Lästa ridstövlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Notorius
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 7 729
N

Notorius

Har sökt i arkivet, men hittade inte svar på min fråga.

Köpte ett par ridstövlar oprovade och osedda (för 200 spänn :p). De är jättefina i läder och kvalité, men 1,5-2 cm för små :cry:
Vad kostar det att lästa ridstövlar?
Eller sätta in en kil/trekant i skaftet?
Hur lång tid tar det ungefär?
Tar nog med dem imorgon till en skomakare, men vill gärna veta vad det kostar först.

:banana:

Sv: Lästa ridstövlar

Att lästa ut dem kostar nog ungefär lika mycket som du betalt för dem. Kil har jag ingen aning om! Om du lästar ut dem får du tänka på att lädret gärna återtar sin ursprungliga storlek och sköta dem efter det. Du måste använda dem ofta och alltid sätta de i block. Blir de blöta drar lädret ihop sig när de torkar så då är det extra viktigt. Jag såg pris på att sätta i dragkedja däremot: ca 400 kr och det gör ju också att de kan bli lite större.

Det var inte så farligt dyrt.
Dragkedja är uteslutet, blir sällan snyggt.
Okej, jag har hört att de töjer sig om de är blöta?
Att man ska testa lägga i blöta handdukar i dem över natten och sen se om de passar. Fast det kanske inte stämmer?

lästa ut dem tycker jag låter som bästa alternativet, brukar gå att göra dem 2 cm vidare i skaften/vristen. Duktiga skomakare och vissa hästbutiker har utrustning att göra detta. Brukar ta 2-4 dagar, pris får du dock fråga efter i affären/hos skomakaren.

Notorius skrev:
Att man ska testa lägga i blöta handdukar i dem över natten och sen se om de passar. Fast det kanske inte stämmer?

är väl lite olika vad det kostar , men 400:- är väl inte en orimlig prissumma , kolla efter en bra skomakare , och inte "sko och nycketservice... "..

jag har oxå alltid vart emot att sätta i dragkedja, men gud vilken bra idé det är! mina vart iofs för stora, dom var stora innan ;) men det är bara mina hemmastövlar så det spelar ingen större roll =)
kostade typ 100-200kr hos vår lokala skomakare som även är en hejjare på att laga träns! han räddar mitt liv (och pappas ekonomi!)

Ska ringa (läs pappa ska ringa) mammas favorit-skomakare.
Om man lästar, blir de sköra i lädret då?
Eller precis som vanligt? De ska lästas i vaden, jag vet ju inte exakt hur mycket. Tänk om de lästar f ö r mycket, vad gör man då?

Haha, jag kommer på massa problem :p

De flesta skomakare lästar ut på "kundens ansvar"
Det brukar inte kosta så väldigt mycket.
Däremot avråder ja ifrån att sätta i blixtlås, har exprimenterat en del med det och det blir inte bra och hållbart. Att få kilar isatta brukar kosta ett par hundralappar och resultatet beror helt på hur duktig skomakaren är

Apo

Notorius skrev:

Jovisst kan man töja lädret när det är blött, men det är när det torkar som det krymper igen om det inte sätts i spänn. Så om du låter stövlarna stå utan block och torka kommer lädret att krympa om du lästat ut dem.

Jag lästar nog redan imorgon (eller ja, en skomakare då :p) och så får jag köpa block till dem.

Liknande trådar

Utrustning Jag googlade på skoputsning då jag ville putsa upp mina Petrie som fortfarande är som nya men fortfarande lika matta som de var när jag...
Svar
7
· Visningar
2 734
Senast: Hast-hund
·
Utrustning Hej! Idag var jag på Hööks och letade nya ridskor, ny ridväst och ny hjälm. Har inte ridit regelbundet på ett tag och nu när jag har... 2
Svar
32
· Visningar
3 984
Senast: Salinero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18