Lastbilar navigerar fel - hamnar hos oss

Jag skulle skjutsa en kompis med hund till Strömsholm, för omläggning av sår efter operation. Vi kommer iväg i god tid men efter ca 45 minuters körning åker vi plötsligt förbi en vägkorsning som jag vet är ca 15 min från kompisen, bara att jag inte kommit till korsningen från den riktningen vi kom ifrån förut.

GPS:en hade lett om oss på en 50 min extrarunda... tack och lov var Strömsholm flexibla och lilla hunden kunde få tassen ompysslad ändå.

Hände mig också, körde på väg 50 och så tyckte gps:en att jag skulle svänga av. Eftersom jag inte riktigt visste var hon vi skulle till bodde gjorde jag det och körde i skogen i en halv evighet bara för att 40 min senare komma fram till väg 50 igen där vi tydligen skulle köra på den igen....
 
Om jag ska åka till något nytt ställe kollar jag alltid kartan i mobilen, antingen iphone eller google maps där den sistnämnda hittills visat sig vara bäst. Kollar om vägen som föreslås är rimlig och memorerar vägen. Skulle aldrig åka helt och hållet efter en gps eftersom jag har erfarenhet av få konstiga vägförslag. Men jag har också turen att ha ett väldigt bra lokalsinne så för mig är det enklare än för många andra.

För att återknyta till trådstarten har jag fått många märkliga förslag genom åren. Kollade för skojs skull vägen hem till mina föräldrar där förslaget var att köra på en skogsstig istället för motorväg och 50-väg. Det mest extrema var en gång på ett tidigare jobb där gatan jag skulle till hade lagts in i helt fel område. Jag körde runt och runt men lyckades inte få ihop det. Tittade sen på en annan karta och insåg hur tokigt det var:rofl:
 
Jag tycker den är bland de sämsta när det gäller svensk landsbygd, är massa adresser som inte går att hitta när man söker på dem (i alla fall när jag testat den i webbläsaren).

I stadsmiljö tycker jag inte det spelar någon roll vilken gps jag använder, på landsbygden använder jag Waze.
Här i norge är den halvt oanvändbar, större delen av fjällen är bara tom grön yta🤣 För att hitta här gäller gamla hederliga NorgesKart.
 
Men alla navigeringsppar visar väl en överblick på den tänkta rutten när man slagit in en adress? Innan man trycker på ”kör” eller liknande. Då ser man ju om rutten som planerats är rimlig.
Ett återkommande problem för mig med Google maps är att den mitt under färd visar en timer under en kort stund, och sen -lägger upp en ny rutt- som den tror är snabbare. Fullständigt livsfarligt när man är på småvägar uppe i bergen som kräver 100% uppmärksamhet, och så plötsligt leds man in på nån liten jävla traktorväg som sparar 150 meter och google tror är 80-väg 🤪
 
Ett återkommande problem för mig med Google maps är att den mitt under färd visar en timer under en kort stund, och sen -lägger upp en ny rutt- som den tror är snabbare. Fullständigt livsfarligt när man är på småvägar uppe i bergen som kräver 100% uppmärksamhet, och så plötsligt leds man in på nån liten jävla traktorväg som sparar 150 meter och google tror är 80-väg 🤪
Hmm, jag kan inte minnas att de appar jag använder ändrar rutt mitt under körning. Brukar bara hända om jag själv kör iväg från rutten, då beräknar den ny rutt.
Men jag använder mest volvos egna nav eller iphones kartapp. Google maps tar jag bara om de andra inte hittar adressen😊
 
Jag har en vän som bor i ett område som byggdes för 3-4 år sedan ganska nära mig. Google maps har fortfarande inte hennes adress, enligt dem finns den inte.

Och en gång hamnade jag på en rastplats när jag skulle till en brukshundklubb. Klubben låg visserligen bredvid men det var en stenmur, en stig och lite träd emellan. Hade funkat att ta sig dit med hunden, men jag hade husbil och skulle bo där över natten. Fick leta mig runt.
 
Ok, intressant att det hänt fler. Fast jag ser inte hur en skylt löser problemet för lastbilarna hamnar väl fortfarande på fel ställe? De flesta förarna förstår när de stannar utanför oss att de har hamnat fel (särskilt långtradarchaffisarna :p)

På adressen ser de iallafall att de har hamnat fel och de flesta vände då och körde därifrån.
 
Det händer något mystiskt där vi bor! De senaste två-tre månaderna har det börjat stanna lastbilar och långtradare utanför vårt hus; en vanlig villa i ett vanligt villaområde i en kranskommun till Stockholm. Det händer i genomsnitt en gång i veckan. Alla har använt navigeringstjänst i bilen. Ingen har haft vår adress inmatad, och alla tycks ha varit på väg till olika adresser, men deras navigator har ändå lett dem till oss. Alla förare har kört för olika företag. Idag kom en bärgningsbil, tidigare har det varit bl.a. en varuleverans från Bauhaus (föraren hade redan lastat av när jag stoppade honom), en transportbil från Ryds Bilglas och en långtradare med finsk eller baltisk förare. Utöver det har det vid två tillfällen under samma tidsperiod dykt upp personer som ska kolla på en bil respektive en cykel som varit utannonserade på Blocket, men det vet jag inte om det har något samband med övriga händelser.

Vi har bott här i 6 år, det här har börjat hända nu. Det finns inga för oss okända företag eller personer skrivna på vår adress. Vad tusan är det som händer? :confused:
Tror det går att anmäla till de olika navigeringsföretagen att någonting är fel, iofs kanske med blandad effekt.
 
Tror det kan bero på vilken GPS man använder. Om jag skriver in min adress i Google Maps så hamnar jag 35 minuter bort och det enda som stämmer är namnet på huset.
 
Tror det kan bero på vilken GPS man använder. Om jag skriver in min adress i Google Maps så hamnar jag 35 minuter bort och det enda som stämmer är namnet på huset.
Samma med en bekant till mig, skriver man hens adress i Google maps hamnar man i Halmstad istället för Töreboda.
 
Men det verkar ju helt galet det där...
I och med att det sker så pass frekvent så undrar man verkligen.
Känns som ett skämt.

Ingen fiende/"rolig" vän som jobbar med navigeringstjänster och skickar dit folk? :angel:
 
Hände mig också, körde på väg 50 och så tyckte gps:en att jag skulle svänga av. Eftersom jag inte riktigt visste var hon vi skulle till bodde gjorde jag det och körde i skogen i en halv evighet bara för att 40 min senare komma fram till väg 50 igen där vi tydligen skulle köra på den igen....

Var det den nordligare delen av 50:an? Om det var det så är jag rätt säker på att jag vet var det var någonstans... :cautious:
 
Alltså, jag skulle mäta avstånd på dagens hundpromenad och fick upp detta. Jag har alltså gått typ 600 m på en grusväg, och tänkte kolla hur långt det var. Google föreslog att närmsta vägen var att simma tvärs över sjön och gå runt hela byn för att komma tillbaka.

Notera också kommentaren "mostly flat". Jag bor i en by i Norge, ingenting här är platt!

(Ännu roligare var att den föreslår samma rutt med bil. Över fjorden.)
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20230907_163706_Maps.jpg
    Screenshot_20230907_163706_Maps.jpg
    211,6 KB · Visningar: 84
Alltså, jag skulle mäta avstånd på dagens hundpromenad och fick upp detta. Jag har alltså gått typ 600 m på en grusväg, och tänkte kolla hur långt det var. Google föreslog att närmsta vägen var att simma tvärs över sjön och gå runt hela byn för att komma tillbaka.

Notera också kommentaren "mostly flat". Jag bor i en by i Norge, ingenting här är platt!

(Ännu roligare var att den föreslår samma rutt med bil. Över fjorden.)
Google kanske tror du är i Norje i Blekinge :D
Där är det mostly flat i alla fall ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp