Lära hund att gå på lådan?

Sv: Lära hund att gå på lådan?

Varför ska vi bedöma katter och hundar olika? Varför har vi inställningen att det är rätt att ha en innekatt men helt fel att hålla en hund under samma förhållanden? Det är skillnaden i synen på katter och hundar som ter sig märklig i mina ögon då båda borde ha ett lika stort behov av att vistas utomhus.

Det låter ju som att du tycker att det vore ok att ha "innehundar" eftersom det redan finns innekatter? Självklart bör vi protestera om folk vill hålla hundar inne med kattlåda.

Alternativet mot att ha innekatt är att ha en utekatt som springer helt lös om dagarna/nätterna och där finns en säkerhetsrisk för katten och kan störa omgivningen. Därför föredrar en del att hålla sina katter inne. Helt galet är inte det resonemanget. Att ta koppelpromenader regelbundet med sin katt är det nog inte många som gör.

Självklart kan man lära hundar det mesta!
I USA är ju "wewe-rags" (hette de i alla fall för några år sedan) inte helt ovanliga. Dvs "dynor" som det är tänkt att hunden skall göra ifrån sej på inomhus.
Dessutom är ju ett liv helt utan annan utevistelse än att vistas i en egna trädgården ganska vanligt för hundar i USA.

Med svenska mått mätt dock... Så är det inte bara moraliskt och etiskt förkastligt! Det är dessutom olagligt!

Kan man inte sköta rastningen av sin hund på ett vettigt vis eller skaffa dagisplats/dagmatte/daghusse så bör man inte ha hund!

Att sedan jämföra katter och hundar är ju som att jämföra hundar med hästar!
Varför får inte alla hundar vara utomhus hela dagarna i stora hagar och leva flockliv?

Katter har ett naturligt "toalett-beteende" som gör att det är naturligt för dem att använda en viss plats, med ett visst underlag för sina behov. (De allra flesta katter som bor utomhus har "toaletter" på speciella platser.)
Flertalet ras-katter har dessutom avlats i många, många generationer för att passa för just "inomhusliv"!
Att inte alla katter passar för detta är dock enkelt att inse om man tittar på annonser av omplaceringar.

Så, den dag man inte kan lösa sin hundhållning på annat vis än börja låta hunden kissa/bajsa inne, då bör man se över HELA sin situation. Hinner man inte rasta med någon ordning så hinner man knappast heller tillgodose alla de övriga behov som en sund, frisk hund har!

/Swat

men så är det ju ändå inte? du säger att hundar som bara är hemma inte är bajsnödiga? men man måste ju träna en hund att vara rumsren och bajsa när det är tillåtet, om det var som du sa så skulle det ju inte vara så svårt att träna en hund att bli rumsren.

och med kiss da? det beror ju inte direkt på aktivitet. om det är en varm dag och hunden går och dricker vatten så kommer den ju vilja kissa ganska snart efter åt, och då måste den ju hålla sig tills man kommer hem och går ut med den.

Det brukar inte vara svårt att träna hundar att bli rumsrena så fort de är stora nog att faktiskt kunna kontrollera blåsa (innan dess är det ägaren som tränas i att se när hunden är nödig) det brukar bara handla om att man gör det till en rutin att gå ut lagom ofta. Jag har tex tagit över en 6månader och en 6åring som av olika skäl inte var rumsrena. Den ena hade inte fått lov att gå ut alls. Och den andre hade bott på kennel med ett gäng andra unghannar:angel:. Det tog max 1-2 veckor om ens det innan de var rumsrena.
Det finns ganska få, friska vuxna hundar som INTE är rumsrena (ibland snarare TROTS sina ägare än tack vare dom)
Kissandet beror även på mina på aktivitet, de dricker inte mycket om inget händer - varför skulle de?

Senast ändrad:

jag vill skaffa hund men jag är rädd för att med mitt liv så går det inte för jag hinner alltid inte hem i tid. mycket trafik och många stopp här vart jag bor ibland sitter man fast i timmar! och om det t.ex. händer något när jag inte kan åka hem från jobbet utan måste åka någon annanstans först, det är främst sånna tillfällen jag tänker på att då skulle det vara bra som en nöd grej.
lat förstår jag inte hur du menar för det handlar ju om MER träning inte mindre. och som jag har skrivit 3 gånger i tråden men du kanske missade det att det skulle inte vara istället för promenad utan båda och.

Rastningen är i såfall inte ditt problem utan att hunden har tråkigt och ensamt.

att skita 6 gånger per dag låter allt annat än sunt. är hunden ung och frisk bör man nog se över matvanorna, dvs ge ett foder med bättre smältbarhet och sluta ge den annat som kan göra tarmarna lite för aktiva.

en del gamla hundar verkar behöva skita lite oftare, både min äldsta och sambons förra hund (14 resp 15 år) behöver/behövde hålla igång magen för annars får de förstoppning. men det är ju under en ganska kort period i deras liv.

Jag tycker folks inställning till hundar som går på låda är lite märklig, främst om man ser det i relation till innekatter. Både hund och katt har samma behov av att vistas utomhus. Att ha en innekatt borde vara minst lika provocerande om man nu ska vara konsekvent.

Det där stämmer inte riktigt på alla katter.
Mina två siameser går bara ut sommartid när det är varmt! Går något varv på tomten kanske, annars ligger bara och degar på trappen möjligtvis. Går jag en sväng så kan dom tänka sig att följa med någon gång i månaden, men föredrar att jag ligger i soffan som en siamesvärmare/siamesklappare.

Så deras aktivitetsbehov är långt i från den normala hundens.

Det finns ganska få, friska vuxna hundar som INTE är rumsrena (ibland snarare TROTS sina ägare än tack vare dom)
Kissandet beror även på mina på aktivitet, de dricker inte mycket om inget händer - varför skulle de?

Hmmh. Jag vet MÅNGA som har problem med skvättande hanhundar (vissa även tikar) när det gäller mindre raser. Allt från chihuahua till dvärgpinnar.

(På mina beror inte kissandet på aktivitet utan hur måna träd/stolpar/i övrigt något upprättstående föremål de kan hitta. Dvs hittar de 35 träd i en allé ska alla kissas på. Parentes :D )

Vad det gäller skitandet hade vi en sån tråd på chihuahuaforumet o många småhundar poopar mer än 1-2 ggr/dag. Min minsta gör det i regel 3 ggr om dagen, den större 2. Däremot större raser så fine där stämmer det med en max max 2 ggr per dag, då har alla mina käkat samma foder o levt under helt samma förutsättningar.

Jag är inte direkt för att ha låda för det känns som att hundarna inte kommer bli lika mkt rastade utomhus då. Men skulle nån teoretiskt rasta hundarna lika mkt PLUS ha låda så får de väl gör som de vill känner jag.

Det låter ju som att du tycker att det vore ok att ha "innehundar" eftersom det redan finns innekatter? Självklart bör vi protestera om folk vill hålla hundar inne med kattlåda.

Alternativet mot att ha innekatt är att ha en utekatt som springer helt lös om dagarna/nätterna och där finns en säkerhetsrisk för katten och kan störa omgivningen. Därför föredrar en del att hålla sina katter inne. Helt galet är inte det resonemanget. Att ta koppelpromenader regelbundet med sin katt är det nog inte många som gör.

Låter det som att jag propagerar för det? Du har medvetet klippt bort inläggets andra stycke där jag förtydligar att jag inte förespråkar "innehundar". Däremot anser jag att det inte finns någon logik i att behandla hundar och katters behov så pass olika. Djurens behov bör stå i centrum och inte våra föreställningar om att innekatt är okej och innehund är förkastligt.

Är alternativet till innekatt så drastisk som du vill påskina? Finns det inget mellanting mellan innekatt och utekatt som springer lös dag och natt utan uppsikt? Varför inte ha samma krav för katthållningen som idag finns för hundhållningen med bl a regelbunden rastning?

Katthallningsdiskutioner kanske skall tas pa KATTforumet? ..om man nu har problem med innekatter menar jag, det ar knappast nagot som har med HUND att gora.

TS: Ja det gar att trana hund att ga i lada. Valdigt manga smahundar har gor det, sen kan man ju tycka olika om det. De flesta raser som kommer sluta under 20 kg har verkar laras ga pa lada av sina uppfodare, i synnerhet saker i stil med "Teacup dogs". Men o andra sidan rekommenderas man att inte lata dom ga for mkt, eller utsatta dom for mkt eftersom de ar nervost lagda och kan stressa upp sig sa till den milda grad att deras sma hjartan inte orkar med.......... :cool:

Det låter inte som att du har tid för en hund och skaffar du en ändå tycker jag du ska tänka mer på hundens välmående och hitta en bra dagmatte eller ett trevlig hunddagis så stackarn slipper ligga hemma ensam hela dagarna.

det var ju precis det jag sa själv. tack för att du upprepar mina egna ord så fint.

Varför ska vi bedöma katter och hundar olika? Varför har vi inställningen att det är rätt att ha en innekatt men helt fel att hålla en hund under samma förhållanden? Det är skillnaden i synen på katter och hundar som ter sig märklig i mina ögon då båda borde ha ett lika stort behov av att vistas utomhus.

Jag kanske måste förtydliga att jag inte propagerar för rätten att ha "innehundar" utan ifrågasätter vår syn på katter och hundar.

tack gode gud!! det finns vettiga persner på detta forum! :bow:

hahha vad pratar du om?? alternativet mot innekatt är inte att ha sin katt springade lös hela natten dagen eller ha den i koppel? hahah!! va??

jag har en katt som går på lådan inomhus, han går aldrig på toa utomhus. när han vill gå ut, som är ungefär 3 gånger om dagen så släpper jag ut honom, han går då runt huset, sitter på staketet och tittar lite, och sen vill han komma in igen. han är inomhus hela natten.

jag vet inte vad du har träffat för konstigt katt folk men så som du säger går det inte till kan jag säga dej.

man kan träna sin katt att stanna runt huset och vara ute kortare tider och komma in när man kallar på den. och släpper man inte ut den på natten så är den inte ute på natten!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 128
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en ~2.5 kg chihuahua och vi åker ofta med kollektivtrafik. Han är reaktiv och skäller på andra hundar :devil: men håller käften när...
Svar
4
· Visningar
205
Senast: geting
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 539
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 405
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka