Sv: Lära honom att lyssna?
ft_lover skrev:
1 . helst inte vill låta sig fångas alls , (idag gick han med på det för jag hade havre i en hink .
Jag tycker inte om hink-metoden, då blir hästen för ivrig och kan börja trängas. Den blir oftast även tiggig och kan börja nafsa efter söt-saker.
Jag skulle istället föreslå att du pratar med ägaren, säg att du tycker han är svår att fånga, fråga hur hon brukar göra, om hon har några bra knep?
Är det så att hästen går undan /springer iväg när du ska hämta honom?
-Vad är det han gör? vad är det du gör? -Hur lång tid låter du det ta?
ft_lover skrev:
2. om han låter sig fångas , låser benen i marken och vägrar flytta på sig (idag lockade jagmed hinken framför hans mule ..

)
Har hans ägare problem att leda honom?
Är han alltid så här att leda eller är det bara in till stallet?
Om jag var du skulle jag be honom snällt tre gånger. Smacka, peta lite, ge mkt rep och/eller ta lite i grimskaftet och led framåt. Lyssnar han itne när du bet honom tre gånger skulle jag säga till allvarligt till hästen att jag menar allvar, att ha ett spö med sig och använd spöt en gång på baken. Se till att han förstår vad du vill. Var tydlig och tänk i förväg vad du vill göra.
Går det absolut inte skulle jag prova ett fult knep jag brukar använda mig av, att leda med grimskaftet runt hästen på sådan liten volt/böjt spår att hästen måste placera om sin vikt och flytta lite på benen. Det är ingen bra lösning, men en nödfalls lösning som ibland fungerar.
Var noga med att beröma! Även om han borde kunna någonting, så beröm när han går framåt, även så bara ett steg, och ta för vana att beröma med snälla ord, en klapp eller så när han tänker/börja göra eller gör rätt! Att beröma är grunden, hästen ska vilja ha ditt beröm!
ft_lover skrev:
Han är även väldigt lat , utan spö när man kör ( för det är det jag sysslar med ,med honom . körning asså) går han lite som han vill , kanske efter 5 minuter börjar han trava när man försöker som allra mest.. sen saktar han självkklart ner när han vill också .. och vill han inte trava gör han inte det :S
Samma som på tidigare, är det lika dant med ägaren? Hur fungerar han med denna? Vad har ägaren sagt?
Tycker han att arbetet är tråkigt? -Omväxling! Prova nya saker!
Var bestämd, planera i förväg att du tänker ha trav nu och då ska hästen hålla trav tills du ber om avsaktning, är du nog bestämd eller lyssnar han bara inte alls?
Det är tillåtet att vara bestämd, vad händer om du läger spöt på rumpan när han saktar ner?
ft_lover skrev:
kan jag få lite tips om hur jag kan få honom mer uppfostrad och pigg.
För att få en piggare, gladare häst skulle jag se över all vård. Hagvistelser, foder, kompisar, skoning, tänder, allting. Sedan skulle jag över en tid läga om arbetet totalt, för att hästen ska få omväxling ifrån det den tycker är tråkigt.
ft_lover skrev:
Idag när jag skulle tömkörningslongera vägrade han typ gå runt mig i ens skritt , TRav kom inte ens på fråga .
Vad säger ägaren? Är du säker på att hästen kan det du ber den om? Är du säker på om hästen förstår det du ber om?
Har du någon som kan hjälpa dig, kan börja med att leda honom på volt runt dig, och sedan försiktigt släppa, men finnas till hands?
Finns det någon kunnig som kan hjälpa dig med körning/tömkörning/longering för att se över det hela?
Förstår dig, det är inte så kul när ingenting fungerar!