Laptop som bara används 1/h dag.

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare PonnyBus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 815
P

PonnyBus

Min far vill skaffa sig en bärbar dator som han kan sitta och kika lite annonser och kanske lite annat småsurfande på.

Inget spelande, ingen lagring av musik eller bilder osv...

Hur billigt kan han komma undan? Vad är det billigaste bredbandet? Gärna mobiltbredband! :)

Sv: Laptop som bara används 1/h dag.

För den användningen kanske det skulle fungera med en Asus Eee PC eller en Acer Aspire One eller något i den stiilen. Pris ca 2000-3000 kr.

Det är en ny kategori bärbara datorer som är betydligt enklare och har mindre skärm än vanliga bärbara datorer. De har även mindre tangentbord (vilket kan göra det jobbigt att skriva mycket på dem), hårddisk saknas ofta, och de har inte så många anslutningsmöjligheter. För att surfa duger de dock utmärkt om man står ut med den lilla skärmen.

En nackdel för någon som inte är så van vid datorer och bara använt Windows kanske kan vara att dessa datorer ofta är linuxbaserade, och därför ser menyer och annat lite annorlunda ut.

Exempel på en Asus Eee Pc (det finns många olika varianter).

Senast ändrad:

Håller med gern här om de små datorerna, däremot rekommenderar jag Acer aspire one framför Asus eee pc för tangentbordet är större, asusen har frustrerande litet tangentbord vilket gör att man skriver fel hela tiden.

Fast både Acern och Asusen i de prisklasserna är LINUX-burkar. För att få Windows får man betala ca 4000:- (Acer Aspire One 150, just en sådan jag sitter och skriver detta på).

Dessutom är de små, skärmen är mindre än ett A5, vilket de flesta i medelålder eller äldre upplever som väldigt litet och det finns ingen CD/DVD-spelare utan det måste köpas till separat.

Det är förmodligen bättre att satsa pengarna på en 15,4 eller 17" bärbar för honom.

Billigaste mobila bredbandet är väl 3:s för 99:- per månad och obegränsad trafik. Men det är ju inte säkert att det funkar där han bor.

Jag sitter just nu i lastbilen på ett industriområde i Borås och har 1,6/0,2 Mb på mitt 3-modem. Jag tycker ju att det är helt över förväntan och jag som har med mig datorn i jobbet är nöjd med att den bara väger dryga kilot.

Men ska man inte ha med den så som jag räcker det med en vanlig bärbar.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 815
Kropp & Själ Nu är jag ute i väldigt god tid, vet inte om det kommer att ske ens. Dock eftersom det nu är det andra gången i mitt liv jag sitter i... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 464
Senast: 95johsv
·
IT & mobiler Halloj kära ni, Ja, som rubriken lyder - det är dags att köpa ny laptop! Och jag har så dålig koll. Jag vill ha en dator med bra...
Svar
8
· Visningar
893
Senast: Anna
·
IT & mobiler Min mor är (förvånansvärt nog!) rätt intresserad av att skaffa sig en surfplatta, och jag funderar på om någon har några erfarenheter av...
Svar
3
· Visningar
1 015
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka