lära valp komma på inkallning

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare gaalen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 145
G

gaalen

Hur lärde ni eran valp att komma på inkallning?

Vi har en valp på 14 veckor som kör sitt eget race. Helt plöstligt vänder han i 190 och kutar iväg. Han bryr sig inte om man går iväg eller om man ropar på han..

Vi är ungefär som luft för han. Nu har vi koppel på han men vi vill ju gärna att han ska lära sig vara lös och lyssna på oss.

Sv: lära valp komma på inkallning

Varför rusar han iväg? för att han ser en hund han vill leka med? Ja då måste du ha något att erbjuda som han tycker är roligare än hunden han vill leka med. Vill han jaga en fågel eller tugga på en pinne? Hitta något han uppskattar mer än fågeln eller pinnen som ni kan erbjuda honom.

Nej hundar och människor bryr han sig inte om. Det han gör när han är ute är att han springer runt och lukat, letar efter mat och stenar.

Godis fungerar dåligt. Pinnar och leksaker bryr han sig inte om.

Godis fungerar dåligt. Pinnar och leksaker bryr han sig inte om.

Då får ni lära honom att uppskatta det.

Under de första månaderna med min yngre hund så gjorde jag inte mycket annat än leka med henne, både med och utan leksaker. Visst fattade hon inte i början vad jag ville utan stack iväg på egna små äventyr, men små småningom började hon gilla det och nu, när hon är vuxen har jag en hund som är otroligt lättmotiverad för att vara den ras hon är.

Lek med hunden. Vill den ALDRIG leka med något? Alla hundar gillar NÅGOT, frågan är bara VAD det är.

Vad är det för ras ni har?

Vi har också en väldigt självständig valp hemma. För mig är det ovant då jag har hund av vallande ras sedan tidigare och de har mer eller mindre följt mig varenda steg jag tar.
Men nu har vi en huskyvalp och jag fick lära mig fort att en husky gör vad den vill, när den vill och hur den vill:angel::D

Jag gör helt enkelt som så att när den självmant är på väg mot mig, ropar jag det kommando jag vill ha på inkallning för valpen och uppmuntrar den att fortsätta, kommer den fram så blir det massa bus och kel.
Nu är hon ganska lättmotiverad då hon är extremt matglad och allt man kan hitta ute är lattjo.

Hitta din valps svaga punkt, finns alltid nånting:D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 431
Senast: fixi
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är... 2
Svar
35
· Visningar
4 723
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder... 2 3
Svar
47
· Visningar
7 943
Senast: Amaranthe
·
Hundträning Hej! Ny användare här på bukefalos men trogen läsare sen flera år tillbaka :) Tänkte kolla om det finns några kloka råd att komma med...
Svar
15
· Visningar
2 412
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur