Bukefalos 28 år!

Lastningsproblem, tips önskas...

ylvalill

Trådstartare
Min häst har aldrig varit speciellt förtjust i att åka transport. Hittills har det dock alltid gått att övertala honom att åka med men jag tycker det blir värre och värre... :crazy:

I början när jag fick honom så var han rädd för att bara gå i närheten av transporten. Jag har dock kommit så långt med lastningsträningen att han inte är rädd för transporten längre. Ett tag gick han på transporten snällt men slängde sig sedan av när han precis hade kommit in. Detta problem löste vi genom att lägga en lina runt rumpan på honom och med hjälp av den hindra honom att gå bakåt (vi drar inte i den, bara håller emot om han försöker gå bakåt). Detta fungerade jättebra ett tag, han gick rakt på (nosade lite på rampen och så först...) och stod stilla inne i transporten men sen kom han på att om han inte ville gå på så var det bara att gå på sidan av lämmen (alltid åt vänster) och vända sig så att han står med rumpan mot bilen och nosen bak, åt rampen till. Det fungerar inte att ha en lina eller liknande på den sidan för då slänger han sig rakt på den.

Jag vet att de metoder vi använt för lastning hittills (med linor osv.) säkert inte är det mest idealiska men jag har helt enkelt ingen aning om hur jag bör tackla problemen. :confused: Behöver därför tips på hur jag skall jobba med honom för att han skall tycka det är ok att bli lastad. Tror inte att det är själva lastningen som han inte gillar egentligen utan det att han blir instängd ensam och "själva åkandet" som han inte gillar.

Har testat att lasta i en transport med dörrar i stället för ramp bak och det gick bra eftersom han där inte har samma möjlighet att "gå vid sidan", tyvärr har jag inte råd att köpa en sån transport och det finns inga att hyra häromkring...
 
Min häst var helt omöjlig att lasta, så jag provade med det här:
Led hästen så den får nosa på rampen. Gå gärna på med framhovarna fast gå INTE längre. Sedan går du av och går bort från transporten, sen försöker du igen. Så håller du på i en stund. Sen (om det går) så går du in i transporten och ger hästen något gott, ev binder fast och stänger luckan, efter en LITEN stund så lastar du ut den och släpper ut den i hagen igen.
OBS!!! Muta INTE med havre eller godis. Beröm när hästen är inne i transporten...
Ha INTE bråttom med den här övningen.
Med den här övningen tog det ca 20 min för min häst att gå in i transporten och hon var helt olastbar innan!!
 
Glömde skriva det viktigaste: Ha en tunn grimma (repgrimma).
Du ska alltså försöka "dra" in hästen. Den kommer ev stanna. Men så fort den tar ett steg åt önskat håll så släpper du efter. Det är viktigt att du släpper i rätta hundradels sekund. Kastar den sig eller liknande, så gå en runda med den. En häst är lat så den vill göra så lite jobb som möjligt!
Hoppas att jag fick med allt och att jag skrev så du förstår :bump: :bump:
 
De flesta hästar som är svårlastade,
är rädda för själva åkandet.
Det är mycket viktigt att köra mjukt,
en bra måttståck:tänk att du har nästan en full skål vatten på instrumentbrädan,du ska köra så mjukt att inget rinner ut,då har hästen åkt bekvämt.
 
har du prövat att vända transporten mot stallet ? Så att hästen går på mot stallet ?

Kämpade med min häst i 5 timmar , tills ja fick det tipset, och hon kick rakt in i transporten. ;)
 
Du kan ju göra som några jag känner till.. snurra med ett jävla rep i ett par timmar och när sen inte det funkar- sätt på ett Stigbett och ryck/dra så du får in hästen på 10 min.. sen att man faktiskt kan slita av underkäken på hästen.. ja det är ju inget att bry sig om för (citat): "ja går inte hästen att lasta så är det ju lika bra att slakta!"... :mad: :mad: :mad: :mad: :smirk: :( :crazy:


:bump:
 
Det har jag inte testat, har hittills ställt upp transporten så att det ska vara lätt att åka iväg när man väl har fått på hästen, slippa vända och trixa... Men det kanske är värt ett försök? :confused:
 
Jag kör VÄLDIGT försiktigt med transport, har svårt att tänka mig att det skulle gå att köra mycket lugnare. Enda som jag kan tänka mig är att det nog skulle bli bekvämare för honom i ett boggisläp, men tyvärr finns det inga sådana att hyra häromkring... :crazy:

Har också märkt att det blir viss skillnad att lasta om han "gången innan" åkte i en transport med bra fönster framtill. Uppenbarligen upplever han resan som mer positiv om han kan se ut under tiden.

Om man ändå hade haft råd att köpa en egen transport... :crazy:
 
Tömkör hästen in i transporten! är den inte van vid att tömköras så sätt två linor på sidan om transporten ta linorna (längst ut på dom så du inte blir sparkad) och slå till (börja löst sen hårdare) först på ena sida sen på andra. ge hästen pauser då och då! Lägg aldrig linan bakom rumpan utan slå bara på sidan - du måste vara tuff och snabb i dina komandon. Sen har du lastningen löst på 30 sek i fortsättningen. såvida du inte har en häst som reser sig väldigt mycket - då krävs mycket arbete vid hand - fram, backa, sida, fram osv tills han följer dig som sin ledare. Lycka till // Inie
 
ja, det tycker jag att du skall pröva :)

det är iallafall värt ett försök , sen är det ju bara att hoppas på att hon går på det ;)

lycka till !
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 101
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 618
Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
2 847
Senast: kryckan
·
Hästhantering Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp