Larmet om elitryttaren

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men om man ser till munnen och sporrskavet så vet jag inte hur Aftonbladet och andra kan räkna det till skräckbilder om man går efter vad Svenska Ridsportförbundet tillåter på sätt och vis? Du får inte tävla med det, (om det upptäckts) ( jo man får tävla i hoppning om man byter till hack) , men det är inte otillåtet att den häst man rider får sådant. Nu gillar jag inte ryttaren och dennes ridning och metoder men vad ska ridsportförbundet göra ? om det nu inte finns fler och andra mer graverande bevis.

Vi ser just nu i realtid hur ridsporten tappar sin sociala licens hos allmänheten.

Det ÄR skräckbilder, för dom som inte fått det normaliserat för sig. Allmänheten utanför ridsporten dömer hårdare än ryttare inom ridsporten.

Att överhuvudtaget används bett och spö är våld i sig, om vi lägger bort våra invanda ryttarglasögon. Det är ju inte accepterat att man "uppmuntrande daskar till" en hund med en glittrig pinne, eller hur?
 
Med tanke på vad som framkommit inom dressyr sfären senaste tiden, så är det tyvärr inte överraskande att sådant även förekommer inom hopp sfären. Har ju varit ett antal missförhållande tidigare med bla barrering, "spikar" i strykskydden med mera där så kallade elit ryttare varit inblandade:

Inte mycket till elit om ni frågar mig om man måste ta till sådana metoder för att hävda sig på tävlingarna.
 
Jag förstår inte varför ryttare som kan rida fint också ibland väljer att rida fult?

En annan strävar alltid efter att rida så fint en bara kan?
 
Jag förstår inte varför ryttare som kan rida fint också ibland väljer att rida fult?

En annan strävar alltid efter att rida så fint en bara kan?

Jag tror det har mycket att göra med om man tävlingsrider som arbete och som man försörjer sig ekonomiskt. Jmf med en hobbyryttare som inte har någon press på sig utan enbart rider för att det är kul och avslappning. Ingen ekonomisk press eller konsekvenser om man inte får tillräckligt bra resultat, snabbt.
 
Jag tror det har mycket att göra med om man tävlingsrider som arbete och som man försörjer sig ekonomiskt. Jmf med en hobbyryttare som inte har någon press på sig utan enbart rider för att det är kul och avslappning. Ingen ekonomisk press eller konsekvenser om man inte får tillräckligt bra resultat, snabbt.
Jag håller med.
 
Jag vet, jag vet... och förstår. Herregud. Blir bara en "larvig" känsla när alla liksom ändå vet och hänvisar hit eller dit där det ändå framgår.
Ja, fast rent krasst känns det bra med en rättsstat kan jag tycka :rofl: Jag tycker nog den här pöbeln som finns är smått obehaglig, är ju inte så illa på Buke och såklart att skit ska skit ha och så vidare men det finns vissa facebookgrupper där det drar för långt tycker jag och man dömer totalt utan att vara minsta lilla källkritisk, många gånger utefter ögonblicksbilder. Nu har ju den här ryttaren varit i blickfånget tidigare och som sagt, klart det ska anmälas om det är något, och klart det att stora företag ska backa som sponsorer, men det måste ändå få vara vårt rättssystem som dömer. Tycker jag.
 
Ja, fast rent krasst känns det bra med en rättsstat kan jag tycka :rofl: Jag tycker nog den här pöbeln som finns är smått obehaglig, är ju inte så illa på Buke och såklart att skit ska skit ha och så vidare men det finns vissa facebookgrupper där det drar för långt tycker jag och man dömer totalt utan att vara minsta lilla källkritisk, många gånger utefter ögonblicksbilder. Nu har ju den här ryttaren varit i blickfånget tidigare och som sagt, klart det ska anmälas om det är något, och klart det att stora företag ska backa som sponsorer, men det måste ändå få vara vårt rättssystem som dömer. Tycker jag.
Det håller jag helt med om. Och jag har ingen aning om huruvida anklagelserna mot den här personen stämmer eller ej. Det jag menar är bara att alla ändå redan vet vem anklagelserna syftar på. Om de sedan är korrekta eller inte är förstås en helt annan fråga.
 
Det håller jag helt med om. Och jag har ingen aning om huruvida anklagelserna mot den här personen stämmer eller ej. Det jag menar är bara att alla ändå redan vet vem anklagelserna syftar på. Om de sedan är korrekta eller inte är förstås en helt annan fråga.
Sant. Men åtminstone en tidning åker ju säkert dit så det brakar om det om de publicerar namn och det sedan visar sig vara osant. Det kan ju vara sant också, det räcker ju med att killen inte blir dömd för det...
 
Det håller jag helt med om. Och jag har ingen aning om huruvida anklagelserna mot den här personen stämmer eller ej. Det jag menar är bara att alla ändå redan vet vem anklagelserna syftar på. Om de sedan är korrekta eller inte är förstås en helt annan fråga.

Fast om inget hade stämt tror jag inte både Agria och Krafft hade varit så snabba på att dra sig ur. Jag tror nämligen inte att det är första gången dom får höra det, utan det är nog bara så att det är första gången det publiceras offentligt på det här viset som skett nu.
 
Jag förstår inte varför ryttare som kan rida fint också ibland väljer att rida fult?

En annan strävar alltid efter att rida så fint en bara kan?

Jag tänker att det handlar om hästsyn. Tycker man att hästen alltid gör sitt bästa är det inte så lätt att bli arg och tappa tålamodet som om man tänker att hästen har en viss prestation den ska kunna lev upp till pga tidigare erfarenheter/utbildning osv.
 
Jag tror det har mycket att göra med om man tävlingsrider som arbete och som man försörjer sig ekonomiskt. Jmf med en hobbyryttare som inte har någon press på sig utan enbart rider för att det är kul och avslappning. Ingen ekonomisk press eller konsekvenser om man inte får tillräckligt bra resultat, snabbt.

Ja och han som har förlorat mängder med hästar på vägen till andra ryttare känner säkert att det ska presteras på topp varenda gång. Vad jag inte fattar är hur han tror att straffrida en häst hemma efter en tävling ska hjälpa?
 
Jag tänker att det handlar om hästsyn. Tycker man att hästen alltid gör sitt bästa är det inte så lätt att bli arg och tappa tålamodet som om man tänker att hästen har en viss prestation den ska kunna lev upp till pga tidigare erfarenheter/utbildning osv.

Det gäller ju att utbilda hästen till den nivå man vill ha den, Om man kräver mer än vad den är utbildad och musklad för blir det ju med automatik fel från ryttarens sida, Att sedan "straffa" hästen i fråga för att den inte förstår vad som krävs av den, så som beskrivits i AB,s artikel blir bara kontra produktivt.
 
Det gäller ju att utbilda hästen till den nivå man vill ha den, Om man kräver mer än vad den är utbildad och musklad för blir det ju med automatik fel från ryttarens sida, Att sedan "straffa" hästen i fråga för att den inte förstår vad som krävs av den, så som beskrivits i AB,s artikel blir bara kontra produktivt.

Det är tyvärr många som inte tänker så, fortfarande 🙃
 
Det är inte okej enligt forumreglerna att antyda vilken ryttare det kan handla om, eller kopiera inlägg från andra forum. Respekteras inte det kan hela tråden tas bort.

Jag har raderat en del inlägg.

/mod.
PÅminner om detta! Lägg inte ut några ledtrådar om vem det är! Ytterligare inlägg raderade! /mod
 
Så kanske det var ja, det har du nog rätt i.

Men hur står man ut med sig själv? De flesta av oss har väl blivit frustrerade och arga någon gång under vår ridkarriär men steget är ju väldigt långt från att rycka i tyglarna och skänklar hårt till att kasta en hammare på ett levande djur? Slå så det blir märken.
Att inte ge dem foder?
Utan att på något vis försvara ryttaren så tror jag att när man växer upp med att hästar ska fostras hårt och ”ska hållas på mattan” och inte ses som partners/kompanjoner så tänker man inte så mycket på hur och vad dom gör/gjort mot hästarna.Kanske lite nu när drevet går. Mest troligen inte.
Det är mer redskap än levande djur.
Att inte ge sina hästar ordentligt med hö finns det fler toppryttare som gör, bland annat en högt hyllad kvinnlig. Det är nog ”enkelt” att skylla på att hästarna behöver vara i topptrim och inte för tunga för att hoppa så högt. 🙄
 
Utan att på något vis försvara ryttaren så tror jag att när man växer upp med att hästar ska fostras hårt och ”ska hållas på mattan” och inte ses som partners/kompanjoner så tänker man inte så mycket på hur och vad dom gör/gjort mot hästarna.Kanske lite nu när drevet går. Mest troligen inte.
Det är mer redskap än levande djur.
Att inte ge sina hästar ordentligt med hö finns det fler toppryttare som gör, bland annat en högt hyllad kvinnlig. Det är nog ”enkelt” att skylla på att hästarna behöver vara i topptrim och inte för tunga för att hoppa så högt. 🙄
+1 på den. Många som inte har samma syn på till exempel grovfoder. De galoppstall jag jobbat i utomlands har till exempel gett hästarna extremt lite hö men flera hinkar pellets per dag. Det var 20 år sedan, man får väl hoppas vetenskapen kommit ikapp dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En svensk elitryttare på högsta nivå inom hoppning misshandlar, svälter och straffrider sina hästar, enligt Aftonbladet. Flera...
Svar
0
· Visningar
350
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 762
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 243
Senast: IngelaH
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp