Lastbilsfunderingar!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare hallontuss
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 040
H

hallontuss

Jag funderar lite på att köpa en lastbil istället för 3-hästarssläp, men går det öht att lasta 2 b- och 1 c-ponny i en B-kortslastbil, och fortfarande köra lagligt? Och får de plats? Drömmen vore en lastbil som rymde 3 ponnyer+packning samt en liten bodel, men det är väl en omöjlighet viktmässigt...
Tips och råd önskas!

Sv: Lastbilsfunderingar!

Hmm det beror på. Jag vet att de flesta bkorts bilar kan ta 2 stora hästar samt en minimal bodel.

Problemet är vad jag har förstått att motorn inte orkar så mkt vilket kan innebära att en tur upp för Hallandsåsen med två stora hästar kan innebära att man behöver hjälpa till att putta..;)
Nä skämt åsido jag tror inte att det finns för 3 hästar + bodel.
Sen om du letar så är det mest UMEÅsläpet och BOJ som bygger. Sist jag kollade på sådana bilar kostade de en 275'+ moms (nya). Så som jag såg det fick jag ett lastbilskort (C körkort) en lastbil för 4 hästar plus en rymlig bodel samt skatt och försäkring de första 5 åren för den summan. :D

Sen är de ju så att om du skulle hitta en 3 hästars bkortare (om det finns) så är den förmodligen trång dvs hästarna har ont om plats dessutom blir det svårt med packning om ni tävlar mkt ex meeting. Eftersom du vill ha bodel förutsätter jag att ni bor i den under tävlingarna. Man ahr alltid minst 1 stallskåp 3 fodertunnor och en massa hö eller hösilage. Hos mej tar prylarna för 3 hästar upp 1 spilta + halva bodelen..;) :D

Mvh Pennylane stolt Ckortare och lastbilsägare inne på lastbil 2 ;)

Eftersom jag har en händig karl så tänkte jag köpa en 2-hästars och så får han bygga om den så 3 ponnyer åker på diagonalen. Men det förutsätter ju att hästdelen är tillräckligt bred och lång.

Hittills så har jag funderat på att ta E-kort, köpa en stor van (som vi då även kan bo i på meetings), och ett 3-hästars släp. Och det är kanske den bästa lösningen ändå.

Nån mer som har erfarenhet?

En snabbkoll på marknaden visar att lastkapaciteten ligger någonstans mellan 900 och ca 1200 kg. Dessutom får dessa bilar dra ca 2000kg med BE-kort. Måtten på hästutrymmet verkar vara ca 2000mm * 2000mm, om det räcker kan bara du själv avgöra.

Dom är inte heller speciellt billiga kan man konstatera.

En Ifor Williams HB510XL kanske kan vara en lösning, sen har också Fautras transporter med plats för fler hästar vet jag.

http://www.iwt.co.uk/brochures/horsebox.pdf

Detta ihop med en hyfsat krallig dragbil är ett smidigare ekipage kan jag tycka, du har dessutom nytta av dragbilen till vardags, vilket du förmodligen inte har av en hästlastbil. Jag skulle inte vilja åka och handla i en sån iaf.

Vadå.. den e väl perfect att shoppa med. :D ;) :p Man får plats med alla varorna och så kan man parkera i lastzonerna..:D

Hämtade mamma på AG Favör i hemstaden med lastbilen på väg hem från ridhuset. Hon såg hel chockad ut men jag sa att jag tänke att du ändå handlar så mkt skit så de e bäst att va förberedd..:D :angel:

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 922
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 456
Senast: Edla
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 085
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 136

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka