Lastningsmetoder.

DeCloe

Trådstartare
Igår diskuterade jag lastning med en vän till mig som tyckte att vi gjort hel fel när vi lastat min häst.
När jag fick hem min häst var hon i stort sett omöjlig att lasta och vi har jobbat oerhört mycket på det eftersom jag har ett stort behov av att kunna transportera henne. (har inget ridhus hemma och vill kunna träna vintertid o.s.v.).
I början kunde vi hålla på i timmar men nu tar det max 1-2 minuter att lasta henne.
Vi började utan linor eller någonting för vi ville att hon skulle gå in utan och så var vi rädda för att hon skulle bli rädd om vi försökte "pressa" in henne.
En dag när vi skulle hem från en träning så bestämde hon sig helt enkelt för att hon skulle inte gå in alls.
Vi höll på och tragglade i över en timme när min tränare kom och sa att vi skulle prova med linor...
Vi tog en lina på varje sida och då tog det cirka fem minuter att få in henne.
Sen dess har vi tagit linorna från början för att undvika "det eviga tragglandet" och för att hon ska gå in första gången och inte 42:a.
Det har gått bättre och bättre och nu har vi en lina som bara ligger på backen på ena sidan för att "markera" och en spänd lina på ena sidan.
Allting går väldigt lugnt till när vi lastar henne och har alltid gått väldigt lugnt till för att undvika i största möjliga mån att hon blir stressad o.s.v.
Nu går hon alltså utan tvekan och helt avslappnat in i transporten men vi använder som sagt fortfarande en lina för att undvika "tragglande", för vi anser att hon helt enkelt ska rakt in i transporten med en gång, då vi anser att hon blir mer och mer stressad och avtrubbad av "tragglandet".
Men min kompis å andra sidan menade att med linor (oavsett hur man använder dom) blir hästarna stressade och känner sig tvingade att gå in, att dom inte har någon "flyktväg".
Jag har sett många lastningsmetoder då hästar blir stressade (mest p.g.a. att människorna omkring dem blir stressade) när man tar till pisk, vinchning o.s.v.
MEN har inte upplevt att min häst alls blivit stressad av linorna utan snarare tyckt att det varit skönt att bli lite "instyrd" i transporten.
Hon anser alltså att man ska traggla tills hästen går in utan hjälpmedel som linor o.s.v. (vilket jag iofs kan hålla med om till viss del) medan jag gärna tar till linorna för att undvika "tragglandet".
Vad tycker ni, vem har rätt? Och hur har/hade ni gjort med en svårlastad häst?

Väldigt väldigt fin bild ( :D ) som visar lastningen:

5257738.jpg
 
Sv: Lastningsmetoder.

Det fungerar ju för dig och din häst. Varför då göra på något annat sätt? Jag är väldigt emot tragglandet när man ska lasta hästar. Hästen ska in, basta! Jag förstår inte dem som håller på i flera timmar och är nöjda när hästen har en fot på lämmen. Hela hästen ska in och luckan ska stängas, inget annat fungerar om man vill köra hästen. Om det då fungerar med linor, så är väl det OK? Jag tror att när man tar fram linorna så fokuserar även människorna på det som ska ske, dvs att hästen ska in i släpet. Linorna är till hjälp för människorna lika mycket som till hästen. Med linorna markerar man att det är allvar. Se för övrigt mitt svar i den andra tråden om lastningstips.
 
Sv: Lastningsmetoder.

Fin, mkt uttömmande teckning.

Ditt sätt att lasta fungerar för dig och hästen. Varför ändra på något?
Personligen vill jag bara ha hästar som går på utan medhjälpare, så lätt att en tioåring fixar det.

/P Döben
 
Sv: Lastningsmetoder.

Precis vad jag menar.
Ser inte alls tvånget med linorna, hästen har massor med flyktvägar och alternativ till att gå in i transporten.
Hon gör det ändå och då måste det ju vara bra?!

PalteDoben: På sikt ska jag fixa att lasta henne själv, det är målet.
Vi använder ju linorna mindre och mindre så det känns inte som ett omöjligt mål! :idea:
 
Sv: Lastningsmetoder.

Tycker att det är helt ok att använda linor. Min häst va väldigt svår lastad. Han gick in men kastade sig ut lika fort. Inte en chans att hinna sätt upp bom bakom. Han blev väldigt stressad av detta ut och in i släpet. Sen tog vi linor, två stycken som vi korsar bakom honom. Vi drar inte utan håller bara imot om han går bakåt. Det fungerar jätte bra. Han går nästan rakt in i släpet.
Jag tycker att det är bättre att använda hjälp medel om det fungerar, så man slipper trassla med hästen.
Mitt mål är ju att så småningom kunna lasta honom utan linor. Vill kunna få honom att gå in utan lina.
Min förra häst räckte det med att man hängde ett grimskaft så gick hon rakt in (kunde även lasta henne själv) men tog man bort grimskaftet så började hon att tjafsa, så jag lät det hänga där.
Så fortsätt du med linorna om det fungerar bra.

MVH
Russin8
 
Sv: Lastningsmetoder.

Om det fungerar med linor så är det klart du har gjort rätt!
Vår första häst krånglade lite i början när vi skulle lasta - med linor gick han på direkt. Vi använde dem några gånger och slutade sen med dem och han går alltid på ett släp när och var som helst.

Min andra häst fungerade INTE linor på - han blev skitstressad av all slags press. Där fick jag köra den långsamma "tålamodsmetoden" och vänta ut honom och berömma varje litet framsteg.

Min nuvarande häst har jag haft sen hon var 1,5 år. Vi har helt enkelt bara lastat. Inga problem eller diskussioner överhuvudtaget någonsin med henne.

Det som fungerar på hästen är rätt sätt att lära lasta!
 
Sv: Lastningsmetoder.

Tycker att du ska stänga öronen för kompisens sk goda råd och tyckande! Du har hittat en lugn, skonsam och fungerande metod - fortsätt med den.

Jag har en häst som har varit mycket besvärlig, och som ofta har nerverna utanpå i transporten och det enda som har funkat är just linor. Jag har t o m haft dressyrtränare ( läs rutinerat folk ) som börjat vifta med kvast och hojta för att "hjälpa till" och jag gjorde misstaget EN gång ( p g a överdriven respekt för överheten ) att låta tränaren "hjälpa till" vilket innebar ett bakslag för både oss och hästen som höll i sig i flera veckor.
Hästen var då 3,5 år och är nu 7 år. Under de här åren har min man hjälpt mig med lina och att stänga bakom oss, det har tagit från början en timme, sen har det kortats ner till typ 1 minut och nu de senaste månaderna - ingen lina alls.

Händer det att hästen tvekar så räcker det med att man typ harklar sig så går han och det beror inte på att vi har hotat, varit stygga, traggat upp honom utan för att vi har hållit fast vid den metod som fungerade bäst, struntat i vad andra tyckt och tänkt och voilá, nu har vi en lättlastad och lugn häst.

Fin teckning förresten:D
 
Sv: Lastningsmetoder.

Fungerar metoden bra för dig och din häst och du alltid har möjlighet att få hjälp när du lastar - så fortsätt så som du gör.

För mig skulle det inte funka, av den enkla anledningen att jag alltid måste lasta själv. Jag har därför tränat mina hästar att gå på själva - jag står utanför och sänder in dem. Detta innebär dock inte att jag har hållit på med en massa "tragglande" för att få dem dit, utan snarare att jag har jobbat dem mycket för hand i andra sammanhang. De har lärt sig vad orden "fram", "stanna" och "back" betyder.

Det är en stor fördel att kunna lasta ensam!
 
Sv: Lastningsmetoder.

Funkar det för dig är det bra!
Jag vill kunna lasta själv så man slipper vara beroende av ngn annan. Jag tar en longerlina och lägger över bommen och står sen bakomhästen och har spö i högerhand, bara för att markera att dit ska man inte och linan i vänster, sen styr jag in honom, stäger bommen och luckan och sen går fram och sätter fast honom. Sen får han en näve havre som belöning när allt är klart. "Går jag in där får jag ngt gott". Det har funkar jätte bra för mig.
/Lina
 
Sv: Lastningsmetoder.

Antagligen känner du din häst bättre än vad din kompis gör, och om linor funkar - varför ändra?
 
Sv: Lastningsmetoder.

Varför ändra på något som fungerar?
Men naturligtvis är det ju bra om man kan lasta själv.
Min funkade jättebra att lasta med en lina som stöd ett tag + dually halter (monty roberts grimma) men sen bestämde han sig för att trilskas o jag kom på att han verkade ogilla att ha någon bakom sig o blev stressad av linan så medhjälparen fick bara vara passiv o han gick in som ingenting utan lina o MR-Grimman o sist lastade jag honom ensam. Så ett litet tips är att träna ensam nångång när du inte ska iväg för att kanske komma på hur din häst vill ha det, det går kanske att lasta ensam utan att behöva traggla ;)
 
Sv: Lastningsmetoder.

Min andra häst blir oxå stressad av att ha någon bakom sig o fungerar bäst om jag lastar honom ensam med longeringslina runt bommen när jag går ut o stänger (obs. vinchar inte in honom utan har bara linan som en påminnelse att han ska stå kvar när jag stänger)
 
Sv: Lastningsmetoder.

En av mina hästar fungerar perfekt vid lastning , hon går rakt in OM vi lägger två linor på marken och OM en person lyfter en av dom lite.

Lugnt och avstressat går hon in.

Lägger därför alltid ut linorna. Enklast så.

Varför ändra på ett vinnande koncept?
 
Sv: Lastningsmetoder.

Om det funkar för dsig och din häst så varför ändra på det bara för att nån annan säger så?

Min har gått från att vara extremt svårlastad till att vara lite krånglig. Han funkar däremot inte med linor, ingen orkar hålla emot..
 
Sv: Lastningsmetoder.

Jag tycker linor är mycket bra!
Har en 3,5 åring som för knappt ett år sen började krångla när vi skulle lasta henne och köra henne till inridning. Innan dess hade jag lasttränat flera gånger och det hade gått hur bra som helst, men denna gång blev hon rädd av nån anledning och slängde sig bakåt innan vi fått upp bom eller lucka och eftersom jag hade backat till vid satlldörren lyckades hon slå i huvudet ovanför stalldörren och fick ju panik. Hon skulle helt enkelt inte in i transporten igen och denna normalt kolugna unghästen stegrade sig och härjade. Nåväl, med lugnande, linor och grannars hjälp så mer eller mindre lyfte vi in denna halvblodsdam in i tralier.
Sen har vi övat och övat. Länge hade vi linor kvar (på slutet var de mest en markering och användes egentligen inte). Nu kan vi med två pers och en havrehink lasta henne på mindre än 5 minuter. Målet är att jag ska kunna lasta henne helt själv sen, för att ha lättare att åka iväg och träna. Men jag vill skynda långsamt så att det inte blir några bakslag. Så behåll du dina linor så länge du känner att du behöver dem! ;)
 
Sv: Lastningsmetoder.

Fungerar metoden bra för dig och din häst och du alltid har möjlighet att få hjälp när du lastar - så fortsätt så som du gör.

För mig skulle det inte funka, av den enkla anledningen att jag alltid måste lasta själv. Jag har därför tränat mina hästar att gå på själva - jag står utanför och sänder in dem. Detta innebär dock inte att jag har hållit på med en massa "tragglande" för att få dem dit, utan snarare att jag har jobbat dem mycket för hand i andra sammanhang. De har lärt sig vad orden "fram", "stanna" och "back" betyder.

Det är en stor fördel att kunna lasta ensam!

Den metoden använder jag också, jag är oftast ensam i stallet när jag ska iväg, så då är det viktigt att kunna lasta hästen själv. I början var han svår att lasta, vi var tre st och använde lina. Men jag gav mig sjutton på att han skulle kunna lastas själv. Hur gjorde jag då? Lärde in ett kommando, blev "Gå in" genom att använda kommandot när jag skickade in honom i boxen, i stallet och hagen. Han upptäckte ganska fort att kommandot "Gå in" ledde till något positivt. Sen testade jag kommandot en gång när vi skulle lasta, och visst traskar hästen snällt in.

TS: Jag tycker du gör helt rätt, det är ett stressfritt sätt att lasta hästen och det fungerar, fortsätt som du gör!
 
Sv: Lastningsmetoder.

Igår diskuterade jag lastning med en vän till mig som tyckte att vi gjort hel fel när vi lastat min häst.
När jag fick hem min häst var hon i stort sett omöjlig att lasta och vi har jobbat oerhört mycket på det eftersom jag har ett stort behov av att kunna transportera henne. (har inget ridhus hemma och vill kunna träna vintertid o.s.v.).
I början kunde vi hålla på i timmar men nu tar det max 1-2 minuter att lasta henne.
Vi började utan linor eller någonting för vi ville att hon skulle gå in utan och så var vi rädda för att hon skulle bli rädd om vi försökte "pressa" in henne.
En dag när vi skulle hem från en träning så bestämde hon sig helt enkelt för att hon skulle inte gå in alls.
Vi höll på och tragglade i över en timme när min tränare kom och sa att vi skulle prova med linor...
Vi tog en lina på varje sida och då tog det cirka fem minuter att få in henne.
Sen dess har vi tagit linorna från början för att undvika "det eviga tragglandet" och för att hon ska gå in första gången och inte 42:a.
Det har gått bättre och bättre och nu har vi en lina som bara ligger på backen på ena sidan för att "markera" och en spänd lina på ena sidan.
Allting går väldigt lugnt till när vi lastar henne och har alltid gått väldigt lugnt till för att undvika i största möjliga mån att hon blir stressad o.s.v.
Nu går hon alltså utan tvekan och helt avslappnat in i transporten men vi använder som sagt fortfarande en lina för att undvika "tragglande", för vi anser att hon helt enkelt ska rakt in i transporten med en gång, då vi anser att hon blir mer och mer stressad och avtrubbad av "tragglandet".
Men min kompis å andra sidan menade att med linor (oavsett hur man använder dom) blir hästarna stressade och känner sig tvingade att gå in, att dom inte har någon "flyktväg".
Jag har sett många lastningsmetoder då hästar blir stressade (mest p.g.a. att människorna omkring dem blir stressade) när man tar till pisk, vinchning o.s.v.
MEN har inte upplevt att min häst alls blivit stressad av linorna utan snarare tyckt att det varit skönt att bli lite "instyrd" i transporten.
Hon anser alltså att man ska traggla tills hästen går in utan hjälpmedel som linor o.s.v. (vilket jag iofs kan hålla med om till viss del) medan jag gärna tar till linorna för att undvika "tragglandet".
Vad tycker ni, vem har rätt? Och hur har/hade ni gjort med en svårlastad häst?

Väldigt väldigt fin bild ( :D ) som visar lastningen:

5257738.jpg


Jag tycker att du gjort rätt. Det är viktigt anser jag att man får in hästen i kärran utan att det tar för lång tid. Givetvis skall man inte tvinga in en skärrad häst, men när det fått nosa och titta lite och är någorlunda lugn och trygg, så är det dags att gå in. Man tar till det tvång som krävs (utan våld). Det låter ju alldeles utmärkt att det gått framåt. Du kommer säkerligen att kunna lasta även utan lina där snart och utan att det tar några minuter alls. Bra gjort!

Hälsning Maja
 
Sv: Lastningsmetoder.

min pålle kan stå utanför transporten och vägra gå in! sätter jag upp linor på båda sidor går han in utan några som helst problem! tycker inte det e fel att använda om det inte skulle vara så att hästen inte klarar av det, psykist...
 
Sv: Lastningsmetoder.

jag tycker att du ska göra som könns bra för er båda. min häst använder jag linor på när jag inte har tid med krångel.

men han kan gå in själv men han vill bråka lite förs så att han kanske skulle slippa tror han mne det skulle han aldrig få.

ock det är ju oxå en van en dag kanske han går in utan att du har linor. det är ju bara att prova men om han krånglar så är det ju bara att såtta dit linorna i gen.
 
Sv: Lastningsmetoder.

Att du inte ens behöver korsa linorna bakom hästen eller att den känner dom mot benen är ju bara ett tecken på att hon bara jävlades och vet att om hon inte går in så kommer dom spännas och hon tvingas in ändå. Hade hästen vart uppenbart skräckslagen för att gå in hade inte linor funkat över huvud taget. Slår vad om att du inte ens kommer behöva linor alls i framtiden! Snabbast = minst stress = bäst för hästen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 094
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 533
Senast: SiZo
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 482
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 644
Senast: Ninnurur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Melatonin
  • Var vill vi bo?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp