Lasta med Repgrimma

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mollymus2
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 126
M

mollymus2

Det är så att min kompis brukar lasta med repgrimma för hennes häst är lite jobbig att lasta.
Det är många som säger att det är bra att lasta med repgrimma bara man har en vanlig grimma under att fästa transport grimskaftet i. Men dom fäster i repgrimman kan man det??

En kille som har islandshästar och sysslar med NH han säger att vi måste spänna dom rätt för annars så kan hästarna bli blinda om dom får ett tryck på sidorna och det kan hända i transporten juh

så min fråga är kan man lasta på det viset med repgrimma??

Sv: Lasta med Repgrimma

att lasta med repgrimma är det inget med, men man ska ALDRIG binda upp en häst i repgrimma eller lämna den i hagen med repgrimma på. Om något händer kommer hästen att gå sönder före grimman.

som du redan fått svarat så är det helt ok och ofta effektivt att lasta med reprimman. dock ska man aldrig aldrig binda upp den i repgrimman. får hästen panik och drar, skalar den i princip bort hela ansiktet. repgrimman brister inte. du kan få oerhörda nackskador som följd på en grimma som inte brister. tillochmed nylon grimman. det finns en anledning att man enbart skall transportera hästen i lädergrimma uppbunden. dvs en lädergrimma brister i ett kris läge.

Om du har repgrimman när du lastar kan du ju antingen byta till den vanliga i transporten, eller ha den vanliga under för att sedan ta av repgrimman under färden.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 979
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 439
Senast: lizzie
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 577
Senast: liiinnea
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 560
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka