Låst stall

R

Rex

Hur gäller försäkringen om stallet är låst och det tex börjar brinna.
MVH Rex
 
Vad jag vet så gäller försäkringen, men varför inte kontakta bolaget direkt och få klara besked?
 
Den gäller. Brandkåren tar sig in även om det är låst.
 
Det beror på hur du låser in hästarna.. Kan inte brandkåren ta sig in så gäller inga försäkringar i världen..
 
Vad står du i för stall? Murade med ståldörrar? :eek: Är nog få stalldörrar som inte brandkåren klarar av att forcera även om det är låsta, de har både tillgång till yxor och andra hjälpmedel. De tar sig ju in i låsta fastigheter vid bränder! :idea:
 
Men hur många hinner vänta på brandkåren om stallet står i lågor?
 
Nope dessa som råkade illa ut hade häng lås med kedja, pågrund av inbrott...
Du får inte ens, ta väck nyckeln i dörren för det förhindrar räddningen av djuren, då får man inte ut nåt för djuren.. Men försäkringen för byggnaden får du
 
Hänglås... En kedja går att knipsa, jag lovar att brandkåren fixar det!

Har man ett låst stall ser man dessutom till att grannar har nycklar så ev "förbipasserande" kan komma in i stallet och hjälpa till. Är det någon som tillhör stallet lär den ju ha tillgång till nyckel.
 
Vet att ett stall jag stod i förut hade ut en karl för brandinspektion (stallet var helt nybyggt) och han sa att det inte blev godkänt om stallet var låst. Vet inte om man får ut på försäkringen , men om det inte är godkänt ur brandsynpunkt borde man ju inte det :confused: eller?
mvh Maria
 
Mycket riktigt.. Du skall alltid få ditt stal bestiktigat.. Annars står du med skägget i brevlådan när det kommer till försäkringar...
 
varför låsa stallet?

Risken för brand är ju mycket större än risken att någon går in och skadar hästarna.

Och visst får brandkåren lätt upp låsta dörrar men en förbipasserande som ser att det brinner kanske inte klarar det! Jag skulle aldrig våga låsa in hästarna.
 
Visst får brandkåren upp dörren, men på den stund det tar att få upp dörren hinner kanske hästarna få skador/dö. Även förbipasserande (som skrevs tidigare) kan ju börja räddningsarbetet tidigare om dörren är öppen.

Vill man nu ändå ha stallet låst har jag hört att man kan göma nyckel ngnstans och meddella brandkåren vart så tar de sig in ännu lättare.
 
Detta var vad jag lärde mig på en utbildning i "Säker hästverksamhet" där både Agria och Länsförsäkringar deltog.

Sen förstår jag att det går snabbare att få ut hästarna för en "vanlig" genom en olåst dörr, men det var väl försäkringar som var huvudfrågan här.
 
Vilken risk som är störrst beror med all säkerhet på var man har stallet och vad för typ av stall det är. Nära tätorter kan det finnas många skumma typer som kan få för sig både det ena och det andra och är det ett ridskole är risken ganska stor för att folk tar ut hästarna olovandes. Dessa ovälkomna besökare ökar säkert på brandrisken dramatiskt.

Har man ett litet stall på landet i anslutning till sin egen bostad är risken föe att obehöriga som hälsar på mycket mindre och där finns det sällan skäl att låsa.
 
en liten utvikning i ämnet:
Jag hörde om en lösning hos ett stall som var mycket drabbat av inbrott, så mycket att de hade satt larm på stallet + låst. De hade helt enkelt en stor brandyxa utanför de 2 dörrarna så att förbipasserande kunde ta sig in vid brand.
Faktum var att de inte hade haft inbrott utan kände sig rätt säkra.
Själv hade jag tänkt mig att sätta larm + brandlarm i mitt stall när vi renoverat klart. Har villalarm hos Securitas och kan koppla till extra sensorer. Länsförsäkrningar ger mig lite rabatt eftersom jag har larm.
 
jo visst i storstad områden kanske man vill låsa stallet för skumma typer ....men jag bor inte i en storstad och skulle inte vilja ha stallet låst där jag har min häst och det går inte heller eftersom vi har lösdrift och e det nån som vill in så kan dom komma in den vägen :smirk:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ett stall strax norr om Bergsåker i Sundsvall började brinna under tisdagseftermiddagen. Varken byggnaden eller de två hästarna i...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·
Anläggning Undrar hur ni andra har gjort för att hitta rätt stall? Vilka saker accepterar ni och vilka accepterar ni absolut inte? Vad ingår i...
2
Svar
24
· Visningar
2 079
Senast: Kilauea
·
Bukefalos Snälla @Gunnar kan du lägga till ett nytt prefix på hundsidan för de lekfulla och "oseriösa" trådarna, liknande gnägg som finns på...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Stallet började brinna. Två av travtränaren Elin Johanssons hästar gick inte att rädda. Nu berättar 22-åringen om den bottenlösa sorgen...
Svar
2
· Visningar
648
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp