Bukefalos 28 år!

Lastbil körde på häst i baken

(Barometern)
En lastbil råkade på onsdagseftermiddagen köra på en ridande flicka på Karlskronavägen i Torsås. Olyckan inträffade när lastbilen passerade den ridande flickan. Av oklar anledning körde lastbilen på hästens bak, varefter flickan flög av hästen. Hon klarade sig utan skador,...

Läs mer...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lastbil körde på häst i baken

men för i helvete...
håll avstånd till både djur och andra bilar, SÄRSKILT när det är halt som det är nu. *mutter mutter*

hoppas hästen klarade sig utan alltför svåra skador
 
Sv: Lastbil körde på häst i baken

Låter inte så lovande om hästen först blev rädd och sprang och sedan lade sig ner en bit bort...


Idiot till lastbilschaufför!
 
Sv: Lastbil körde på häst i baken

detta är en kompis till mig.

Lastbilschaffören började med att skälla ut tjejen som låg med hjärnskakning i diket och sa att hon inte hade på vägen att göra.
Därefter ringdes polis som vägrade ta anmälan för de va tydligen inte brottsligt att köra på en häst (?!) och dess ryttare.

Hästen fick smällen över höftbenet och idag vid 2 får de veta om den kommer tas bort eller inte.
Igår var den rejält svullen och hade ont men vet ville inte ge för mkt smärtstillande för att kunna bedömma skadorna.
Det här är så jävla rubbat så de finns inte.

Enl polis har lagen tagits bort om att bilförarna är ansvariga för olyckan.
Men om de hade varit en cyklist då?
Är de okej att köra på dem. :mad:

Nej fy jag hoppas de kommer gå bra för både amplen och tina nu..
 
Sv: Lastbil körde på häst i baken

Jag tror det räknas som en viltolycka. Det brukar göra det när hästar är inblandade om inte ryttare/handhavande varit uppenbart vårdslös.

Föraren var antagligen chockad när denne skällde på ryttaren, många reagerar så.

Det är inte säkert att det är ett brott när man kör på en cyklist/gångtrafikant heller, det beror på hur det hela gick till. Man är inte utan ansvar bara för att man går eller cyklar (eller rider).
 
Sv: Lastbil körde på häst i baken

Oavsett så måste väl bilisten (eller lastbilsföraren som i det här fallet...) stå för hästens och ryttarens skador?

Annars är det ju helt jävla sjukt!!
 
Sv: Lastbil körde på häst i baken

Varför det? Att bilisten hålls ansvarig är en sak men om du menar att han ska stå för skadorna i den meningen att han ska betala för det? Är det inte försäkringarna som ska täcka sånt?
 
Sv: Lastbil körde på häst i baken

Ja men herregud det är väl det jag menar *rullar med ögonen* ;)

Den som kör får ju stå för självrisken, och den brukar väl ändå vara på några tusenlappar? Har aldrig varit orsak till en olycka själv och står inte på någon sådan försäkring så jag vet inte...
 
Sv: Lastbil körde på häst i baken

Hade ryttaren och hästen reflexer så att lastbilen hade en chans att se dom?
 
Sv: Lastbil körde på häst i baken

detta är en kompis till mig.

Lastbilschaffören började med att skälla ut tjejen som låg med hjärnskakning i diket och sa att hon inte hade på vägen att göra.
Därefter ringdes polis som vägrade ta anmälan för de va tydligen inte brottsligt att köra på en häst (?!) och dess ryttare.

Hästen fick smällen över höftbenet och idag vid 2 får de veta om den kommer tas bort eller inte.
Igår var den rejält svullen och hade ont men vet ville inte ge för mkt smärtstillande för att kunna bedömma skadorna.
Det här är så jävla rubbat så de finns inte.

Enl polis har lagen tagits bort om att bilförarna är ansvariga för olyckan.
Men om de hade varit en cyklist då?
Är de okej att köra på dem. :mad:

Nej fy jag hoppas de kommer gå bra för både amplen och tina nu..

Hur har det gått för häst o ryttare? Håller båda tummarna!!!!!
 
