Lasta hästen utan mellanvägg

Amk

Trådstartare
Vilka fördelar respektive neckdelar har det? Jag har en häst som är svårlastad, men som hela tiden föredragit stora, ljusa transporter. Nu har jag därför köpt ett stort ljust släp där det är möjligt att ta bort mellanväggen helt, men börjar fundera på säkerheten med att åka så. Är det bra för hästen, för att den kan parera själv med benen? Eller är det svårare för hästen att åka iochmed att den inte har den väggen som tar emot och ger stöd?

Sv: Lasta hästen utan mellanvägg

Jag skulle vilja påstå att det beror på... vissa hästar gillar att åka brett, dvs ha hela utrymmet för sig själv, medan andra föredrar mellanvägg.

En nackdel kan vara att om hästen har benägenhet att slå så har den gott om plats att göra det.Och får då ganska stor kraft i sina sparkar....kanske kan slå ner baklämmen? (råkade en kompis ut för, inget kul alls i 70-80 knyck....)

Jag hade en bredåkare som inte tänkte en sådan tanke så henne körde jag utan mellanvägg. Praktiskt att kunna sadla hemma och lasta utan att vara rädd för att något fastnar. Så är hästen klar när man kommer fram.

Sedan finns ju mellanväggar där nedre delen är av plast och där hästen har möjlighet att bredda lite.

Mellanvägg ger hästen en stbilitet i sidled, har man plast eller gummi nertill så kan hästen bredda på ett bra sätt.
Köra en häst utan mellanvägg gör att hästen hela tiden måste parera i sidled vilket kan vara jobbet för vissa hästar.
Jag tyckler väl personligen att man inte skall ge hästen det utrymmet att kunna sparka med en fruktansvärd kraft, etc.

Jag tycker det är lagom att ställa den åt sidan, så det går att bredda men även lätt att få stöd om man vill ha.

Min lilla åker breddad transport men står ändå bara på "sin halva".

Normalt skulle jag heller inte skippa mellanväggen utan vidare. Jag har med nuvarande egen uppfödning alltid haft mellanvägg och det går bra.
Med tidigare bredåkare så fungerade det bäst att vara helt utan vägg, vilket vi kom fram till efter att ha provat olika alternativ. Nu körde vi aldrig särskilt långt heller, för det mesta 10-15 minuters körning till träning.

Generellt sett verkar mellanvägg med underdel av mjukt material vara bäst.
Dock har jag hört skräckhistorier om hästar som ramlat och fastnat under sådana....jag hoppas att det är enbart historier även om det rent praktiskt ju också är möjligt.

En nackdel kan vara att om hästen har benägenhet att slå så har den gott om plats att göra det.Och får då ganska stor kraft i sina sparkar....kanske kan slå ner baklämmen? (råkade en kompis ut för, inget kul alls i 70-80 knyck....)

Jag hade en bredåkare som inte tänkte en sådan tanke så henne körde jag utan mellanvägg. Praktiskt att kunna sadla hemma och lasta utan att vara rädd för att något fastnar. Så är hästen klar när man kommer fram.

Sedan finns ju mellanväggar där nedre delen är av plast och där hästen har möjlighet att bredda lite.

Liksom du har jag en häst som aldrig sparkar, så det är jag inte orolig för. Annars var det naturligtvi en sak att ta med i beräkningen. Mitt problem är att få in skrället i transporten, väl där står han still och går också ut lugnt. Så jag oroar mig mest för att det blir vingligt för honom att åka. Vi åker oftast längre sträckor, iaf runt en timme.

Vissa vill ha stöd, andra åker gärna utan mellanvägg. Mina har alla tillhört de som gärna åker utan mellanvägg, med undantag för arabvalacken som när han var ung gärna ville ha vägg ställd mot sidan att luta sig emot. Senare i livet ville han åka, och ffa laastas utan vägg.

Väggen till mitt släp satt bara i från försäljaren och hit, sen har det samlat damm i stallet. Har passerat ett antal hästar, unga som gamla, rutinerade som orutinerade. Alla åker utan mellanvägg. Inte varit minsta problem ens för premiäråkande unghästar. Fascinerande är att ALLA ställer sig likadant. De backar bak och ställer rumpan mot rampen (om de når. små ponnyer når inte), ställer bakdelen nere i högra hörnet och fronten mitt över släpet. Sen i princip somnar de, knallar fram för att ta ibland om de inte når att göra 'både och'.

Men fascinerande det där att samtliga ställt sig med bakdelen i högra hörnet.

Skönt att höra! Då låter det som att de har en bra taktik för att åka säkert också. Jag kommer nog köra utan mellanvägg, tycker själv det är skönt med mycket plats eftersom jag oftast lastar ensam.

Jag har en bredåkande häst, så antingen står mellanväggen åt sidan eller så är den inte i över huvud taget. Har funkat fint hittills i alla fall. Första (och enda) gången han kördes med mellanvägg var inte rolig. Han trampade runt som 17 och lyckades sparka mellanväggen åt sidan (dåligt fäste). Numera åker han som sagt brett och har ett bakben i vardera hörn. :p

nu har jag ett väldigt brett släp, men jag tycker att det är bättre att mellanväggen står åt sidan än att den saknas helt.

min mellanvägg är dessutom genomskinlig plast så hästen kan bredda med benen så mkt den vill.:)

Men fascinerande det där att samtliga ställt sig med bakdelen i högra hörnet.
Binder du dem på vänster sida? I så fall är det nog rätt naturligt att de ställer sig på tvären med rumpan åt höger.

Det lär ha gjorts en studie i USA om hur hästar helst står när de reser om de får välja själva. Man lastade ett antal hästar på en boskapstrailer där de fick stå lösa. Samtliga hästar ställde sig diagonalt med rumpan åt färdriktningen. Om de föredrog att ha den åt vänster eller höger vet jag dock inte.;)

Nej, de är bundna som på stallgång, ett snöre från var sida, i vardera sidoring på grimman, så bundna 'mitt i'. Så de kan ställa baken åt vilket håll de vill.

Det där med mot färdriktningen, så gör ju oftast föl ch unghästar, spec om de inte har mat/maten är både fram och bak i trailern.

Tillägg: Uppbindningen är ganska lång, så de kan stå på höger eller vänster sida med fronten med om de vill.

Kör också mina hästar utan mellanvägg. De brukar också ställa sig på snedden med rumpan i ena hörnet (höger faktiskt...) och stå väldigt stadigt och bra. En av hästarna kan inte alls stå med mellanvägg. Hon får panik, lägger sig mot väggen och sparkar. Utan står hon helt stilla. De andra kan åka med mellanvägg men står som allra bäst utan. I händelse av en olycka, t ex om transporten välter måste det vara skönt att inte ha en mellanvägg i, Betydligt lättare att få ut hästen....

Min häst har lite klaustrofobi för trånga utrymmen och jag åker alltid utan mellanvägg. Han åker väldigt bra och lugnt.
Jag binder som Alexandraw, dvs med två grimskaft fästa i sidorna på grimman, så att hästen är rätt fri att parera sig, men utan att kunna komma runt och vända sig.

Jag tycker det beror på hästens storlek också om det funkar att åka utan mellanvägg i en 2 hästars transport. är hästen väldigt liten kan det bli rätt vingligt för den. Om det är en stor häst så blir det väldigt lagom.

En tidigare kamel var svårlastad. På gränsen till det löjliga. Till jag köpte eget släp, tänkte prova utan mellanvägg och kusen knallar rätt in och ser mycket nöjd ut. Klart han var svårlastad - han var stor och hade svårt att få plats att balansera sig ordentligt.

Jag köpte till en helbom bak, han ville inte acceptera mellanväggen åt sidan, det räckte inte för honom. Han var därefter helt självlastande, man släppte honom i riktning mot släpet och han sökte upp rampen och gick ombord och väntade snällt på att man skulle få upp bommen och lämmen och komma runt och knyta fast honom. Jag knöt f ö lågt eller i bommen (ingen panikutlösning på bommarna på gamla Trane-släpet).

Nu har vi större släp och åkter normalt med den mjuka mellanväggen. Tjocka fölmärrar däremot åker utan mellanvägg och med hel bom bak eller dörrar.

Jag hoppas att det kommer gå lika bra för mig. skönt tt höra som sagt att så många kör utan.

Jag tycker däremot att det är otroligt viktigt att köra med bom bak, det stabiliserar hela konstruktionen och är en billig livförsäkring om hästen är ivrig och vill ut.

Absolut! Jag har ju dörrar på mitt släp, men en bom är beställd tills jag vet att han inte försöker backa ut... eller om vi alltid kör med bom, det brukar ju fungera bra.

En del hästar gillar att ha lite mer utrymme medan andra vill ha mellanväggen som stöd (:

Liknande trådar

Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip... 2 3
Svar
53
· Visningar
8 219
Senast: Tennessee
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 565
Senast: Korven
·
Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 969
Senast: axel
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
14 193
Senast: Lala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31