• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Cilla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 088

Cilla

Trådstartare
här kommer en liten historia om en man och hans teknik för att få in hästar i transporten.

varje gång hästen backar bak, så kastar någon småsten i gumen på pålla. låter kanske grymt, men det är effektivt!!!
1. hästen ser inte vart det obehagliga kommer från
2. förknippar inte det obehagliga med ledaren eller transporten.

hästen tänker mer såhär: hmmm, varför för jag obehagliga grejer i baken när jag backar? det vill jag ju inte ha, så jag slutar att backa.

ska väl kanske lägga till åxå att mannen som gjorde detta är en mycket reptekterad och duktigt hästkarl.

kanske ett litet tips för er som har problem med pållan!!!

men glöm inte att ni inte ska stänga om hästen föränn den står lugnt och stilla inne i transporten.

VARFÖR ska man alltid hitta genvägar och göra det obehagligt för hästen den inte gör som människan förväntar sig?

Jag har ingen respekt för människor som inte har tålamod och förståelse för att hästen faktiskt är ett flyktdjur med medfödd klaustrofobi. Gör hästen trygg med dig som ledare och med situationen som du försätter hästen i. Det har du igen nästa gång hästen är tveksam till något.

Det finns massor av mer eller mindre bra genvägar, men ingen leder till ökat förtroende och förståelse för hästen som djur.

Jag kan ju bara säga att hade nån gjort så på mitt hbl när han var som värst,då hade vi aldrig fått honom att stå kvar i släpet.För hans försvar var ju att backa fortare.. :crazy:

Även om man har en häst med lastningsproblem tycker jag inte att det ger en rätt att kasta småsten på den...Då kommer lastning alltid att vara förknippat med obehag för hästen, även om den "inte ser var obehaget kommer ifrån". Nej, tålamod är nog ett bättre verktyg i så fall. :devil: :devil:

Hmm, jag tycker inte det låter som någon klurig lösning för att få hästen att få förtroende för transporten. Hellre då en tränare med tålamod som får varaktigt resultat med lugn häst.

För att man vill ha en tamhäst att rida och träna med och inte en vildhäst på prärien att titta på med kikare.

varför har då inte hästen klaustrofobi för tex boxen?

Finns en bra tråd på NH där alla kommer fram till att det oftast sitter hos personen som lastar.

Men vad är "genvägar"?
Jag tycker att det allra värsta är folk som håller på och tragglar med sina stackars hästar i evighet och därmed utsätter hästen för en massa stress.
Knep som fungerar effektivt och som löser problem snabbt är mkt humanare. Inom vissa gränser givetvis.
Men att lära hästen att gå fram för tryck samt att inte backa/kasta sig bakåt på eget bevåg ser jag inte som det minsta kontrversiellt.
Att få lite grus där bak är ju ingenting mot vissa som piskar in sina hästar i släpet.

Sedan så är det ju mer än besserwissrigt att mena på att "lär hästen från början istället..." för det är väl självklart att det är det bästa men vad ska man gör om nu hästen inte är vettigt lärd från start samt har utvecklat en massa "talanger"?
Nej dissa inte andras tips som nu bevisligen FUNGERAR. Alla "träna från marken med LEDARSKAP i 100 år och sedan så kanske..." tips är helt förkastliga för man redovisar ju inget RESULTAT.

Nej då är det bättre med "så här gjorde jag och det fick det HÄR resultatet" då vet man ju att det fungerat åtminståne för den personen och sedan kan man ju välja om man vill testa det.

Så för att få en häst tam så måste man kasta grus i rumpan och andra grova grejer? Lustigt att mina hästar är så tama då som får ta sin tid och jag alltid lastar själv på mindre än en minut. T.o.m mitt föl gick in själv första gången jag lastade honom efter att ha velat gå ut första försöket (vilket han fick).

Hästar som sent i livet introduceras för inomhusliv (hästar som föds i frihet eller lösdrift t ex) har ofta svårt att slappna av i stall.

Genvägar är för mig när man hanterar symptomen i stället för att lösa problemet.

Knep som fungerar är mycket humanare. Än att traggla? Varför jämföra två ”onda ting”? Jämför istället med tålamod och inlärning. Samma sak med jämförelsen ”grus därbak kontra piska”. Jag skulle inte komma på att praktisera varken det ena eller det andra. Går inte hästen fram på min anmaning har jag ett problem som inte har med transporten att göra. Lös det istället för att kasta grus i häcken på häststackarn när den ska på transporten!

Att du anser det ”besserwissrigt” att tycka att det är bättre med en sund inlärning, får stå för dig. Om hästen inte är vettigt hanterad från början får man väl ge det hela tålamod och träning och lära om på nytt. Det tar dock just TÅLAMOD OCH TID. Något som de flesta inte är intresserade av att lägga på sin häst. Det ska fungera omgående. Det får minsann inte ta fyra gånger med lastträning, hästen ska upp på släpet NU – och tycka om det!

Fungerar? Jag anser inte att metoder fungerar om man inte löst grundproblemet. Vill man bara ha upp hästen i släpet, inte lära den något om mig som ledare – då är grus, pisk, linor och annat jox en god lösning. Tränar man ledarskap i 100 år måste man nog se över sin hästkommunikationskunskap.

Att saker och ting fungerar för ett ekipage är en sak. Att sedan tillämpa den metoden på nästa ekipage, det kan bli ungefär hur fel som helst. Om man utgår från hästen och inte människan, lär sig hur hästar fungerar – då har man en chans att hitta bästa lösningen för varje individ. UTAN att behöva prova sig fram. När man provat och förkastat linor, grus, kvastar, lastning med huva, lastning direkt från stallet etc då har man ofta en väldigt nervös och olycklig häst. Då är det svårt att förklara att människan faktiskt kan vara en god och värdig ledargestalt att hysa förtroende för.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem... 2
Svar
21
· Visningar
2 906
Hästhantering Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon...
Svar
17
· Visningar
5 148
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 560
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Som rubriken lyder, hur hade ni på bästa sätt förberett denna häst inför resa? Det är min islandshäst det handlar om, helt... 2 3
Svar
59
· Visningar
5 175
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V