Larmet om elitryttaren

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med tanke på att Aftonbladets sportblad läses av väldigt mycket fler än hästfolk så är det väl självklart att de vill att folk ska tro att det är PF, som de allra flesta sportintresserade känner igen även utan att de är intresserade av hästar till skillnad från den andra ryttaren som jag tvivlar är känd för gemene man utanför sporten? Slår man upp click bait i en ordbok finner man ju liksom Aftonbladet som förklaring.

För övrigt tragiskt såklart men det är väl bra att folk börjar säga ifrån. Sedan vetifan om jag själv skulle gå till just Aftonbladet som är mest ute efter sensationsjournalistik som i alla fall inte jag som gammal journalist kan stå för, det finns mer seriösa och andra vägar i så fall.
 
Det är inte okej enligt forumreglerna att antyda vilken ryttare det kan handla om, eller kopiera inlägg från andra forum. Respekteras inte det kan hela tråden tas bort.

Jag har raderat en del inlägg.

/mod.
 
Aftonblandet har precis släppt en granskning om en hoppryttare på högsta nivå som misshandlar och straffrider sina hästar. Är det han man tror att det är och vad kommer hända med ridsporten nu när skandal efter skandal uppdagar sig?

Har ni läst?

Aftonbladets artikel
Japp. Ingenting kommer att hända. Det är liksom skandal på skandal som avlöser varandra nästan varje vecka. Möjligtvis att den stora massan som ej rider kommer få för sig att allt med hästar är djurplågeri men bland hästfolket så kommer det vara glömt till nästa skandal uppdagas. Det känns sjukt trist att skriva det men det är ingen ”nyhet” här i Skåne och många hade redan tagit avstånd från ryttare och dennes anhöriga.
 
Jag vet inte hur mycket clickbait det verkligen är, nu när artikeln är låst står bara "elitryttare på högsta nivå" i ingressen/det man kan läsa utan att betala.
Det som fick tankarna till ryttaren från Österlen för mig innan var väl att det stod "känd för horsemanship och snäll mot hästarna" typ. I min värld är det bara en.

I övrigt; fyfan vad ledsen jag blir.

Tror man som helt oinsatt i media väljer Aftonbladet för att 1. Det är en rikstäckande etablerad tidning 2. Man vågar lita på källskyddet
Jag skulle också kunna gissa att journalisten hört något rykte och sen själv kontaktat gamla hästskötare tex men nu killgissar jag :)
 
Jag vet inte hur mycket clickbait det verkligen är, nu när artikeln är låst står bara "elitryttare på högsta nivå" i ingressen/det man kan läsa utan att betala.
Det som fick tankarna till ryttaren från Österlen för mig innan var väl att det stod "känd för horsemanship och snäll mot hästarna" typ. I min värld är det bara en.

I övrigt; fyfan vad ledsen jag blir.

Tror man som helt oinsatt i media väljer Aftonbladet för att 1. Det är en rikstäckande etablerad tidning 2. Man vågar lita på källskyddet
Jag skulle också kunna gissa att journalisten hört något rykte och sen själv kontaktat gamla hästskötare tex men nu killgissar jag :)
Kan inte minnas det stod känd för bra horsemanship. Har för mig det bara stod att ryttaren framstod som snäll mot sina hästar i sociala medier vilket är enkelt att framstå som om man inte ser personen irl..
Journalisten har eftersökt historier i olika hästgrupper vad jag har sett.
 
Kan inte minnas det stod känd för bra horsemanship. Har för mig det bara stod att ryttaren framstod som snäll mot sina hästar i sociala medier vilket är enkelt att framstå som om man inte ser personen irl..
Journalisten har eftersökt historier i olika hästgrupper vad jag har sett.
Så kanske det var ja, det har du nog rätt i.

Men hur står man ut med sig själv? De flesta av oss har väl blivit frustrerade och arga någon gång under vår ridkarriär men steget är ju väldigt långt från att rycka i tyglarna och skänklar hårt till att kasta en hammare på ett levande djur? Slå så det blir märken.
Att inte ge dem foder?
 
Japp. Ingenting kommer att hända. Det är liksom skandal på skandal som avlöser varandra nästan varje vecka. Möjligtvis att den stora massan som ej rider kommer få för sig att allt med hästar är djurplågeri men bland hästfolket så kommer det vara glömt till nästa skandal uppdagas. Det känns sjukt trist att skriva det men det är ingen ”nyhet” här i Skåne och många hade redan tagit avstånd från ryttare och dennes anhöriga.
Men om man ser till munnen och sporrskavet så vet jag inte hur Aftonbladet och andra kan räkna det till skräckbilder om man går efter vad Svenska Ridsportförbundet tillåter på sätt och vis? Du får inte tävla med det, (om det upptäckts) ( jo man får tävla i hoppning om man byter till hack) , men det är inte otillåtet att den häst man rider får sådant. Nu gillar jag inte ryttaren och dennes ridning och metoder men vad ska ridsportförbundet göra ? om det nu inte finns fler och andra mer graverande bevis.
 
Men om man ser till munnen och sporrskavet så vet jag inte hur Aftonbladet och andra kan räkna det till skräckbilder om man går efter vad Svenska Ridsportförbundet tillåter på sätt och vis? Du får inte tävla med det, (om det upptäckts) ( jo man får tävla i hoppning om man byter till hack) , men det är inte otillåtet att den häst man rider får sådant. Nu gillar jag inte ryttaren och dennes ridning och metoder men vad ska ridsportförbundet göra ? om det nu inte finns fler och andra mer graverande bevis.
Code of conduct då?
 
Jag tycker precis som många andra att det är sorgligt att beteendet förekommer på alla nivåer. Min förhoppning är att övriga tänker igenom hur de rider och hanterar sina hästar så vi förhoppningsvis slipper fler såna här artiklar.

Toppen är inte så ren som många tror och det tror jag tyvärr gäller alla discipliner...
 
Så kanske det var ja, det har du nog rätt i.

Men hur står man ut med sig själv? De flesta av oss har väl blivit frustrerade och arga någon gång under vår ridkarriär men steget är ju väldigt långt från att rycka i tyglarna och skänklar hårt till att kasta en hammare på ett levande djur? Slå så det blir märken.
Att inte ge dem foder?
Jag tror att någon som systematiskt misshandlar hästar har någon form av empatistörning. Tappa tålamodet gör vi alla någon gång men är man normalt funtad så ångrar man sig om man gör något dumt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En svensk elitryttare på högsta nivå inom hoppning misshandlar, svälter och straffrider sina hästar, enligt Aftonbladet. Flera...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 767
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 245
Senast: IngelaH
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Strejk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp