Låt hästen vara häst!

Sv: Låt hästen vara häst!

Många hästar känner sig trygga i sin box. De har en mindre begränsad yta att bevaka mot "rovdjur" och de känner sig hemma och kan koppla av, många oavsett om det finns mat eller inte, kompisar inne eller inte. Där kan de stå och slumra utan att behöva bry sig om att hålla vakt.
Att säga att alla hästar vill vara ute jämt är bullshit. Det handlar helt om vilket förhållande hästen har till stallet.
Visst, om hästen är född ute, och aldrig har varit i ett stall kanske det inte är så jäkla schysst att helt plötsligt börja ställa in det halva dygnet med en gång. Men idag är det väldigt få hästar som har varit uppfödda utomhus från början.

Jag kan säga att min häst vill komma in på eftermiddagen frammåt fyra. -Ja, hon har kompisar ute. Ja, hon har mat ute oxå. Hon vill komma in i sin trygghet och vila.

Jag tycker Lindsen förklarade ypperligt i sitt inlägg.

Berätta hur du kan veta att de inte vill vara i stallet? Det vore intressant.

Usch så hemskt :crazy: Vad jag inte förstår är hur tarmarna hålls igång på dessa djur. Jag kanske bara tänker på det nu då min häst varit väldigt förstoppad, trots utevistelse 14 h per dag och dagliga promenader... Det är inte ett drägligt hästliv att stå inomhus dygnet runt, för att i bästa fall rastas nån timme om dagen.

Hästar är hästar, när ska människor förstå det? Och jag tycker det är så fånigt att skylla på att det "inte finns hagar". Om det inte finns några alls - varför stallar man upp sin häst där? Om det inte finns tillräckligt många hagar - varför inackorderar folk fler hästar? Människans bekväma läggning och förmågan att förmänskliga sina djur... *suck*

Varför skulle han INTE vilja gå in i boxen? Vet inte hur ditt stall ser ut men du får det att låta som en hemsk plats att vara på.

När min min häst kommer in i stallet får han mat, pyssel, stimulans i form av ridning och träning, mera pyssel (han älskar det) och mera mat. Det är torrt, varm och ljust där. Han tycker det är toppen i stallet, det är ju där allt det roliga händer.
Och Ja, han går ute i gräshage med kompis varje dag.

Sedan kan jag förstå att hästar som går ute hela dagen och bara slängs in i sina boxar och släpps ut igen på morgonen inte tycker det är så kul i stallet. Då är det mer stimulerande att vara ute kanske..

Mitt stall är verklingen inte hemskt, jätte bra. Men inget slår en bra lösdrift.
Jag tycker bara det är så roligt när ni säger att min häst älskar sin box. Hur kan man veta det ? Den har ju ingen egen vilja precis och kan gå ut själv.

Mitt stall är verklingen inte hemskt, jätte bra. Men inget slår en bra lösdrift.
Jag tycker bara det är så roligt när ni säger att min häst älskar sin box. Hur kan man veta det ? Den har ju ingen egen vilja precis och kan gå ut själv.

Du har fortfarande inte förklarat hur du kan veta att de älskar sin hage?

Dom vill ditt mat är tror jag. Men sen om dom står inne på kvällarna tycker jag är helt okej. Men såna som står inne hela dagarna och nätterna trivs inte. Dom kan börja väva, rastlös, sparkar på boxen, ligger ner mycket i boxen. Man ser inget liv i deras ögon.

På vilket sätt ser du att hästarna trivs så i sina boxar ?

Jag hänger med på din fråga och vill bara tillägga:
Om du öppnar alla boxdörrarna i stallet, hur många hästar står kvar i sina boxar? Jag tror jag VET!

Mina hästar har sina boxar i hagen. Dörrarna står öppna från 6:00 till 22:00 på vintern. Öppet dygnet runt på våren-hösten.
De står ofta inne i boxarna och äter hö o halm, men byter boxar titt som tätt.
Så, ja de trivs i sina boxar men vill komma o gå som de vill.
Inte stå instängd i samma box från 16:00 till 7:00. ( Inte ens 22:00 till 6:00, men jag "förmänskligar" dem o tror de vill ha varmt o gott till natten. )

Dom springer ut i hagen till sina kompisar, leker med dom.
Dom får vara med sin flock som alla hästar BÖR göra.
Och det tycker jag är det viktigaste att dom får vara ute med flocken, frisk luft.
Rör på sig mycket.

Dom vill ditt mat är tror jag. Men sen om dom står inne på kvällarna tycker jag är helt okej. Men såna som står inne hela dagarna och nätterna trivs inte. Dom kan börja väva, rastlös, sparkar på boxen, ligger ner mycket i boxen. Man ser inget liv i deras ögon.

Fel. Hästar som inte aktiveras och står på box kan uppvisa dessa beteenden. Jag ser massor av liv i världselitens hästar b.la,men det är ju jag det.

Så om hästen aktiveras 2 timmar om dagen och står inne resten får inga betende störningar ?

Jag hänger med på din fråga och vill bara tillägga:
Om du öppnar alla boxdörrarna i stallet, hur många hästar står kvar i sina boxar? Jag tror jag VET!

Mina hästar har sina boxar i hagen. Dörrarna står öppna från 6:00 till 22:00 på vintern. Öppet dygnet runt på våren-hösten.
De står ofta inne i boxarna och äter hö o halm, men byter boxar titt som tätt.
Så, ja de trivs i sina boxar men vill komma o gå som de vill.
Inte stå instängd i samma box från 16:00 till 7:00. ( Inte ens 22:00 till 6:00, men jag "förmänskligar" dem o tror de vill ha varmt o gott till natten. )

Fast å andra sidan när jag släpper min häst i stallgången så går han raka vägen in i sin box (nej det ligger ingen mat där)

Så om hästen aktiveras 2 timmar om dagen och står inne resten får inga betende störningar ?

Vad är det som säger att den får det? Finns en hel hop med hästar som står inne mycket som inte har några olater.

Däremot har jag träffat en häst (som gick i hage tillsammans med 4 andra hästar, stor gräshage) som frammåt kvällen stod och vävde vid grinden. Jovisst, hon vävde även inne, men det berodde garanterat inte på att den var sysslolös.
Man kan inte genaralisera och säga att alla hästar som står på box större delen av dygnet får beteendestörningar, för så är inte fallet.

Men det kommer mat sen ;) Hehe

Nää man tycker olika om saker och ting.

Jag tycker att lösdrift är det bästa för hästen! Om det är en bra lösdrift då såklart!

Sen hästar som står inne på kvällen tycker jag också är bra. Har det själv. Dår får ju hästen komma ut på dagen

Folk som har sina hästar inne dygnet runt, tycker jag bör tänka om. Eller stänga in sig någon stans och se hur kul det är.

Detta är mina åsikter kommer inte ändras !

Tack för mig.

Du har fortfarande inte förklarat hur du kan veta att de älskar sin hage?

Om man har väldränerade hagar med plats för hästarna (ej ensamma) att stå i lä för hårda vindar, lite stock o tuvor o hö att syssla med så antar jag att de älskar sina hagar! :love:

Kan inte låta bli o lägga mej i. men läste om tjej som sa att hennes häst stog o vänta på att den ville komma in. O en annan skrev att den bara vill in för matens skull eller för att dens kompisar går in. Hur e du så säker på att hennes häst inte vill komma in??
När det regnar eller blåser så vänder min häst i dörren o vill inte gå ut (dom släpps ut lösa ur boxen ut till hagen) Så han får man leda ut vid det vädret. O nej han fryser inte han får de täcke han behöver för det väder som är. O han får mat i hagen också (har tillgång till mat jämt i hagen) När man väl får ut honom så står han bara vid grinden för att få komma in. Men visst släpper vi alltid ut honom då han behöver komma ut han också som alla andra hästar. (han står ute 8-12 h/dag varje dag o han har "regn-/blåsskydd i hagen)
Alla hästar är olika o man känner nog sin häst bäst sj..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 639
Senast: 13579vas
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 578
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 829
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 445
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka