Bukefalos 28 år!

Lastbil körde på häst i baken

(Barometern)
En lastbil råkade på onsdagseftermiddagen köra på en ridande flicka på Karlskronavägen i Torsås. Olyckan inträffade när lastbilen passerade den ridande flickan. Av oklar anledning körde lastbilen på hästens bak, varefter flickan flög av hästen. Hon klarade sig utan skador,...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lastbil körde på häst i baken

Herregud vilket stolpskott! Chauffören alltså! Har inte motorfordonsförare strikt ansvar (då de avlagt förarprov och innehar ett certifikat som intygar att de har trafikkunskaper som inte gående/cyklister/ryttare har?) Jag hoppas han åker dit så det visslar om det. Särskilt eftersom han verkar vara ett riktigt ärkepucko!

Tillägg: Hoppas så att hästen tillfrisknar! Och att tjejen inte blivit alltför medtagen.
 
Senast ändrad:
Sv: Lastbil körde på häst i baken

*Kl*

Och jag kan meddela att jag från en av mina Kalmarbekanta fått beskedet att hästen har avlidit pga sina skador. Jag vet tyvärr inte mer än så men Eliza kanske kan fylla i luckorna.
 
Sv: Lastbil körde på häst i baken

Nej det finns inget strikt ansvar. Större ansvar men inte strikt.

Att du kör på någon innebär inte med automatik att du har gjort något fel, det beror på hur den påkörda parten har betett sig. Det gäller även gående på övergångsställen (kan du inte stanna, hade du inte en chans för den gående vek rakt över utan att titta, saknade reflexer osv men då krävs det generellt vittnen).
 
Sv: Lastbil körde på häst i baken

Jo tyvärr stämmer det precis som jag lät en sms kedja gå ut om igår å såäven på min hemsida och facebook.
Ample föll ihop och skakade och krampade och ögonen rullade.
Veterunären tog beslutet att avliva på palts i boxen de var bara minuter fårn att han självdog men humast var att ta bort honom.

de kunde ju inte ta honom till djursjukhuset på ett säkert sett och de hade ju troligen inte hjälpt speciellt mycket endå eftersom hans innre skador var för svåra.

Sänder en varm tanke ill aces ample och tina...
 
Sv: Lastbil körde på häst i baken

Jösses så tråkigt!
Jag lider med er och håller alla tummar för att chaffören får betala om han borde det.

(vi vet ju faktiskt inget om händelseförloppet)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 350
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
3 003
Senast: Kristall10
·
  • Artikel
Hästnyheter En olycka har inträffat på E6 vid Laxvik i Halland. En lastbil körde in i en personbil med hästsläp. Ingen person har kommit till skada...
Svar
0
· Visningar
440
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Trafiken på E6:an vid Laxvik, mellan Snapparp och Gullbranna, är avstängd i norrgående riktning efter en olycka då en lastbil körde in i...
Svar
0
· Visningar
418
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp