Lastning problem (igen)!!

Q

Qudexco

hej hej..
har för nu varande lite problem med lastningen. så fort min pålle kommer upp med framfötterna på lemmen går han över med bakdelen åt vänster! så där gör han hela tiden för när han gör så är det ju omöjligt att få in honom!
har provat med linor det fungerade till en början och gör det fortfarande ibland men han har lärt sig hur han ska göra nu. :mad: jag blir så arg på honom nästan så jag bara vill skrika rätt ut. (men vad hjälper det) det enda som hitils har fungerat är när vi backar in transporten mot en vägg så att han inte kan gå ut på vänster sidan då brukar han "ge upp" och gå in.. men hur kul är det här då från en skala 1-10 (-1000000) vi "bredar" transoprten när vi lastar (alltså flyttar mellan väggen så det blir bredare att gå in i.) men nu har jag börjat fundera på om grejen är att han tycker att det blir trångt för honom att gå in i om jag står där inne och försöker få in honom. tog nämligen longer linan och ställde mig längst fram i trensporten i går då komm han nästan genast och ställde sig. :eek: :eek: :eek:. men vad tror du? kanske har du något tips.
förutom det enda tips jag fått (nämligen att SLÅ in honom ) slår aldrig en häst och inget annat djur heller för den delen! jag har tränat ung varranan dag i ca 2 månader och bara lasta honom och sen får han stå där inne och äta och jag sitter och pratar med honom så han vet att det inte är faligt! detta har aldrig varit ett problem innan vi köpte egn transport! detta trodde ju jag länge var problemet
men vi har tvättat transporten kliniskt ren och vi har dubbel kollat den hos en "mekaniker" som pappa känner och den är helt felfri vi har även åkt i transporten själva men ingenting låter inegnting är fel!! men vad är det då!! det är en värmlands vagn år97 hur fin som helst helt fel fri och jätte ren men ändå krånglar lastningen han har "bara" åkta värmlandsvagn förut! så därför har det ingenting med stl att göra! nu vill jag ha tips! så vi slipper backa upp mot väggar överallt är så tröttsammt!!! mvh/ida
 
Varför kan han inte gå in från sidan då? Min häst gick oxå bara på sidan hela tiden, så hon fick kliva upp därifrån istället, om hon nu tyckte det var lättare :smirk:
 
hejsan!
har du provat och ta lina runt rumpan (ovanför hasen) knyta en knut på länden , dra linan från ryggen genom bett ringarna och dra in!
då kan inte hästen ställa sig men kan gå åt sidan!
annars kan du ta en longerings lina och binda den i transporten och bara vänta , går hästen åt sidan så får den göra det , och så fort den tar ett steg längre fram så spänner du linan igen då kan den inte mer än att ge upp och gå in!
detta fukar allyid på en av mina hästar som aldrig har gått in förr utan droger!!!
:idea:
 
Håller med första talaren, det spelar väl ingen roll om han vill knata på från sidan? Onödigt att bråka om en sådan "detalj".

Och om han går in när du står i transporten, be någon annan stänga?
 
Genom bettringarna? :crazy: :eek: (Lastar fö aldrig i träns som "ledgrej" utan har grimman ovanpå, är rädd om munnen på min häst.
 
Har oxå haft problemet. På mitt sto funkade inget! Förutom mat! :D Hon får all sitt kraft foder i trailern. Nu travar hon nästan in och älskar den förut hatade trailen. Vet att godis och likannde inte är den bästa metoden för att lasta hästen. Men när man börjar blir så frustrerad att man funderar på "skott i pannan" är väl de bättre än inget i alla fall. :smirk:
 
Jag lastar alltid med träns. Fast min häst går in direkt och då är det inte värre än att leda honom i tränset.

Däremot min förra häst trilskades ibland vid lastning och det var då jag kom på att jag skulle lasta i träns, i och med att man fick mer "makt". När jag tränat henne ett tag gick hon oftast också in snällt, men hade jag grimma gick hon inte in.
 
ok jag tror inte att ni/du förstår hur han ställer sig! det är OMÖJLIGT för honom att gå på från sidan det är därför han gör så!
 
genom bettrinagrna?? nej nej det gör jag då inte!! ok att jag vill att han ska gå in men skada honom tänker jag då inte göra!
 
jo godis funkar så där men det tar ju en så jävla tid!! som sagt jag brukar träna honom så han får gå in och stå i transporten och äta! men det handlar inte om att han är rädd det märks helt klart!!!
 
träns hjälper inte är lika svårt att få in honom vare sig jag har grimma eller träns på!
 
Antar att han ställer sig med baken framåt då? Försök att få honom att bara gå över lämmen, upp på ena sidan och ner på den andra. Sen försöker du få honom att stanna med frambenen uppe, och därefter försöker du få honom att gå in.

Det är lite svårt att ge råd när man inte ser hur han beter sig, men så här har jag gjort med min och det funkar bra.

Varför inte ha en kedja då om man inte kan lasta i grimma? Det har jag alltid, hon vet så väl att hon inte kan göra nåt då så jag behöver inte ens ta i den. Men om jag bara har grimskaft så vänder hon på huvudet direkt och går iväg.
 
du skriver att transporten är kliniskt ren.. kanske är det det som är problemet, hästar brukar inte gilla om det är jätterent... en tanke bara.. :bump:
 
Så gör min pålla också ibland... Går åt sidan.
Brukar alltid ha min pappa vid sidan så får han bestämt knuffa bort henne när hon gör det. :p
 
Har haft en häst som tog en timme (minst) att lasta. Det är oerhört frustrerande när man åker och tränar ett par tre gånger i veckan. Med henne fungerade ingenting, vare sig träns, linor, kedja, godis etc. Det gällde bara att få henne att förstå att hon inte fick gå bakåt eller åt sidan. Då fanns det ju bara ett alternativ kvar: framåt. Detta kräver ju att man är två och gärna tre personer när man lastar, men det funkade utan bråk...
 
han är väldigt stor så om nån knuffar på honom känns det nog ingenting nästan :angel:
 
vi funderade på om det kanske var nån lukt i transporten han inte gillade då vi inte kunde hitta något annat fel på den. vi lyfte på gummi mattan och hittade nåt svart/röd gegga som stank pyton!! så vi total rengjorde den. detta var doch innan sommaren men transporten är inte använd mer än kanske 3 ggr efetr det!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 620
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 554
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp