låst överlinje

• Ridning
  • Trådstartare Trådstartare Migo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 180

Migo

Trådstartare
Hej!
Nu vågar jag mig på att skriva en tråd härinne bland er duktiga barockare;)

Håller på att skola om en fd travhäst och har för avsikt att göra det enl. den akademiska trappan.
Han är i princip grundriden, flyttar för tryck och svänger ibland:angel: för sitsen.

Var på Bent-kurs i höstas och tittade, och då kommenterades att hästar som breddar frambenen för att kunna beta, har problem i sin överlinje, de är så spända att de aldrig kan klara av att söka framåt nedåt på ett ärligt vis.

Min gubbe gör precis det- han når inte ner till marken när han betar om han inte särar på frambenen. Han har också en knepig vinkel på bäckenet. Vet. har kollat igenom honom, han har inga "behandlingsbara åkommor" i ryggen eller benen, dvs han är vad vet. kan se skadefri.

jag försöker göra lilla snurren från marken, och han trampar in med inner bak ganska bra, men han kommer inte ned i framåt nedåtsökningen, och han har jätteproblem med att böjja sig...

någon som har tips till mig?

bild på missfostret
när han kom till mig maj 05 :
lerig i hagen

Efter verkning(mörk)
Sommarbild 05

Sv: låst överlinje

Det som kommer upp först i mitt huvud är stretching och massage som hjälp till ridningen.

Sedan också att kanske lämna ridningen under en kortare period och gå över till longering samt arbetet vid handen så han slipper ha en ryttare på ryggen, vilket borde underlätta en hel del för honom.

Longeringen har jag själv upplevt gör underverk för stela hästar med problem...och många med mig.
Det är det enda som fungerar med att hålla min häst mjuk när hon får sin låsning i bäckenet som kommer och går.
Dessutom får han en chans att gå och länga överlinjen och stretcha ut den.

Det man ska vara medveten om är att en stel och obalanserad häst i princip garanterat hamnar på framdelen i longeringen. Vet man dock bara om det kan man bortse från det (om man inte har en häst som har lätt att gå sönder i frambenen) under en kortare period för att man behöver det positiva longeringen ger en.

Först ; Varför kalla sin häst missfoster???

Sedan detta med betandet - det skulle ju också kunna ha något med relationen frambenslängd - halslängd att göra :angel:
Långa framben - inte lika långhals svårt att nå ned - detsamma gäller ju giraffer...

Bra ide att låta leta efter spänningar i ryggen särskilt eftersomhan är fd travare. de använder musklerna på ett annat sätt, och koordinerar på ett annat sätt med benen.

Lilla snurren kanske uppmuntar denna felaktiga koordinatioen
Kan du tömköra?
Kan du longera hjälpligt?

(sluta kalla din häst missfoster - det är en fin häst)

ja, jag vet att det är en fin häst, han är min älskling och han vet om det, jag lovar!

Jag har börjat med lilla snurren, med baktanken att det skall lära honom att träda in med sina bakben. Han har jättesvårt att böja sig, och börjar ko-sparka åt mig(ja, tydligen kan hästar det) om jag ställer krav på böjning, så jag tar det lååååångsamt än så länge.
Idag sökte han iaf nedåt efter en liten stund, och han tuggade väldigt konfunderat när jag berömde och lät honom vila:)

Han har antagligen någon låsning i bäckenet/korset det ser ut som det när han rör sig...kan också vara hans passaktiga-"breddar-bak-när-jag-går-"skritt som gör att det ser ut så iofs...;).

Longera tycker jag inte om av många skäl, men tömköra gör vi litet försiktigt. Han faller dock snabbt in i "jag springer framför vagn, spurta!!" tänket, så det blir lite för stretigt för mig smak...;) det är ju trots allt BARA två år sedan han gick av banan nu i juni*sucka*

tack för tipsen såhär långt!
/Migo och What on Earth

Senast ändrad:

Rid mycket ute i skogen om du har möjlighet, i besvärlig terräng där han måste se efter var han sätter fötterna. Det lockar både fram en naturlig låg form och ryggmuskler såvitt jag förstår. Min travare fick åtminstone bådadera delvis av mycket skogsridning.

Fint att han funderade över berömmet, kanske han också behöver förstå att han numera får gå i den formen. Lycka till!

Nej jag förstår at du inte gilalr att longera, efetrsom travare också gärna tror att om man tar tag i tömmen betyder det snabbare, så är det svårt att lära om den.

Vad jag däremot var ute efter är att om du fick ut hästen på en mycet större volt i skritt så kan du göra en mycket mindre krävande variant av lilla snurren och som dessutom inte tippar hästen så .
mycket.

Själv gör jag det under tömkörning och då lär jag först hästen att bromsa = halvhalt på yttertygeln.
Jag kopplar yttertömmen från min hand, genom tömnyckeln, till munnen.
Innerhandens töm går genom bettringen och till gjoden (man måste altså mecka om när man byter varv)

Om du nu får ut hsäten på en stor volt så kan du då göra en förhållning halvhalt på yttertömmen - ge eftergift
och därefter
vända in hästens hals med innertömmen och därefter ge omedelbar efetrgift.

Om man lyckas med halvhalten så att hästen balanserar ifrån ytterbak så kan vändandet av halsen och framdelen innåt, slå på en balsnerande reflex som gör att hsäten böjer sig i sidel ochdärmed även i överlinejn (altså om du får den där balansen från ytterbak).

Timingen är a och o
och att tömkäöraren har sådan vana och ett sådant fotarbete att tömamrna aldrig har glappkontakt

Samt att hästen inte har ont någonstans

SUS

Senast ändrad:

Migo skrev:
Hej!

Var på Bent-kurs i höstas och tittade, och då kommenterades att hästar som breddar frambenen för att kunna beta, har problem i sin överlinje, de är så spända att de aldrig kan klara av att söka framåt nedåt på ett ärligt vis.
Det var det dummaste som jag har hört på länge.
Hästar betar så.
Vissa kan göra korta undantag, men annars är det fullt naturligt.

Han har också en knepig vinkel på bäckenet.
[/QUOTE
Vanligt att de har ett stupande kors.

En sdn är oxå gjord för att springa fort.
du måste skola den till att börja att bära sig.
Trava bommar är jättebra för att få en mer korrekt travtakt

Migo skrev:
Hej!

Håller också med om att det var väldigt dummt sagt tom lite korkat :o
Hur skulle hästen kunna beta om den inte breddar på frambenen?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II
  • Gps-halsband

Hästrelaterat

Tillbaka