Lastningsmetoder.

Sv: Lastningsmetoder.

Jag säger precis som alla andra: Ändra inte på ett vinnande koncept!

Jag är övertygad om att varje relation häst-människa är unik eftersom vi alla är olika. Det som funkar i ena fallet funkar därför inte alltid i ett annat fall. Det gäller både om man "byter häst" eller "byter människa". Din kompis kanske lastar bäst utan linor, men det spelar inte så stor roll eftersom det är du som ska lasta din häst och inte hon.
 
Sv: Lastningsmetoder.

Jag kan bara hålla med alla andra här. Varför ändra på något som funkar bra för dig och din häst.

Min ena häst kan jag lasta själv om det kniper. Lägger en lina runt bommen och skickar in henne. Ibland får jag hålla emot lite om hon vinglar och vill backa. Lägger fast bommen och stänger luckan och går runt och sätter fast henne. Är min dotter med så leder hon in hästen medan jag kan lägga en hand lätt på rumpan.

Den andra hästen, egentligen min dotters, kan jag inte lasta själv. Personkemin stämmer inte mellan oss. :( Men hon följer dottern in hur lätt som helst. Men bara om jag inte är närvarande. Jag får gå in i stallet eller gömma mig bakom bilen eller nåt. Bara jag inte tittar på. :confused: Nu kan det kanske bero på tonårshormonerna från dottern som spökar. Jag har aldrig fått försöka själv.

Från början var hon fruktansvärd att lasta. Stegrade och var som förbytt. Men vi fick tipset om linan runt bommen och då gick det plötsligt bra. Hon är av den sorten att hon blir superstressad och då låser hon sig helt. Som tur är är hon en liten islandshäst, så det är inget stort format till häst att jobba med.
Dottern har lastat henne själv och fått sin pappa som är helt okunnig med hästar att köra till träningar.

Så jag säjer det igen, fortsätt som du gör. Ingen känner din häst bättre än du.
 
Sv: Lastningsmetoder.

Så länge hästen är lugn och fin, går in och står still kan man inte prata om stress. Du har funnit en bra väg som funkar för dig så kör på den. Som du säger själv, du jobbar ju på att även låta linorna försvinna så småningom.

Jag har en häst som blir tokstressad av linor men det beror på att folk inte begrep bättre när hon skulle levereras hem till mig...hon hade sår i hasorna efter linorna:crazy:
 
Sv: Lastningsmetoder.

Hakar på denna tråden med en fråga inom området

Jag har en väldigt speciell dam här hemma. Hon är totalt cool ena sekunden och nästa totalastressad.

Tycker INTE om att stå uppbunden och kastar sig ibland upp på bakbenen när det inte passar damen..
Hon har inte åkt transport på snart 3 år. Å då va det inget större problem att lasta henne. MEN nu vet jag om hennes nojjor när det gäller att sitta fast osv..

Jag har lirkat in henne i transporter å stått en stund där och mumsat kornkross. Frågan är HUR ska man våga stänga och binda fast henne?? Hon är INTE konsekvent för 5 öre i sitt stressbeteende.
Å nej hon har INTE ont någonstans ..

Anna-Carin
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 094
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 482
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 644
Senast: Ninnurur
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 526
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp