Lasttränings tips till behövande!

Rhodugune

Trådstartare
Jag vill skapa en tråd för oss som börjat transportträna sin unghäst eller har en häst som behöver "läras om", där vi kan ge varandra tips och råd hur hur vi kan gå tillväga för att träna på bästa och säkraste sättet.


Min historia är denna:
För jag har fått börja att lastträna min 7-åring igen, det var inga problem att lasta henne fram tills nu.
Jag lasttränade henne som föl, inga problem där, och hon har åkt en del transport genom åren och det har fungerat bra.

Men nu har hon stått på samma ställe i två år och jag har inte behövt åka någonstans så under den tiden, så hon har inte blivit lastad en enda gång.
Jag hade mina funderingar på att låna en transport och lasta bara endå, men det blev aldrig av, dumt nog. :o

Men i somras blev det dags att åka transport till ett annat sommarbete, hon gick efter ens stund övertalande gick hon försiktigt upp på rampen, men då kommer katten utfarande från under rampen och hon slängde sig av i panik.

Sen var det stop, hur jag än lirkade kunde jag inte få stackars lilla hjärtat att ens sätta hoven på rampen.

Jag har haft en NH-tränare som hjälpt mig i helgen, och han kunde inte få henne att mer en sätta tån på rampen, trots att han testade i ca 1h 30min.
Han har gett mig rådet att börja miljöträna henne att gå på alla möjliga konstiga saker, brädor, stenar, stubbar, pressening m.m. innan jag börjar med själva transporten.

Så igår började vi med att träna att gå på några uteplattor i cement 3dm x 3dm jag lagt in i paddocken.
Hon klev över dem utan problem, och jag varvade ledövningar med att gå över plattorna, till hon klev över utan att bry sig.
Till sist stannade jag henne så hon stod med en platta under sig och backade henne så att hon stod med först en framhov och sen den andra på plattan.
Där fick hon stå en stund medans jag berömde henne och smekte henne på halsen. :love:
Jag ska se om jag kan ta några bilder idag för att visa hur det ser ut också.

Vi funderar att så småningom ta loss den lilla rampen fram, så att hon får träna att gå på den när den ligger på marken. Det tror jag är en bra idé. :idea:

Så kom gärna med råd och tips på hur ni har gjort eller gör. :banana:
Bilder vore kul, att också få se hur ni jobbar. :bump: :laugh:

Kram, Maya och Roisin
 
Sv: Lasttränings tips till behövande!

för mig är det tvärtom kan man säga..Nu under sommaren har jag och min häst (5 åring) åkt runt ganska mycket. har alltid varit lättlastad under de 7 månader jag har haft honom fram tills förra veckan när vi skulle åka hem ifrån en träning då han tvärnitade framför transporten och vägrade gå in tills vi tog linor och då gick han in utan problem. Någon som vet varför?
 
Sv: Lasttränings tips till behövande!

för att testa kanske?

min gammla häst har jag gett upp hoppet om att kunna lasta utan problem. Han är 18 år hur vi än har gjort så finns det inget som gör att han lättare går in i transporten efter 8 år med hästen så känns det som om att det inte finns någon möjlighet då jag inte har några mer saker att pröva.. visserligen har han blivit lite bättre men bråkar fortfarande och det kommmer aldrig försvinna.

Han välte med transporten när han var mindre..
 
Sv: Lasttränings tips till behövande!

Jag tror också att det kan vara att han testar, särskillt om du vet om att det inte hänt något speciellt.
 
Sv: Lasttränings tips till behövande!

Stackars häst, inte konstigt att han är misstänksam, han är inte dum som är det heller. :idea:
 
Sv: Lasttränings tips till behövande!

Tips!

Skilj på att transportera och last-träna en häst. De få gånger hästen transporteras för att den måste någonstans kan man inte räkna som träning då det ofta ligger tidspress och stress i luften.:cool: Träna när ni inte ska någonstans, ofta!

Det bästa är ju, om man har en transport hemma, att göra det till ett dagligt inslag. Man kan kanske gå in där på måfå, ge hästen en morot och klia den..eller ge det eventuellt dagliga kraftfodret där.....positiva upplevelser.:love: Om man inte har möjlighet att köpa en körduglig transport kanske man kan hitta en riktigt gammal för en mindre peng som man ställer av och bara använder för själva träningen..dock viktigt att golv och liknande är i säkert skick. Alternativt kanske man kan köpa en bättre och dela med någon/några man känner.

Även om hästen har gått på bra en längre tid kan den få bakslag. Jag tror att det som ofta har hänt här är att man slutat träna hästen och endast övergått till att transporterar den. Detta för att den börjat gå in bra eller gjort det under en längre tid.

Med tanke på att hästar är klaustrofobiskt lagda:eek: och transport-träning därför ofta upplevs som ett stort problem finns det ingen anledning att sluta träna hästen inom detta område oavsett hur duktig den blir. Om du uteslutande transporterar hästen är det samma sak som att du varje gång kräver att han ska nå topp-resultat. Små negativa saker kan ske,:crazy::o:cry: i samband med lastningen, miljön runt och under själva körningen som människan inte ens uppfattar. Dock samlar hästen på sig dessa negativa intryck/ händelser och den positiva/ neutrala inställningen den kanske från början hade till lastningen försvagas efterhand. Träningen stärker hästens självförtroende då den alltid kan ske i lugn och ro och med olika kriterier.

Om man jämför fysisk träning med psykisk/ mental fungerar de ganska likartat.
Exempel: Du tränar din häst på att galoppera väldigt sakta. För detta krävs oerhörd styrka. Du planerar därför upp ett träningsprogram med stärkande övningar såsom tex öppnor, slutor, övergångar osv. Tillslut går det riktigt bra! Du slutar därför helt med de stärkande övningarna. Efter ett tag börjar det gå sämre. Hästen faller ur den krävande galoppen och börjar trava.

Detta tycks väll kanske inte vara så förvånande eftersom det är en fysisk övning och muskler är färskvara, men psykisk träning fungerar likadant, speciellt när hästen ställs inför något den från början är rädd/känner obehag inför. Man måste då med jämna mellanrum fylla på med lite positiv träning/inslag.:D

Se på transporträningen såsom med ridningen, sätt upp olika mål, ha fantasi! Träningen behöver inte endast vara att gå in och ut. Den kan också vara att gå runt, backa upp, springa in, smyga in, att gå in med människa eller gå in själv, backa in själv. Med huvudlag eller helt utan utrustning. När man kan detta kanske man kan göra samma saker men med en presenning på ryggen..som sagt bara fantasin sätter gränser. Givetvis får ni mycket mer ut av detta än bara transportträning, ni stärker även er relation, allmänna självförtroende samt har roligt. Det är nog det viktigaste, att ha roligt! Sätt upp små mål som är lätta att nå och skratta högt åt alla misstag! :rofl:

Som effektiv träningsmetod föreslår jag klickerträning som är ett oslagbart redskap för att få en positiv och tydlig kommunikation. Hästarna tycker dessutom det är oerhört roligt och vill aldrig sluta träna.

Vore kul att höra om fler övningar man kan utföra i eller runt transporten!
 
Sv: Lasttränings tips till behövande!

Ne känner därför att vi tar transoprt när det kommer vill inte bråka har som sagt blivit bättre men tvivlar starkt på att han kommer bli helt bra även med all träning i världen..
 
Sv: Lasttränings tips till behövande!

Jag ska börja träna min unghäst att åka transport. Någon som har bra tips på hur man ska gå tillväga? Hon har varit inne i transporten men vi har inte stängt bakom än.
 
Sv: Lasttränings tips till behövande!

skramla och rassla med bommar och dylikt så att hon vänjer sig vid ljudet när hon står i transporten. om hon backar ut så låt henne göra det och skicka sedan in henne på en gång igen. Se till att hon är helt trygg och lugn inne i transporten innan du stänger luckan.
 
Sv: Lasttränings tips till behövande!

Efter att ha lasttränat vår 5-åring hela vintern och våren med klent resultat, fick vi tips att prova ett släp med fronturlastning.
Hästen har inte varit rädd för att gå på rampen, men ville inte stanna kvar i transporten så vi kunde stänga om den.

För oss blev fronturlastning lösningen:banana::banana::banana:

Vi har fortsatt träna regelbundet.
Först bara gå igenom transporten. Sedan stanna inne i den en stund.
Och till slut börja stänga, först bakom (för hon backade snabbt ut så fort någon rörde något bakom henne tidigare) och sedan framför.

Nästa steg är att lasta hästen utan att öppna fronten.
 
Sv: Lasttränings tips till behövande!

Klickträna din häst:)

Jag har en 4 åring som jag fick börja klickträna då han inte tycker om att han håller på med hovarna(problem vid hovslagning) Och när jag börja lastträna honom(bara åkt buss 2-4 gånger innan) så använde jag mig av klicken och det har fungerat jätte bra:laugh: om det är för klickens skulle eller inte vet jag ju iof inte men tror det då han är en häst med mycket nerver.

Fick i alla fall in honom helt(utan o stänga) på tredje gången jag tränade. Vi har front urlastning så tar ut honom den vägen nu, käns lugnast men skall börja lasta bakåt oxå.

Annars så tycker jag att man kan bara visa hästen transporten tex om någon skall åka o deras transport står öppen, gå bara förbi o låt din lukta på luckan o så. Gå där det är läskiga saker o få hästen att lite på dig, jag har tränat min med att dra ikea påse på han o det går nu bra, var lite läskigt i början.

Sen så fins det hästar med klaustrofob, har haft en tyvärr, han gick det bra att köra i buss.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 967
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 573
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Jag har en häst som tidigare varit svårlastad på så sätt att hon inte ville stanna kvar inne i transporten. Hon har gått in, för...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp