Lås till skjutdörr?

Y

Yahoo

Vad har ni för låsanordningar till era skjutdörrar?
Vi har gjort våra dörrar själva och nu behöver vi lite fiffiga idéer. Har varit och kikat i några stall, men vill gärna har fler tips. Gärna bilder.

Sv: Lås till skjutdörr?

Vi köpte färdiga, har nog adressen kvar på nåt kvitto. Det är en bygel som man tippar ner och i nedfällt läge (90 grader vinkel från golvet) så låser den dörren "i bakkant". I uppfällt/ öppet läge ligger bygeln mot boxväggen och dörren passerar utanför när man öppnar.

Våra är galvade och vi satte dem en bit ner på väggarna eftersom vi inte har galler och inte ville att hästarna skulle nå dem. Funkar utmärkt även om man måste kolla att boxdörren "låsts" när man drar igen den.

Skulle tro att de flesta stall-leverantörer kan erbjuda olika lösningar. Här finns en bra förteckning:
http://www.hastnet.se/hastnet/kategori/kategori.php?kid=12

Har kollat på en sån. Funkar de bra? Låser de även dörren så att hästarna inte kan sparka den utåt?
Vart har ni köpt dem, hittar inte boxlås till skjutdörrar någonstans.

ATG-kliniken i Åby har såna, de låser inte utåt.
På några boxar har vi såna lås som ofta sitter på gamla transporter, de sitter mitt på dörren och låser alltså även utåt. På de andra boxarna har vi "vanliga" boxlås i överkant, låser ju lite utåt men inte så mkt i nederkant. De flesta av våra boxar har dörrarna brevid varandra vilket gör att vi inte kan sätta en spärr vid golvet. (Om båda dörrarna är öppna samtidigt är skaderisken rätt stor...)
Ursäkta luddig förklaring, kan försöka lägga in bilder om du vill :)

ATG-kliniken i Åby har såna, de låser inte utåt.
På några boxar har vi såna lås som ofta sitter på gamla transporter, de sitter mitt på dörren och låser alltså även utåt. På de andra boxarna har vi "vanliga" boxlås i överkant, låser ju lite utåt men inte så mkt i nederkant. De flesta av våra boxar har dörrarna brevid varandra vilket gör att vi inte kan sätta en spärr vid golvet. (Om båda dörrarna är öppna samtidigt är skaderisken rätt stor...)
Ursäkta luddig förklaring, kan försöka lägga in bilder om du vill :)

Vill gärna se bilder, för jag förstår inte riktigt hur detta funkar. Tror det gått upp ett litet ljus nu om vad för sorts "lås" du menar. Men jag ser gärna bilder.

Vi har satt ett vanligt boxlås på kortsidekanten av skjutdörren. Alltså så att "Låspinnen" går in mot boxen. När dörren är stängd så åker pinnen i ett hål i boxstolpen som vi borrat upp. Har boxstolpar av fyrkantsrör.

/Lizzie

Vi har en liten hälla längst ner som dörren går in i vid stängt läge i andra änden (dörrkanten) vilket gör att dörren har ett parallellt, stängt läge från glidskenan i överkant och ända ner.

Det beror nog lite på hur busiga/ livfulla hästar man har och vilken lösning som är att föredra. Men är inte dörren "förankrad" i änden så finns förmodligen risken att de blir vinda/ skeva vid belastning.

Vi har en liten hälla längst ner som dörren går in i vid stängt läge i andra änden (dörrkanten) vilket gör att dörren har ett parallellt, stängt läge från glidskenan i överkant och ända ner.

Du har ingen bild? Tror vi har funderat på att göra så som ni har.
Du vet inte från vilket företag ni köpte låsen?

Vi har skjutreglar modell större i nederkanten av boxdörren och sedan ett hål i golvet för låsning. Dessa låser alltså även utåt. Kan kanske ordna bild...

Huvudsaken man hittar en passande lösning - och det visst du ju först när du såg dessa ;)

Liknande trådar

Hemmet Planerar att köpa nya garderober till sovrummet (eventuellt platsbyggda) och har varit inne på skjutdörrar denna gång. Dels för att...
Svar
10
· Visningar
631
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 379
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 911
Hästmänniskan Jag tycker att vi behöver en tråd där vi som lider av någon typ av psykisk ohälsa kan peppa varandra och bolla lite tankar kring vårt... 2
Svar
20
· Visningar
2 516
Senast: Brassneck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka