Sv: Lasta
min häst har också varit väldigt bråkig när det gäller lastning och hon skyggar fortfarande för "stående" transporter. Jag tror att jag kan ge dig några viktiga tips.
Var försiktig med att hjälp av så kallade experter... Jag visste inte bättre en gång vilket resulterade i att min häst, ledd av en sk mkt van lastexpert, gick omkull över transportbryggan. Fick jobba extra mycket för att få tillbaka förtroendet...
Träna, träna, träna... Gör det till en vana. När du går förbi transporter, gå fram och knacka på väggarna, stå kvar. Gör vardagliga saker brevid transporter, tex rykta. Jag har också hört att det kan funka att ställa in en transport i hagen. Har dock ej provat det själv.
Linor är bra... De stänger av flyktvägen. Kan också vara ett tips att lasta mot en vägg. Se till bara att transporten står mycket nära väggen så hästen inte kommer imellan! Lägg inte på linorna mer än nödvändigt, bilda en gång med dem.
Var alltid fler en en person som lastar... Helst tre -fyra. Gå igenom innan vad varje person skall göra så det inte blir en massa tjafs och skrik. kom ihåg att det är du som bestämmer när andra ska hjälpa dig att lasta din häst.
Allra viktigast= Stressa inte... Det går alldeles utmärkt att träna sin häst om man är lugn...

Ett steg i taget - bra!
Nu har jag en fråga. Tips för att få hästen att gå ut lugnt istället för att kasta sig bakåt?
/Lova och Musse