amningen. Slutade nattamma när han var 9 månader men inte hjälpte de sömnen

Lillebror ammades till 14 månader. Sist bara på natten.

Båda har slutat själva. Tror jag ”tappar” mjölken snabbt när det är bara 1-2 ggr/dygn
 
Vet inte om det räknas som långtidsamning men ammade de första två tills de var ca 18 månader. Trean är nu 16 månader och håller på att sluta amma nu (känner helt enkelt att det räcker eftersom jag nästan ammat eller varit gravid konstant senaste sju åren :D). Har dessutom precis varit supersjuk och tagit hostmedicin som kanske inte var superbra när man ammar, så det bidrog till att jag ville skära ner på det fort. Läkaren som skrev ut hostmedicinen höjde på ögonbrynen när jag sa att jag fortfarande ammar och sa att det bara är att sluta ”för det är inte till minsta lilla nytta efter 6 månaders ålder”. Det tror väl inte jag på men jag tror mest han tyckte att jag såg väldigt hängig och sliten ut och tänkte att min kropp behövde få vila lite för att bli frisk.

Det har varit blandade reaktioner, allt ifrån en BVC-sköterska som hyllade mig från himmel till jord för att jag ammade första barnet när hon var över ett år till en annan BVC-sköterska som skällde ut mig efter noter för att jag ammade barn nr 2 på nätterna fortfarande när han var 10 månader för det var INTE bra för tänderna (vi hade precis innan pratat om att han ännu inte hade fått några tänder:confused: ). I övrigt har andra inte vetat om det så mycket eftersom jag mest ammat hemma efter ettårsdagen, så jag har sett det som vår ensak. Men de som har fått reda på det har inte sagt så mycket. Någon har tyckt att det är ”coolt”:D
 
Jag ammade bara till tio månader, hade velat amma längre eftersom det funkade bra men pga fem veckors praktik på annan ort var jag tvungen att sluta. Barnläkaren var dock väldigt hård med att man ska amma minst ett år. För oss som det funkade för var det ju inga problem, men för mina stackars kompisar som inte kunde amma blev det jobbigare...
 
Jag ammar min 19 månaders ungefär en 2 ggr per dygn. Jag skulle gärna sluta men han vill absolut inte det än. Storasyster ammade jag tills hon var 1,5 år och avslutade på mitt initiativ. Det var ganska odramatiskt vill jag minnas, men nånting säger mig att det blir värre denna gång;).

Jag har aldrig fått några kommentarer från någon, annat än positiva.
 
Båda har slutat själva. Tror jag ”tappar” mjölken snabbt när det är bara 1-2 ggr/dygn

vad skönt det låter! Håller på att sluta amma här och barnet är INTE glad för det. Men har varit tvungen att amma ett par gånger bara för att brösten blir sprängfulla och jag började få ont. Känns som han blir förvirrad och ännu mer ledsen av att han har fått amma enstaka gånger men annars inte. Så jag håller tummarna för att det inte ska behövas fler gånger här nu!
 
vad skönt det låter! Håller på att sluta amma här och barnet är INTE glad för det. Men har varit tvungen att amma ett par gånger bara för att brösten blir sprängfulla och jag började få ont. Känns som han blir förvirrad och ännu mer ledsen av att han har fått amma enstaka gånger men annars inte. Så jag håller tummarna för att det inte ska behövas fler gånger här nu!

Jo har varit skönt att de tappat intresse när det inte fanns så mycket mjölk kvar

Skulle de kanske gå bättre för dig om du handmjölkar i duschen? Bara så pass att trycket lättar?
 
Jo har varit skönt att de tappat intresse när det inte fanns så mycket mjölk kvar

Skulle de kanske gå bättre för dig om du handmjölkar i duschen? Bara så pass att trycket lättar?

I duschen var smart! Att jag inte tänkte på det. Ska testa om det blir så igen. Försökte få ut lite förut men det gick inte alls, men i en varm dusch kan det gå lättare.
 
Ammade stora dottern tills hon fyllde 2, fick nog aldrig några kommentarer egentligen men kände mig ändå inte helt bekväm med att fortsätta efter det, vilket jag dock saknat efteråt. Jag hade gärna ammat ännu längre! På slutet, minns inte hur länge, men ett par månader kanske? ammade vi bara "när pyjamasen var på" (dvs bara kväll/natt/morgon) vilket resulterade i att hon gärna ville ta på pyjamasen i tid och otid 🤣

Lillasyster är snart 11 månader och ammar än, men inte mycket. Jag har jobbat mycket nätter under hösten vilket gjorde att vi introducerade flaska när hon var 6-7 månader. När jag inte var hemma på nätterna sov hon bra och åt inget så då bestämde vi efter några nätter med riktigt dålig sömn och amning varje halvtimme att sluta amma/mata på nätterna. Det gick över förväntan och efter en natt med några uppvak sover hon nu hela nätter utan att äta eller vakna 🙏 Ammar 1-2 gånger per dag men utan något enormt intresse så det kan hända att det är på upphällningen nu, vilket jag isf sörjer lite men samtidigt förstår, med tanke på hur mycket jag varit borta under hösten. Blir det en trea så vill jag amma minst i 2 år, som det känns nu!
 
Jag ammar min 17 månaders på kvällen och natten fortfarande. Hon hade helst velat amma mer men jag börjar känna att det är rätt drygt åtminstone nattetid. Samtidigt så är det ju det enklaste sättet att få henne att somna om. När hon är sjuk är det också skönt som en liten backup om mat inte går ner. Hon är tyvärr inte så pigg på flaska, det är nog mycket närheten hon vill åt.

Nästa vecka vill jobbet skicka mig utomlands i två dagar dock, så kanske det blir ett naturligt slut i och med det. Tycker lite synd om sambon bara, hon lär bli väldigt missnöjd och svårsövd.
Hade ni förberett något innan eller låtit pappan ta smällen så att säga?

Jag slutade amma i samma ålder som dottern, min mamma tröttnade och jag var så arg. Till slut penslade hon stopp och väx på brösten och sa att mjölken inte var god längre. Det fungerade tydligen, känns lite drastiskt bara.
 
Jag ammar min 17 månaders på kvällen och natten fortfarande. Hon hade helst velat amma mer men jag börjar känna att det är rätt drygt åtminstone nattetid. Samtidigt så är det ju det enklaste sättet att få henne att somna om. När hon är sjuk är det också skönt som en liten backup om mat inte går ner. Hon är tyvärr inte så pigg på flaska, det är nog mycket närheten hon vill åt.

Nästa vecka vill jobbet skicka mig utomlands i två dagar dock, så kanske det blir ett naturligt slut i och med det. Tycker lite synd om sambon bara, hon lär bli väldigt missnöjd och svårsövd.
Hade ni förberett något innan eller låtit pappan ta smällen så att säga?

Jag slutade amma i samma ålder som dottern, min mamma tröttnade och jag var så arg. Till slut penslade hon stopp och väx på brösten och sa att mjölken inte var god längre. Det fungerade tydligen, känns lite drastiskt bara.
Min tvåa slutade jag amma vid 17 mån när hon började KRÄVA tutte och även tyckte hon fick dra upp tröjan mitt ute bland folk. Jag sa att mjölken var slut och sov med BH och tröja så hon inte kom åt. Slutade alltså cold turkey och det funkade bra, trots envis unge.
 
Jag ammar min 17 månaders på kvällen och natten fortfarande. Hon hade helst velat amma mer men jag börjar känna att det är rätt drygt åtminstone nattetid. Samtidigt så är det ju det enklaste sättet att få henne att somna om. När hon är sjuk är det också skönt som en liten backup om mat inte går ner. Hon är tyvärr inte så pigg på flaska, det är nog mycket närheten hon vill åt.

Nästa vecka vill jobbet skicka mig utomlands i två dagar dock, så kanske det blir ett naturligt slut i och med det. Tycker lite synd om sambon bara, hon lär bli väldigt missnöjd och svårsövd.
Hade ni förberett något innan eller låtit pappan ta smällen så att säga?

Jag slutade amma i samma ålder som dottern, min mamma tröttnade och jag var så arg. Till slut penslade hon stopp och väx på brösten och sa att mjölken inte var god längre. Det fungerade tydligen, känns lite drastiskt bara.
Jag ska åka bort med jobbet i mars och har det vackra barnet inte slutat då så får pappan helt enkelt ta smällen och jag ska sova gott på hotell i 4nätter :D
Försöker sluta nu, men han tycker det är väldigt onödigt.. Gick hyggligt igår med bara 1amning på dagen och 1amning på natten så förhoppningsvis ska det vara färdigammat ganska snart. Men om det inte är klart i mars så får pappan helt enkelt ta det.
 
Jag har försökt trappa ner amningen men så var dottern sjuk i veckan och det blev lite mer. Natten till igår ammade hon bara en gång och sen jobbade jag hela dagen och hon ammade inte förrän hon skulle sova på kvällen. Tydligen så blev det för glest och jag vaknade upp med 39.6 i feber och mjölkstockning :cautious:.
Tur att jag ändå skulle vabba idag.
Jag får nog släpa med mig bröstpumpen ifall ifall när jag ska iväg.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 586
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 192
Senast: MML
·
Övr. Barn Jag har en son och vi har varit på fyraårskontroll på BVC. Jag känner att jag begriper inte detta: Fungerar det på "alla" fyraåringar...
2
Svar
36
· Visningar
3 190
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 350
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp skäller på män
  • bandage på katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp