Lasta hästen med "huva" över huvudet??

A

anna210

Lasta hästen med \"huva\" över huvudet??

Har hört talas om att det är bra att lasta svårlastade hästar men ett skynke över huvudet så att det inte kan se något.
Tydligen ska hästen föla med ledaren utan vidare... :confused:
Har hört det från flera olika håll.
Låter ju helt otroligt tycker jag
Min häst är svårlastad hemma men inte när vi är borta och ska åka hem igen - då går hon in på första "försöket".
Jag måste kunna lasta henne själv så jag kan åka när jag vill. :smirk:
Har ni testat den metoden själva eller vet ni om någon annan?
 
Re: Lasta hästen med \"huva\" över huvudet??

För mig är det en nödlösning om hästen MÅSTE gå in och man provat "allt". Dessutom funkar det tyvärr inte på alla, en av de få hästar jag har behövt göra så på visste precis var släpet var ändå och kastade sig blint istället = värre!! Dessutom är det lätt att hästen snubblar när man kommer upp på luckan.

Träna istället på att få hästen att följa med dig utan huva.
 
Re: Lasta hästen med \"huva\" över huvudet??

har provat det och det gick bra ända tills hästen snubblade då ville hon inte gå längre. :(
 
Re: Lasta hästen med \"huva\" över huvudet??

En kompis "körde" med huvan, gick bra ett tag men det hela slutade med att han inte alls vill gå in mer.... Tror det är bättre att träna ledarskap...
 
Re: Lasta hästen med \"huva\" över huvudet??

tror inte det är ledarskapet som är problemet här dock.
Hästen följer mig vart jag än hittar på förutom när vi ska lasta på "hemmaplan". :smirk:
Det handlar om att hon helt enkelt inte vill åka hemifrån.
 
Re: Lasta hästen med \"huva\" över huvudet??

Varför inte bara gå in med hästen direkt i transporten? :confused: :smirk:

Vad gör hästen då när den vägrar gå in? Och vad gör du?
 
Re: Lasta hästen med \"huva\" över huvudet??

En Person berättade för mig att hon alltid gjort så med sin häst, annars gick hon inte in .
När hon satte jackan över ögonen så litade hästen blint på sin ägare ( ledarskap ! )

Såklart man skall träna sin häst att kunna gå in utan "hjälpmedel" med att ta jackan över huvudet på hästen i stället för linor ( om det fungerar ) tycker jag är ett bättre alternativ
 
Re: Lasta hästen med \"huva\" över huvudet??

Aha, så man får ledarskapet när man sätter ögonbindel på hästen, men man har det inte när den kan se. Okej är det så det funkar. :smirk:
 
Re: Lasta hästen med \"huva\" över huvudet??

Nej det var inte så jag menade, mer som en fråga till dom som är mer inne på Nh( tex du ) är det ledarskap ? Skulle en häst verkligen följa med någon den inte litade på då den inte kan se ?
 
Re: Lasta hästen med \"huva\" över huvudet??

Att hästen inte följer med in i transporten bevisar att hon INTE ser dig som någon man kan lita på i alla situationer. Bara att öva vidare!
 
Re: Lasta hästen med \"huva\" över huvudet??

Jag tror att det funkar på de flesta hästar, men bara ett begränsat antal gånger. Så spara det till nån gång när hästen absolut måste in i släpet, typ klinikbesök.

För att öka "effekten" så kan man snirkla runt med hästen en stund utanför släpet för att villa bort den lite.
 
Re: Lasta hästen med \"huva\" över huvudet??

Det hela är ju lite märkligt eftersom hon är så lättlastad när vi inte är hemma - på bortaplan går hon in utan att blinka :p
Jag vill gärna kunna åka iväg utan att behöva lasthjälp.
Tyvärr har hon igen respekt för linor - hon bryr sig inte om de ett dugg, om man "pressar" hennen lite med linorna så bara kickar hon - lite farligt alltså.
Dessutom blir hon bara ännu tjurigare om man försöker pressa henne - det tar längre tid och hon blir bara uppjagad.
Man får helt enkelt vänta ut henne tills hon ger upp självmant - hon är väldigt envis det går inte att tvinga denna hästen.
 
Re: Lasta hästen med \"huva\" över huvudet??

Vi har provat det på min pålla.
Det funkade inte kan jag säga.
Hon följde efter mej när jag ledde runt henne lite, men sen när vi gick mot transporten och skulle upp där började hon vingla, o snubbla och "trilla" av rampen.
Livsfarligt!
 
Re: Lasta hästen med \"huva\" över huvudet??

Det där känner jag igen.
Man får vänta ut henne.Tyvärr har jag slarvat med lastträning.Men det ända rätta är att lasta kontinuerligt.
Man behöver ju inte åka,utan bara träna själva lastningen då har vi ju tid.
Då gör vi pållarna en björntjänst och allt är är frid och fröjd. :rofl: :rofl:
 
Re: Lasta hästen med \"huva\" över huvudet??

Om man lastar med huva så är det viktigt att stanna innan rampen och lyfta upp första hoven på rampen...för som alla förstår så ser inte hästen nåt och snubblar naturligtvis....
 
Re: Lasta hästen med \"huva\" över huvudet??

det funkar alldeles utmärkt på våran svårlastade och nervösa häst. då blir han coollugn under lastningen och resan :)
 
Re: Lasta hästen med \"huva\" över huvudet??

jag har provat det och min häst ställde sig och sparkades med framhovarna på rampen. Han är smartare än så :smirk:
 
Re: Lasta hästen med \"huva\" över huvudet??

Jag har lastat en unghäst, som lade sig ned(!) vid lastning, med ögonbindel. Det behövdes bara tre gånger i ledet med lastträning, sedan följde hon med på första försöket utan luva. I mitt tycke snällare än de andra metoder som provades när jag inte var med (kedja i munnen, piskor, sopar, linor som bara blev till brännsår osv).

Detta med huva är inte att rekommendera til hästar som slänger sig handlöst eftersom de ju är blinda. Det kan bli väldans farligt för både folk och fä.

Målet bör alltid vara att man inte ska behöva använda hjälpmedel till slut. Allt beror på vad det är för häst.
 
Re: Lasta hästen med \"huva\" över huvudet??

Går bara att lasta på bortaplan? Verkar väl enklast att alltid lasta henne på bortaplan då. Ta en halvtimmes promenad hemmifrån med hästen till nån lämplig parkeringsplats, och lasta henne där. :idea: :idea:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 675
Senast: Lhas
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 207
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 058
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 205
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp