Lastning av sto och föl.

Kassiopeja

Trådstartare
Om lite drygt en vecka ska jag åka till klinik med mitt då 6 månader gamla hingstföl. Han är inte avvand då, så mamma ska också följa med. Dessutom kommer jag ta tillfället i akt och flytta båda två hem till mig, (*LYCKLIG*), eftersom kliniken ligger mitt emellan deras nuvarande och mitt stall.
Detta innebär ju att jag kommer bli tvungen att lasta båda två två gånger på samma dag och detta med rätt så minimal hjälp.

Så, min fråga lyder:
Hur gör jag enklast för att lasta dem båda?

Fölungen är van vid grimma och går att leda med grimskaft, men därifrån till att gå in i transporten enbart för sträckt grimskaft kan steget vara långt.
Stoet är normalt sett lättlastat, men om fölungen står kvar utanför så kan man ju inte vara helt säker på att hon står kvar därinne. Särskilt inte om jag måste ut och dona med fölis?
De har åkt tillsammans en gång förut (då en kort bit, mellan två stall) och då gick stoet på (efter lite trassel) och stod kvar medans min kompis höll i snöret på fölet (dvs riktade framdelen in i transporten) när två karlar mer eller mindre lyfte på fölet med "sammankopplade armar" bakom rumpan på honom.
Nu kommer jag ha hjälp av som mest två personer, men troligare bara en. Alla tips mottages tacksamt!
 
Gör som du gjorde sist, dvs tryck vänligt och bestämt in fölet först, så kommer stoet efter.
Och backa intill en dörr, eller åtminstone en vägg, så blir det minst problem.
 
Om det nu skulle strula och du behöver en person till som hjälper dig, fråga personalen på kliniken. Under min 3 veckors praktik hjälpte jag nog 5-6 personer med lastning och ibland var vi fler också. Så det är nog (förhoppningsvis) inga problem.
 
Dessutom är de snäääälla på den klinik du ska till och hjälper till att lasta.

När jag lastade sto och föl så lastade jag stoet först, som snällt stod kvar därinne medan fölis vrångade ihop totalt utanför släpet och levde en hel jävla fan. Med övertalning gick hon dock på, och alla andra gånger har hon snällt följt med mamma in i släpet.

Min erfarenhet är att stona faktiskt är ganska lugan därinne även om fölen bråkar utanför, de vet bättre än kasta sig ut och ramma fölet liksom.
 
Problemet är att jag inte har någon hjälp i stallet som vi utgår ifrån. Vid kliniken är jag säker på att jag kan få hjälp, men vi kommer att vara TVÅ som lastar "hemma".
Jag kan ju inte både vara inne i släpet med stoet och på rampen och rikta huvudet och bakom fölet och trycka på liksom? :confused:
 
Jag har aldrig behövt mer än två vid lastning av sto och föl så inte tänka pessimistiskt nu.

och som sagt, om du vill så ta en longerlina, gör en loop i änden, lägg loopen runt bakdelen på fölis så knuten hamnar vid manken, trä linan genom grimman, runt bommen och tillbaka till din hand. Då kan du mha linan både styra, skjuta på och dra. Stoet håller din medhjälpare i.
 
Kanske lasta stoet först, sedan sätta på bommen bakom hennes sida så hon står kvar och sedan hjälpas åt med fölungen. Då krävs det att man åker med mellanvägg, men är fölet så stort så är det kanske bäst ändå. Vi hade mellanvägg de sista gångerna vi åkte med sto och föl eftersom stoet tog för mycket plats, fölet fick helt enkelt inte rum annars.
Man kan ju lägga höbalar längst fram så det inte går att krypa under framtill bara.
Hoppas det går bra!
 
Men om ni två tar tag i varandras händer bakom fölet och knuffar in det, en av er håller i fölets grimskaft och styr lite, medan den andra har stoet på släp?
 
Hade säkert funkat, men.. min transport är från -73 och har inte tillstymmelse till bommar bak. :smirk:
 
Jo, det KAN ju gå.. förutom att stoet är fem år och inte så väldigt van vid att bli lastad....
Tack för tipset iaf.. så kanske man kan göra... *funderar vidare*
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 012
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 465
Senast: Sootie
·
Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
783
Senast: Eloise
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp