Bukefalos 28 år!

lastbilskort

panzy

Trådstartare
efter att ha hört rykten nu ikväll om att de ska bli mycket dyrare att ta lastbilskort till hösten så finns här nu allvarliga funderingar på att fixa det så fort som möjligt...

Ni som har tagit det: (obs, enbart C som gäller)
Hur mycket övningskörde ni? Privat/lektioner?
Vad gick det på totalt??
Svår teori? (bara 3år sen jag tog B + E så "grunden" ska väl gå fort att plugga in, men är det mycket utöver det??

Nått att tänka på??
 
Sv: lastbilskort

hej tog C kortet i höstas. körde 6 st trippellektioner( en lektion är 40 min), det är ganska normalt, du kan ju kolla på din körskola vad det skulle kosta. uppkörningen är ganska dyr oxå. Teorin var inte så svår heller, men jag kan rekomendera att diskutera med nån som redan kör lastbil om vilotider och lasträkning, själv kändes det som polletten trillade ner långt efteråt när man jobbat ett tag och det inte bara är siffror i en bok. Beror ju på lite hur bra läshuve man har, jag tog inga teori lektioner utan det räckte med datorprogram och boken. Fråga gärna mer om du undrar nåt specifikt..
 
Sv: lastbilskort

Vad kostade det?

Funderar på att ta C i år, kan köra med brorsan (kan hyra på mitt eller hans företag så det inte blir så hemskans dyrt).
 
Sv: lastbilskort

Beror ju på vart du tar, men för mig kostade det 15 000 i rena lektioner, sen är det ju lemp, hälsoundersökning, syntest, teoripaket+prov och uppköringskostnad+lån av lastbil vid uppköring så det slutde nog på drygt 20 000. håller på med CE nu, och det verkar bli billigare, eftersom man redan har köringen rakt fram, men dessto mer backning. jag har inet övningskört med nån privat utan gjort allt på körskolan.
 
Sv: lastbilskort

vad ingår det på uppkörningen?

backning osv antar jag, men hur/vad?

hur stor skillnad är det eg att köra lastbil (utan släpet) jämfört med exempelvis en lätt lastbil (B-korts)?? Enbart större bil-större svängrum el även annat som blir annorlunda...
 
Sv: lastbilskort

*en fråga till*

kommer kunna köra en hel del privat, så vad tycker du man ska öva på då??
 
Sv: lastbilskort

Backningen som du ska kunna är runt ett gathörn, eller när jag körde upp bad han mig vända på lämpligast sätt, och det var att backa i en T-korsning. Det du kan tänka på är ju såklart att ta ut svängarna, då baken på bilen genar om du svänger snävt, dessutom måste man tänka på överhänget(skåpet sticker ut ett par meter efter bakhjulen) så du även har rum för baken( tex brukar personbilar va duktiga att trängas om man ska svänga.)
Växellådan är ju lite speciell, skiljer sig ju även mellan märken, så det är ju bra om man kan vänja sig vid bilen innan man börjar på körskolan. komer inte på nåt mer nu, men fråga gärna!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 214
Senast: Wonna
·
Skola & Jobb Hur funkar det egentligen? Jag hoppade av gymnasiet efter första året och började jobba, på grund av skoltrötthet och allmänt dåligt...
Svar
3
· Visningar
2 184
Senast: DeadSerious
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 072
Senast: Meggan
·
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 166
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp