*Gotlandsrusset*
Trådstartare
Lasttränade min häst igår och dum som jag var så slutade jag inte efter första gången hon gick på. Börjarde klockan nio på kvällen att ta in hästarna, borstade den som ska lasttränas och satte på skydd. Tog med henne ut och visade transporten. Hon blev genast jätte stressad. Jag var coollugn, bara stod vid hennes sida och lät henne i sin takt titta och lukta på transporten. Allt gick jätte bra tills jag bad henne ta ett steg, hon slänger sig på vänster. Jag backar henne och gör ett nytt försök, efter en halvtimme följer hon med upp på lämmen. Massa beröm, ber om ett steg till hon hoppar av lämmen åt vänster vilket resulterar i fina bränmärken i min hand av grimskaftet. Jag hade bestämt innan att hon skulle få mat när hon väl gick in och tillslut (efter en timme ca) så gick hon hela vägen in. Fick mat, beröm och jag kliade henne. Sen backade jag ut henne och lät henne äta lite gräs. DUM som jag är så bestämde jag mig för att en gång till ska hon in, sen räcker det. Denna gången har hästen bestämt sig (trots att hon fick beröm i transporten) att transporten är fruktansvärd och jag tänker ALDRIG gå in där igen. Vi försöker med allt, till slut hämtar vi linor. det går bra en stund, sen slår det över och hon bara prejjar allt. skiter i mig och min pappa. Vi gav upp och körde intill transporten intill stallet. hon försöker hoppa över länkarna
. Vi tar bort länkarna och placerar pappa där, vad gör hon då, jo vänder sig från transporten... vi provade med allt (icke våld) muta, vänta ut henne, linor, allt men hon stod där som en tjurig tant. Pappa provade även med att bara visa henne spöt (ej slå) hon fick panik och slängde sig åt alla håll. Hon måste haft en riktigt dålig erfarenhet av transporter för hon vägrade... borde gett mig efter första gången men nu gjorde jag ju inte det. Tillslut valde hon i a f att gå på och hon fick en massa beröm och lite mat, stod i transporten några minuter och fick backa ut. (tyvärr slår hon huvudet i taket då hon kastar sig ut den sista biten
och så var det förstört , eller?) Hur cool som helst, ställde upp henne och berömde, borstade och ställde in i boxen. Hur ska man gå vidare med en sån häst? hon stressade upp sig något enormt efter ett tag och vägrade stenhårt att gå in. När hon väl var inne så darrade hon nästan, hon åt men var på gränsen att hon inte slängde sig ut.
jag har aldrig varit med om nått liknande, men nu har vi ju inte haft henne hela livet heller.. förra ägarna sa att hon är lättlastad men det visade sig att det är hon INTE...jag var påväg att ge upp igår, orkar inte hålla på såhär. Ge mig en massa tips är ni snälla.. motivera mig att inte ge upp
jag har aldrig varit med om nått liknande, men nu har vi ju inte haft henne hela livet heller.. förra ägarna sa att hon är lättlastad men det visade sig att det är hon INTE...jag var påväg att ge upp igår, orkar inte hålla på såhär. Ge mig en massa tips är ni snälla.. motivera mig att inte ge upp