• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Clintan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 835
C

Clintan

Ska köpa mig en bärbar dator inom snar framtid, då den stationära datorn ska flyttas på ovanvåningen då sonen ska få kontoret till sitt rum.
Men vad ska jag köpa för någon?

Jag använder datorn mest till att surfa med, hålla på med mina foton och har även en digital videokamera som jag fick i julklapp. Spelar ibland spel om jag hinner och då gärna strategispel eller t ex Sims2.
Vill inte ha en för liten (tum), kommer mest att ha den här hemma, alltså ska jag inte bära omkring så mycket på den. Priset är inte så viktigt, men helst inte över 10 000,- och allra helst inte över 7-8 000.-.

Min systerson har en han vill sälja, men eftersom han köpte den i Pristina på den amerikanska campen där, så är tangentbord och allt på engelska, vilket inte är ett problem för mig, men min sambo som skriver med pekfingret har inte så bra koll var bokstäverna är. Sedan är det ju det med garantier när den inte är köpt här. Det är en Sony 17", modellen finns inte i Sverige, men liknande finns här och de ligger på ca 12 000,-, han gav 9 000,- i november och jag skulle få den riktigt billigt om jag ville ha den, men jag är nog inne på att köpa en ny.

Tips? Jag är helt nollad på vilka märken och dyl som är bra. Betalar hellre mer för kvalité.

Sv: Laptop

Min Fujitsu siemense :love:!
Spelar ganska mycket sims och det funger super så länge man anväder dator mus :angel:.

Namn: Amilo PA2510a
Tillverkare: Fujitsu siemense
Pris: Från 6990 kr till 8995 kr har jag hittat det för :)!

Länk: http://www.pccity.se/is-bin/INTERSH...00nULfpxdM?ProductID=6KDD4QFHEtoAAAEVWu0s1x5U <-- Bestälde min därifrån med :)

Denna datorn är helt klart värd pengarna :love:!

Mvh
Emma

p.s Vissa kommer säga detta är dålig kvalitée på denna datorn men ack NÄ :love:!

Och jag har också en Acer TM 5520 och har problem hela tiden :angel:
Men huruvida det beror på Acer eller på att min dator är ett måndagsexemplar vet jag dock inte. Den är mycket trevlig när den funkar som den ska iaf :D

Haha :D Förhoppningsvis har du ett måndagsexemplar... eller så har jag ett.. lördagsexempler? :D

Vad har du för problems med din?

Den hänger sig och är väldigt ostabil i uppkopplingen. Det sista är jag dock osäker på vem som är skulden till. Att den hänger sig så man måste ta ur batteri och koppla bort elen är dock enbart datorns fel :devil:

Dell har mkt bra och prisvärda datorer som man köper på nätet, dom har superbra service och det är snabb leverans. Har köpt både en stationär och en Laptop därifrån och är mkt nöjd.

Jag kan inte mycke om datorer men fick just hem en "ny" dator och till min besvikelse fattades det ett uttag som jag behövde för att koppla ihop den med en annan teknisk pryl. :(

Så ta noga reda på vilka behov du har och köp inget billigt och bra utan att kolla upp om du kan tillgodose alla dina krav med ditt nya fynd.

Jag är nu vis av egen erfarenhet och ska lämna tillbaka fynddatorn i morgon och ge mej ut för att leta ny dator.

Den hänger sig och är väldigt ostabil i uppkopplingen. Det sista är jag dock osäker på vem som är skulden till. Att den hänger sig så man måste ta ur batteri och koppla bort elen är dock enbart datorns fel :devil:
Oj, så ska det ju verkligen inte vara :crazy:
Min dator har aldrig hängt sig. Den är helstabil i uppkopplingen också. Ibland lägger internet av, men det beror på min kassa trådlösa router o inte på datorn.
Synd att det ska krångla med en annars så trevlig dator :)

Jag använder inte den trådlösa routern så jag kan inte skylla på det heller. Men var tredje-fjärde uppdatering eller byte av sida bli "Sidan kan ej visas" och sen får jag vänta några sekunder innan det funkar igen. Så allt jag ska posta (trådar, svar osv) måste jag spara för det försvinner om det blir så.

Men vad irriterande! Har du varit i kontakt med de du köpte datorn av? Har för mig att du skrev tidigare någon gång att datorn skulle skickas in på rep? Blev det någon förbättring isf?

Ja, den var iväg och dom bytte moderkort och nått dom kallade FRUS...? Men ingen skillnad. Ska kontakta affären jag köpte den ifrån och höra mig för.

Okej. Ja det tycker jag du ska göra. Tråkigt att lägga ut en massa pengar och få en sån dator. Hoppas dom byter ut den!

Min Fujitsu siemense :love:!
Spelar ganska mycket sims och det funger super så länge man anväder dator mus :angel:.

Namn: Amilo PA2510a
Tillverkare: Fujitsu siemense
Pris: Från 6990 kr till 8995 kr har jag hittat det för :)!

Länk: http://www.pccity.se/is-bin/INTERSH...00nULfpxdM?ProductID=6KDD4QFHEtoAAAEVWu0s1x5U <-- Bestälde min därifrån med :)

Denna datorn är helt klart värd pengarna :love:!

Mvh
Emma

p.s Vissa kommer säga detta är dålig kvalitée på denna datorn men ack NÄ :love:!

Har inte så långt till PCCity, så jag ska åka dit och kolla in. Tack.:)
Mus hade jag ändå tänkt köpa till eftersom jag inte gillar "musen" som finns på laptops.

Jag har en Acer Travelmate 5520. Fick den i julklapp och jag är grymt nöjd med den. Vi betalade 6000pix för den. Inte alls farligt i min mening.
Skärmen är 15,4", men jag upplever den mycket större. Hårddisken ligger på 160GB.

Har fungerat alldeles superbra för mig och jag har ändå rätt höga krav på en dator. Den har även en snygg design.

Länk:
http://www.tbh.se/index.asp?id=3&ak...mn=Acer_TravelMate_5520-6A1G16Mi_LX.TKT0X.117

Har hört lite varierande om Acers kvalité, så jag vet inte om jag vågar mig på en sådan. MissFideli dator ökar ju inte deras pluspoäng.

Dell har mkt bra och prisvärda datorer som man köper på nätet, dom har superbra service och det är snabb leverans. Har köpt både en stationär och en Laptop därifrån och är mkt nöjd.

Brukar köpa kameror och dyl på nätet, men är lite tveksam till om jag gör det med laptopen. Bör kanske prata med en expert som vet lite, men ibland så pratar de ju bara om/för "sitt" märke osv.

Jag har dåliga erfarenheter av Fujitsu Siemens, men mitt exemplar kanske också är ett måndagsexemplar. Den enda PC laptop som jag verkligen gillar är Sony Vaio, men de kanske är rätt dyra? De jag använt har varit helt underbara.

Du kommer inte att hitta ett enda märke som är utan vank.

Sök runt på olika datorsiter och kolla vad de har för erfarenhet av olika märken. Kolla också betygsättningarna på t.ex. pricerunner.

Som jag har skrivit i tidigare trådar har JAG och min bekantskapskrets bara bra erfarenheter av Acer, men så har ingen av oss köpt de allra billigaste produkterna.

Det du bör titta på är att du får ordentligt med internminne, ska du köra Vista bör du ha minst 1 helst 2 Mb RAM. Speciellt om du vill hålla på med bildbehandling.

Du bör också ha en skärm som DU trivs med.

Det minst viktiga i mina ögon är stor hårddisk 80 Gb räcker mer än väl till de flesta. Det går alltid att koppla dit externa och de kostar inte speciellt mycket idag, jag betalade ca 1000:- för 500 Gb i höstas.

Åk runt och kolla i olika datorbutiker och kolla sedan på nätet :idea:

jag har snorbillig toshiba! Funkar kalasbra,men du vill nog ha ngt lite mer kraftfullt men min kostade 5200:- för snart ett år sen så kanske deras bättre modeller inte heller kostar skjortan!

Min har det aldrig varit ngt problem med :)

Det du bör titta på är att du får ordentligt med internminne, ska du köra Vista bör du ha minst 1 helst 2 Mb RAM.

Minst var ordet. Jag skulle nog säga 2 GB;)

TS: Jag har nyligen köpt den här för 6000: Länk

Den har dual core processor, 2 GB RAM-minne (max) och 160 GB hårddisk. Som basdator passar den utmärkt, däremot är jag osäker på om den räcker för spel, men det kan säkert nån annan här svara på.

När jag ställde en liknande fråga som din varnade baka_kun för Fujitsu siemens amilo-serie, han har varit servicetekniker där. Så honom lyssnade jag på.

Sony Vaio som också nämns i tråden har jag hört gott om från andra också.

Liknande trådar

IT & mobiler Någon här som vet om man kan göra något åt att laptopens bildskärm tappar ljusstyrka? Kan man åtgärda eller byta ut skärmen på något...
Svar
2
· Visningar
174
Senast: MJLee
·
IT & mobiler Halloj kära ni, Ja, som rubriken lyder - det är dags att köpa ny laptop! Och jag har så dålig koll. Jag vill ha en dator med bra...
Svar
8
· Visningar
897
Senast: Anna
·
Äldre Sånna saker har jag. Saker som jag lika gärna hade kunnat ge fan i att köpa ibland. Min senaste investering var en ryggsäck. Jag tycker... 2
Svar
29
· Visningar
4 374
IT & mobiler Jag ska till hösten börja studera på distans och har nu fått inse att jag faktiskt måste införskaffa en laptop och överge min stationära...
Svar
6
· Visningar
1 373
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka