Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Mina föräldrar, födda 1925 (mamma) och 1927 (pappa) skrev brev till varandra. De tvingades bo på olika håll sedan de träffats pga pappas arbete, innan de gift sig. Under den tiden skrev de dagligen (!!) brev till varandra. Jag har dem hos mig, sparade i lådor, nog ett par hundra. De skrev dagbok också. Inte allt handlade om deras förhållande, somligt är tidigare. Men allt finns sparat. Båda har gått bort sedan flera år.
Hade ni läst breven? Dagböckerna? Vore det att göra övergrepp på deras integritet? Jag har inte läst dem, bara bitar ur de senare åren, och de som handlade om naturobservationer etc, väder, fåglar….
Att man får veta saker om sina föräldrar som man inser var privat, och fanns anledning att de inte berättade för en.Vad kan hända? Att de kommer och spökar för dig? (Jo den risken finns ju, om man tror på det !) annars tycker jag med det mest låter som mysig läsning
![]()
Denna!
Min äldre släkting skrev dagböcker och var en väldigt stängd person. Min mamma och moster sneglade i nån när hen dött och konstaterade att det var inget som var menat för dem eller någon annan. Men vi konstaterade att bilden av hen stämde, ett liv i total missnöjdhet. Över ALLT. Det hade min mamma mått bättre av att inte veta, bara misstänka.
Jag är rätt osentimental och har egentligen inga tankar på vad man gör av vare sig mina ägodelar eller liket när jag väl är död. Helst inte en kyrklig/religiös ceremoni men det är ju upp till eventuella kvarlevande och bara en känsla jag har nu när jag lever. När jag är död finns inga tankar eller känslor mer. Jag skulle aldrig tänka att det på något vis kunde vara en orätt mot de döda att läsa kvarvarande böcker och brev, däremot förstår jag att de levande kan tveka för att de inte är säkra på att de faktiskt vill veta vad som står.
Om breven bevarats är det väl lika bra att antingen läsa dem eller slänga dem, eller för all del skänka bort dem till en annan släkting?![]()
Min pappas dagböcker (som var ok att läsa i redan då, medan han levde) handlade bl.a. om hur han drack ett glas vin för första gången - för att fira att andra världskriget var slut!Jag skulle säga att även om en själv inte vill läsa dem så hade jag donerat dem till ett arkiv, sådana här dokument är enormt viktiga för framtida forskning. En kan ju välja att spärra dem så de inte får öppnas förrän om ett visst antal år.
Personligen hade jag inte velat läsa mina föräldrars brev eller dagböcker (det är för nära) men absolut från släktingar längre bakåt.
Samma härJag hade absolut läst och hade tyckt det var intressant och spännande att ”lära känna” dem på ett annat sätt, oberoende av vad som skulle komma fram. Om föräldrarna redan varit döda då alltså.
Absolut, om man är okej med att utomstående läser dem då.Jag skulle säga att även om en själv inte vill läsa dem så hade jag donerat dem till ett arkiv, sådana här dokument är enormt viktiga för framtida forskning. En kan ju välja att spärra dem så de inte får öppnas förrän om ett visst antal år.
Personligen hade jag inte velat läsa mina föräldrars brev eller dagböcker (det är för nära) men absolut från släktingar längre bakåt.
Absolut, om man är okej med att utomstående läser dem då.
Jag känner lite krasst att jag faktiskt börjat skita i mänsklighetens framtid, men ja, hellre det än att bränna dem om personerna själva sett värde i att spara dem.
Jag hade mycket hellre läst dem sjäv (först i alla fall) än sparat dem för någon annan att läsa.![]()
Jag tycker hemskt mycket om arkiv från dåtiden men bryr mig helt enkelt inte särskilt mycket om arkiv för framtiden. Med det sagt hade jag absolut inte varit avog till att skänka dem, särskilt inte om jag inte hade intresse av dem själv.... men jag hade hellre läst dem.Jag är ju arkiv- och forskningsnörd så för mig hade det varit självklart att skänka till framtida forskning. En gammal pv (eller vad det nu var) använde enormt mycket arkivmaterial för sin D-uppsats och fick mig att inse hur viktigt det är med arkiv.