Sv: Lastbil körde på häst i baken

Uppdatering:

Han är inte chockad, de har pratat med honom idag och de enda han gjort var å skrika å gorma och vara otrevlig.
Olyckan skedde kl 12 på dagen mitt i dagsljus.

hästen har en rejäl utgjutning och är förlamad i bakpartiet vid svansen.
Kommer inte rörelseförmågan tillbaka blir det avlivning eftersom han inte kan lyfta svansen för att göra behov mm.

Agria bettede sig väldigt illa och var mkt otrevliga och sa att om hästen brutit benen hade de täckt men täcker inte muskelskador och de finns inte ens hjälp att driva det vidare.. Trotts rättshjälp i försäkingen..
Tack för den ja.

Idag när de pratade med polisen sa de solklart att de är chafförens fel hans försäkring som ska täcka.
Dock tyckte inte chaffören själv de, tydligen hade han någon försäkring som kostade 40 000 i självrisk..
Men de är ju inte deras fel.

Nej man blir ju inte direkt sugen på att rida alls annat än i ridhus och paddock nu... :crazy:
 
Sv: Lastbil körde på häst i baken

Om det bara är musklerna så borde det ju läka, sen kanske det tar super långt tid, men det borde ändå läka. Sedan kan det ju vara nervskador om man har otur...

Vore jag ägaren skulle jag åka till en stor bra klinik och kolla vad som är skadat och inte, om det är möjligt att transportera hästen vill säga.

Hoppas verkligen att chaffören åker på detta!
 
Sv: Lastbil körde på häst i baken

Fy fan vilken jävla idiot till chafför! Hoppas han kör åt h-vete själv nästa gång och att han döms för vållande och vårdslöshet i det här fallet. :devil:
 
Sv: Lastbil körde på häst i baken

Jag tror det räknas som en viltolycka. Det brukar göra det när hästar är inblandade om inte ryttare/handhavande varit uppenbart vårdslös.

Räknas inte häst och ryttare som motorfordon? En lösspringande häst däremot betraktas som vilt men ett ekipage som i god ordning befinner sig på vägen ska följa gällande trafikregler och räknas väl därför som ett fordon?
 
Senast ändrad:
Sv: Lastbil körde på häst i baken

Nej, enligt lagen räknas hästekipage (ryttare som sitter på häst eller kusk som sitter i kärra efter häst) som fordon.
Leder man hästen räknas den som kreatur, inte vilt.
Det står i Trafikförfattningen. Så det verkar vara tjänstefel, missuppfattning eller något sådant hos polisen?

Dessutom så är man när man passerar "kreatur" skyldig att anpassa fart och avstånd så att inte "kreaturet" skadas.
 
Senast ändrad:
Sv: Lastbil körde på häst i baken

Bara att hoppas på att en sådan körning leder till att körkortet dras in! Om inte annat för att om man är yrkeschaufför så känns det ju rejält att inte kunna köra sitt fordon!

Jag håller tummarna att det går bra för hästen! Och att flickan kryar på sig fort!

Angående kostnader så täcker ju försäkringar sådant. Om man har sådana! Tex så täcker ju hästens försäkring skadorna, sedan är det ju upp till det försäkringsbolaget att eventuellt kräva förarens försäkringsbolag på pengar, men det är ju inget som drabbar den skadade ryttaren.
 
Sv: Lastbil körde på häst i baken

Vilken idiot till chaufför! Först att inte hålla avståndet (även om olyckor kan hända) men sedan att ha mage att skälla ut henne både vid olyckan och dagen efter. Snacka om egoism, noll empati och girighet. :mad:
Jag hoppas verkligen hästen blir återställd och kommer fortsätta fungera ute i trafiken.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 452
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
3 023
Senast: Kristall10
·
  • Artikel
Hästnyheter En olycka har inträffat på E6 vid Laxvik i Halland. En lastbil körde in i en personbil med hästsläp. Ingen person har kommit till skada...
Svar
0
· Visningar
447
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Trafiken på E6:an vid Laxvik, mellan Snapparp och Gullbranna, är avstängd i norrgående riktning efter en olycka då en lastbil körde in i...
Svar
0
· Visningar
423
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp